Recenze: ARISTOTELES A DANTE ODHALUJÍ ZÁHADY VESMÍRU (Benjamin Alire Sáenz)

Hloubavé young adult o přátelství i lásce

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Palmknihy
Palmknihy na FB

Americkému spisovateli Benjaminu A. Sáenzovi v zahraničí vyšlo již mnoho titulů, zatímco v České republice pouze tento jediný. Čím je young adult počin žánru lgbt zajímavý a čím vás nadchne?

Vypravování se odehrává v ich-formě a odpovídá patnáctiletému chlapci, který hledá sám sebe, je nejistý i naštvaný na celý svět. Zkrátka puberta v rozkvětu, i když bez příšerných manýrů, proto je vypravování upřímné a sympatické, díky Dantemu také mírně poetické a hloubavé. Kniha je dělená na části, jež jsou oddělené citátem a názvem. Samozřejmě se dále dělí na kapitoly, jež jsou vždy počítány od první a mají různé délky.

Příběh se odehrává v El Pasu roku 1987 občasně zrychleným vypravováním, kdy se autor nebojí zdlouhavější části přeskočit. Děj je odlehčený, nepříliš akční, ale spíše ponouká k zamyšlení a poznávání, což je ústředním motivem. Poznání a odhalování.
Str. 67

Do svého života vás zasvětí sám Ari, tedy Aristoteles. Patnáctiletý mexičan, který má několik sourozenců, ale přesto převážně žije jako jedináček. Matka je učitelka na střední škole a otec, který se po válce vrátil domů, si ke své rodině těžko hledá cestu. Aristoteles ho vlastně příliš nezná a samozřejmě mu vzájemné pouto chybí. Ústřední protagonista tak nějak nikam nezapadá a samozřejmě touží mít kamaráda, se kterým by mohl objevovat svět. Naneštěstí se seznámí s Dantem, který je jeho úplný opak. Na rozdíl od Ariho je Dante optimista, přemýšlivý a sympatický milovník literatury, zatímco Aristoteles čte jen z nudy.

Tito dva jsou úplné protiklady, ale společně začnou objevovat svůj svět a nahlížet na svou rodinu. Podstatné je pro ně i najít sami sebe. Hlavním tématem je dospívání, touha někam patřit a nalézt sám sebe. Objevovat svět. Mezilidské vztahy, týkající se především vrstevníků a rodičů a dětí. Přátelství i první lásky. Okrajově se vyprávění dotýká také literatury, odvahy jít dál i v nepříznivých časech.
Str. 119

Nechybí ani drama a určité prvky homosexuální romance, které však nejsou takové, aby čtenáře odradily, ale spíše poukázaly na to, že láska si nevybírá a každý má právo být milovaný.

Ačkoliv příběh působí na první pohled povrchně, tak se v něm skrývá mnohem víc a autor šikovně zasahuje i do hloubky. Pro cílové čtenáře je kniha určitě velkým plusem v rámci oddechové četby, která má hodnotu.

Co na titul říká Chensie? Škoda, že nejsem cílová čtenářka, protože věřím, že by mě příběh nadchnul mnohem víc. Takhle oceňuju s jakým citem byl napsán, co všechno skrývá a odhaluje, ale je mi jasné, že patnáctiletí čtenáři a čtenářky podlehnou vypravování mnohem víc a určitě si jej užijí.

Aristoteles je naštvaný teenager, který má bratra ve vězení.
Dante je všeználek s nezvyklým pohledem na svět.

Tihle dva kluci se potkají na koupališti a zdá se, že nemají zhola nic společného. Ale protože jsou oba samotáři, začnou spolu trávit čas a zjistí, že jejich přátelství je opravdu neobyčejné – takové to, které změní životy a vydrží navždycky. A díky němu také Ari i Dante zjistí ty nejdůležitější pravdy o sobě samých a o tom, jakými lidmi by se chtěli stát.

Nakladatelství: CooBoo

Rok vydání: 2015
Žánr: Young adult, Lgbt