Recenze: VYKROČTE Z ÚZKOSTI (Jarmila Tolimatová)

Trénink pro dospělé

Mgr. Jarmila Tolimatová, psycholožka a psychoterapeutka, vydala svůj debut Vykročte z úzkosti u nakladatelství Portál. Tato populárně naučná publikace, týkající se úzkosti, úzkostných poruch, psychologie, kognitivně-behaviorální terapie, autoterapie a psychoterapie je opravdu vzácným čtivem pro všechny, kteří s úzkostmi bojují.

Styl psaní je dynamický, osobitý a především čtivý, jelikož autorka o námětu hovoří lidově a nezahlcuje vás odborností a zbytečně složitým stylem, který by nebyl k užitku. Ba naopak, zvolený styl má svou úroveň, ale přesto je snadno stravitelný a živý. Bez problému jej pročte nejen náročnější, ale i nenáročný čtenář a to je podle mého kýžené, když se jedná o úzkost, kterou může trpět kdokoliv.

Úvod Úzkost - součást života pojala autorka stručně a upřímně, stejně jako svůj titul. Nejprve vás informuje o ústředním tématu, tedy úzkosti. Jak vzniká? Co ji podněcuje? Co vlastně je a jak může působit psychicky i fyzicky? S čím vším se člověk, trpící úzkostí, potýká? Myslím, že autorka téma plně vyčerpá a pak se zaměří na pomoc.

Podstatné je, že pomoc je určená těm, kteří trpí úzkostmi a neberou žádné léky. Zkrátka v případě, že se s úzkostmi snažíte bojovat svými vlastními zbraněmi a hledáte pomoc, pak určitě narazíte na množství psychoterapií i fyzioterapií, jež jsou pro vás vhodné. Autorka je postupně zobrazuje od těch nejjednodušších, zakládající se především na dýchání až po ty složitější. Vše vám samozřejmě vysvětluje a ukazuje, co daný prvek dělá a jak pomáhá vašemu tělu. Poukazuje na to, co by se vám mohlo při boji s úzkostí hodit a přesto dává důraz na individualitu, což je podle mého naprosto úžasné, protože každému vyhovuje něco jiného a díky přístupu Jarmily Tolimatové si můžete metody přizpůsobit a přesně víte, díky jejímu výkladu, jak by na vás a vaše tělo měly působit.

Publikace obsahuje také různé dotazy, které se vás týkají a které vám pomohou zaměřit se na úzkost a snad také najít příčinu, pokud se nebojíte být sami k sobě upřímní. V knize jsou pasáže, připravené pro psaní vašich myšlenek, návrhů atd. Vykročte z úzkosti se tak může stát vašim osobním deníkem vašich úzkostí, se kterými pak může o něco snáze bojovat. I když ten boj samozřejmě nebude jednoduchý ani s pomocnou rukou, kterou vám autorka podává.

Jako bonus kniha obsahuje ukázky a příklady, týkající se lidí, jež si prožívají to samé, co vy. Dle mého vás mohou uklidnit, že se s takovým problémem nepotýkáte sami. Úzkostí trpí množství lidí a vy bohužel spadáte mezi ně, ale Jarmila Tolimatová vám dává možnost, jak s vaším problémem pracovat a snad nad ním i vyhrát.

Knihu určitě doporučuji, protože trpíte-li úzkostí a toužíte onen boj vyhrát, není lepší cesty. Já osobně na lehké úzkosti trpím a mám k tomu sklony asi jako každý člověk. Metody, které mi autorka ve své publikaci předložila, jsem zkoušela a budu s nimi pracovat i nadále. Samozřejmě, chce to čas a já věřím, že pokud tomu čas dám a budu se řídit pokyny, brzy nad svými krátkodobými problémy dokážu vyhrát a přestanu se stresovat. Navíc čtení je přece nejvhodnější relaxační technikou, pokud vás něco trápí a potřebujete se uklidnit, takže už tím bych titul považovala cenný, když čtete o kýženém námětu.

Úzkost zažije během života každý, je běžnou součástí života. Tato publikace je věnována všem, kdo jí v životě mají více, než potřebují, a chtějí ji snížit. V tomto průvodci by autorka ráda nabídla možnosti těm, kteří chtějí svou úzkost zkusit ovlivnit sami. Úzkost umí životní prostor zúžit a vyplnit a někdy stačí nový úhel pohledu či tip na to, co nedělat, či spíše na to, co přestat dělat, aby se úzkost začala vytrácet a uvolnila místo jiným prožitkům.
Drobné příklady ze života pomohou úzkostným čtenářům přinést zážitek, že nejsou na obtíže sami, a jejich příbuzným přiblíží jejich prožitky.
Knihu uvítají lidé s úzkostnou poruchou, jejich blízcí a dále terapeuti a psychologové.
Mgr. Jarmila Tolimatová je psycholožka a psychoterapeutka, nejčastěji pracuje s dospělými s úzkostně depresivní problematikou.