Recenze: KDYŽ TU NEJSI (Valentina Nazarová)

Spletitý young adult thriller

Za recenzní výtisk děkuji Knihy Dobrovský
Knihy Dobrovský na FB

Ruskou spisovatelku Valentinu Nazarovou už jste měli možnost poznat díky jejímu románu z roku 2018 s názvem Skrytá píseň, která se až nápadně podobá obálkou právě vyšlé knižní novince a pokračování série. Je naprosto skvělé, že jsou ilustrace takto spřízněné, protože vám tituly skvěle ladí a navíc zaujmou na první pohled. První díl série Skrytá píseň vyšel u nakladatelství Omega, nejnovější počin naopak už pod značkou King Cool - Naše nakladatelství

Ačkoliv je první díl Skrytá píseň (recenze) hodnocen průměrně, já jej hodnotila čtyřmi hvězdami. Název recenze zní Odvázaná a nebezpečná rocková romance. Na mě tedy titul udělal dojem a neskutečně se mi líbila jeho atmosféra, prostředí i chytlavá zápletka. Doteď si některé scény živě pamatuju. O to víc jsem byla navnazená na pokračování, čím si nás autorka získá tentokrát?

Vypravování je rozvláčné a čtivé. Autorka se v některých případech rozpovídává víc, v jiných je stručnější. Někdy se to odrazí i na situacích, někde je shrne velmi rychle, ač jsou podstatné a zasloužily by si více prostoru, jindy naopak zachází do podrobností a možná až zbytečně některé prvky rozmazává, i když nejsou natolik podstatné. Má svůj vlastní osobitý styl a snadno s ním vykouzlí atmosféru a vtáhne vás do děje, lehce vás zasáhne emocemi, ale nikoliv přehnaně srdceryvně. Valentina Nazarová se rozhodla pro podmanivý lehce filozofický podtext, kdy nechává ústředního hrdinu polemizovat a o to víc některé čtenáře zasáhne.

Serge Venalainen je programátor, který přišel o smysl života a tak po večerech a nocích, kdy se nevěnuje práci, hraje hry pod přezdívkou Mister Anderson. Jeho spoluhráčem, se kterým už hraje pár let, je hráč Tron. Serge vás seznamuje prostřednictvím vzpomínek se svým životem. Opravdu hodně jej díky tomu poznáváte, nahlížíte na jeho soukromí a nasloucháte jeho stesku po Idě Lynn, která pro něj znamenala velmi moc.

Tron je milovník černého humoru a poslední dobou, když s ním Serge hraje, se zdá být poněkud rozrušený. Zdá se, že podléhá panice a paranoie... Jenže jednoho dne se přestane ozývat a Serge se rozhodne, že tomu přijde na kloub. Mister Andreson se tedy vydává ze svého bezpečného virtuálního prostředí za svým přítelem a začíná pátrat. Příběh se odvíjí od 10. února v Londýně a putuje kupříkladu přes Bretaň a Francii.

Zápletka je složitá, mnohdy překvapivá a detektivní. Napětí nechybí, odehrává se před vámi skutečně young adult thriller, který má silnou atmosféru a působí živým dojmem. První silný zvrat přichází poměrně brzy, když Serge najde, co hledal, ale... Autorka vás nechává jít dál a hlouběji, až se před vámi rozvíjí velmi zajímavý příběh, zasahující několik témat. Nikoliv jen rocková hudba, alkohol, nezávazný sex, ale i psychologie.

Nejspíš budete mít příběhu plnou hlavu, protože dokáže být matoucí, návykový a rozhodně drsný. Závěr byl pro mě takovým rozčarováním, protože byl opravdu nečekaný. Někomu může připadat i urychlený, ale dynamika na rozdíl od pomalejšího rozjezdu určitě přijde vhod.

Máte rádi young adult thrillery? Líbil se vám autorčin titul Skrytá píseň? Pak určitě sáhněte po tomto volném pokračování. Knihu je možné číst i samostatně, takže proč se nepohroužit do zčásti komornějšího čtení a neužít si napínavý a spletitý příběh?

Co na titul říká Chensie? Upřímně, Skrytá píseň se mi líbila víc. Zejména proto, že mi hlavní hrdinka byla bližší a neskutečně sympatická. Serge byl zvláštní už od prvních chvil a závěr mi jen mé domněnky potvrdil. Z poklidnějšího začátku mi v závěru přecházel trochu i mráz po páteři. To bylo opravdu silné. Autorka rozhodně psát umí, jen bych možná byla vděčnější, kdyby se zaměřila více na situace, než někdy méně podstatné povídání a snížila tu matoucí mlhu, která se dějem převalovala. Ten filozofický podtext byl určitě podmanivý, ale nejsem si jistá, jestli se k románu přímo hodil.

Rocková hudba. Placebo. Svět IT. Alkohol a nezávazný sex jako součást životního stylu. To jsou kulisy této knihy. V Londýně znovu padá sníh, stejně jako před čtyřmi lety, kdy Serž přišel o to jediné, pro co žil. Jeho život se teď skládá z nezáživné práce, prázdného bytu, kávy z automatu a jídla z fast foodu. K ničemu a k nikomu nemá žádný vztah. Obklopuje ho prázdnota. Jedinou výjimkou je jeho partner v počítačových hrách, kterého zná pod nickem Tron. Jednoho dne však i tento jediný kontakt umlká. Jeho záhadné mlčení probere Serže z pasivity. Virtuální stopy ho zavedou nejprve na atlantické pobřeží Francie a odtud ještě dál. Kdo měl zájem na Tronově zmizení? Měl Tron pravdu, když se bál sledování? Jaké nebezpečí teď hrozí Seržovi? Proč někdo vtrhnul do jeho londýnského bytu? Stále rychleji se rozvíjející příběh, nečekané zvraty Seržova pátrání, záblesky radostné i neradostné minulosti a stísňující přítomnost, vzrůstající napětí a láska dovedená až k zoufalství vyúsťují do šokujícího, nepředvídatelného finále. Kniha Valentiny Nazarovové vás nejprve upoutá, potom strhne a nepustí až do poslední stránky.

Nakladatelství: King Cool
Žánr: Thriller, Young adult
Ze série: Skrytá píseň 2.