Recenze: PISTOLNÍK (Stephen King)

Vítejte ve westernovém fantasy plném neobvyklostí.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Pistolník, první díl série Temná věž, byl poprvé vydán v roce 1999 u nakladatelství Beta, které se příběhu nevzdalo a vydalo ji i v roce 2009 a 2015. Nejnovější vydání je letošní a na rozdíl od předchozích je nyní ilustrací laděno do epického fantasy. Působivá obálka přiláká na první pohled a čtenáři si titul z roku 1982 nemohou vynachválit i nadále. Pokud se na knihu chystáte, jako nedávno já, tak vám ji ráda představím.

Pistolník je jako předvoj je podle všeho méně akční než následující díly. Vypravování v er-formě z vícero úhlů pohledu je více popisné, méně dynamické a zavání filozofickými úvahami, které mně osobně připomínají lehce autorův jiný román - Dlouhý pochod (recenze), jež také stál za to. Stephen King je výtečný spisovatel, dokáže pracovat s textem a má neuvěřitelnou fantazii. Navíc se nebojí do textu vnést hloubku a osobitost, takže vás čeká neotřelé drama plné kliček a cest, jež autor umí velmi šikovně podat a zaplétat.

Pozvolný začátek hýří popisy, aby vám přiblížil ústředního hrdinu. Pistolníka, který během svého putování a nahánění Muže v černém, potká Browna. Farmáře, který pěstuje kukuřici, odkupuje fazole a vypráví o vyprahlé zemi. Teprve, když už se začtete a vnímáte nový svět plný bezmoci a zoufalství, začne Pistolník vypravovat svůj příběh z Talli.

Román není žádnou odlehčenou young adult verzí. Stephen King píše tvorbu pro dospělé a nebojí se užívat vulgarit, které se do příběhu hodí. Nic přes míru, ba naopak vhodně doplňují děj a přiostřují atmosféru. Navíc jich není tolik, aby to čtenáře, kteří se hanlivým slovům vyhýbají, nějak vyvedlo z míry a odradilo.

Stephen King si nebere servítky. Ne, že by chtěl cíleně šokovat, ale prostě vše podá tak, jak to opravdu je. Surově a věcně. Takže některé scény, fakta či vypravování rozhodně nejsou pro citlivější čtenáře, kteří by nemuseli ocenit poměrně nechutné zobrazení netradiční smrti, apod.

Dějová linie je zvláštní, dělená na krátké čtivé úseky, které na sebe navazují - někdy až dost volněji. Vše se točí kolem Pistolníka Rolanda a jeho touhy nalézt Muže v černém. Během svého tápání a klopýtání životem se setkává se spoustou vedlejších hrdinů, kteří si zahrají i nějakou tu podstatnější roli. Vnímáte jejich příběhy, pletou se vám pod nohama, a King se snaží kouzlit. Ale fakt jen snaží, protože v tomto případě mu to nejde až tolik, i když v ději vyčtete spousty záhadných otazníků a podnětných myšlenek. Je třeba brát Pistolníka jako úvod, který ne každého nadchne, protože se toho vlastně moc neděje, jen poznáváte nový svět a hrdiny.

Závěr je tak trochu očekávaný, zatímco jste se museli prokousat řadou nesnází, ale i méně zajímavých cest, které k tomu nejdůležitějšímu setkání mířily. Podle čtenářů je sága Temná věž velkolepá, ale ne každý uvidí tu velkolepost i v tomto úvodním díle.

Pistolník je prostě fantasy western, předvoj čehosi báječného, co prozatím nemáte zrovna dvakrát sílu poznat. Je potřeba vytrvat do dalších dílů a pak doufat, že je tohle kniha přesně pro vás. Stephen King píše spousty neobvyklých příběhů, ale tenhle zřejmě spadá mezi ty, které je potřeba tak trochu přetrpět. Knihu bych doporučila nejen fanouškům Stephana Kinga, ale také milovníkům westernu a fantasy. Pokud jste na divokém západě jako doma a toužíte po ozvláštnění žánru, pak není nad čím dumat.

Co na titul říká Chensie? Tak nějak mi unikal smysl. Příběh mě moc nebavil, jako by postrádal šmrnc a dynamiku. Jelikož mě nechytil, jako kupříkladu Dlouhý pochod, tak jsem se tak nějak potácela a občas se i ztrácela, protože mi žádná z postav nepřirostla k srdci. Co se týče westernu a fantasy, tak propojení se autorovi povedlo na jedničku. I když je publikace poměrně útlá, jako by však putování trvalo věčně. Nečetla se mi dobře a natolik mě neobvyklý svět nezaujal, abych se pouštěla do dalšího pokračování. Nejspíš moje škoda, protože další romány jsou velmi chválené.

Pistolník Roland je poslední střelec přízračného světa ztraceného kdesi daleko v budoucnosti. Je to svět zdevastovaný jak fyzicky, tak morálně. A právě pravdu tohoto světa, zda je skutečným podsvětím, či pouze jen děsivou alternativou světa našeho, tvrdošíjně hledá Roland. I za cenu vražd a prokletí vlastní duše. Kniha sleduje jeho honbu za mužem v černém, neboť jenom on zná cestu k Temné věži, v níž se pronikají všechny světy. To on staví pistolníkovi do cesty napřed barmanku Allii z pouštní osady Tull a pak chlapce Jakea, jejichž životy jsou jedněmi z mnoha, jimiž musí pistolník zaplatit za setkání s mužem v černém...

Nakladatelství: Beta
Žánr: Fantasy, western
Ze série: Temná věž