Recenze: KRÁSA, KTERÁ PŘETRVÁ (Ashley Woodfolk)

Nezapomenutelné a emotivní dílo o truchlení i lásce

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #BOOKLAB
Slovart na FB

Chci zakoupit tuto knihu!

Americká spisovatelka Ashley Woodfolk má v zahraničí na svém kontě už množství knih, v České republice však debutovala emotivním románem Krása, která přetrvá. Už obálka už zobrazuje, že je obsah knihy velmi pestrý a doslova srší emocemi, stejně jako život barvami.

Vypravování zahrnuje tři úhly pohledů ústředních postav. Průběžně se tak seznamujete s Autumn, Loganem a Shay a kapitoly postupně jejich příběh odhalují pomocí vzpomínek i přímé dějové linie.

Autumn se vyrovnává se ztrátou nejlepší kamarádky. Pohřeb je pro ni utrpením, nedokáže se smířit s tím, že Tavia tu najednou není. S její rodinou si je velmi blízká a tak přespává v jejím pokoji. Dante, bratr zemřelé dívky, má pro Autumn slabost. Ti dva se mají rádi, ale teď je k sobě poutá především stesk a bolest. Autumn píše své kamarádce zprávy, i když ví, že už si je nikdy nepřečte. Je to způsob, jak se vyrovnat se ztrátou nebo jen klesá hlouběji do bahna smutku?

Shay přišla před třemi měsíci o svou milovanou sestru, dvojče Sashu, která bojovala se zrádnou nemocí. Svůj boj prohrála a Shay se snaží věnovat společnému koníčku a dál milovat hudbu, jako v době, kdy ji se svou sestrou poslouchala. Chodí na koncerty a píše hudební recenze, ale už to není ona. Její maminka se o ni obává a ona se uzavírá čím dál víc. Se svou sestrou si chodí promlouvat k nemocnici a přeje si, aby s ní zas byla. Zázraky se nedějí a tak ji čeká jen tvrdá realita bez Sashy.

Posledním z tragického trojlístku je Logan. Gay, který se před šesti měsíci rozešel s Bramem Lassiterem. Bram si našel přítelkyni a tak láska s Loganem vzala za své. I přesto je to pro Logana rána a stravuje ho zevnitř, že už nikdy Brama neuvidí. Je něco jiného, když s ním nemluvil vědomě, ale teď, když tu Bram není, jako by všechno postrádalo smysl. Navíc má výčitky, protože to poslední, co mu řekl, se v zásadě vyplnilo. Trápí se a horko těžko se udržuje v psychické formě. A to má Logan v zájmu rozjíždět novou kapelu, když ze staré za nepříznivých podmínek odešel, a měl by psát písničky, ale nemůže se přinutit k normálnímu životu. Jak to má zvládnout sám?

Trio spojuje nejen smrt, ale také láska k hudbě a určitá společná minulost. Autumn se uzavírá do svého světa a poslouchá hudbu. Jediný, kdo ji pojí s její nejlepší kamarádkou, je Taviin bratr Dante, ke kterému Autumn vážou emoce. Shay vede web, týkající se hudby a snaží se jako kdysi věnovat zálibám, které měly se sestrou společné, ale je myšlenkami je jindy a straní se i svým přátelům, zatímco matka na ni nemá příliš čas. Logan je hudebník, který měl svou kapelu a chtěl by si založit novou, ale momentálně se ocitl na mrtvém bodě. Nedokáže se soustředit na nic kolem hudby. V hlavě má jen a jen Brama, který se s ním sice rozešel poměrně nevhodně před šesti měsíci, ale stále mu leží v žaludku i srdci.

Tito šestnáctiletí hrdinové si prochází těžkým obdobím, které se u nich projevuje svým způsobem obdobně. Vnitřně trpí, netuší, jak se mají vyrovnat se ztrátou. Dávají si za vinu něco, co nemohli ovlivnit. Potýkají se s úzkostmi nebo řeší své nesnáze alkoholem, uzavíráním se nebo útěky z reality. Vážně potřebují pomoc svého okolí, ale to není snadné, když se všem stranní. Autorka zobrazila tři rozdílné osudy, které pojí podobné drama a poukazuje na to, že je potřeba se se ztrátou a tíživým smutkem poprat. Jak si poradit s úzkostí? S kým si promluvit se ztrátou blízkého? A tak vás zavádí do kolotoče bolesti, ve kterém zažijete několikero sezení u psychiatričky či terapeutickou společenskou schůzku i intervenci.

Pomoc přátel je podstatná. Navíc hrdinové poznávají, že zemřelé neznali tak, jak si představovali. Že si je možná trochu přikrášlují, protože člověk si nechce připustit i negativní stránky, jež daná osoba měla. Hrdinové tak pátrají po všem, co je se zemřelými lidmi spojuje, hltají drobky a nedokážou se rozloučit... Zvládnou je nejbližší a přátelé přivést zpět ke skutečnému životu a nejen dlení v minulosti a bolesti?

Charaktery jsou velmi upřímné a živé a to nejen ti hlavní, ale i vedlejší hrdinové. Jejich ztráta na vás skutečně zapůsobí. Autorka nic nenapsala srdceryvně, netlačí na pilu a texty působí opravdu autenticky. Toho si opravdu vážím, protože by bylo snadné v tomto případě překročit mez a dojemný děj změnit v patos a účelově srdceryvný román. Naštěstí Ashley Woodfolk udržela laťku a naprosto perfektně zobrazila bolest a zoufalství lidí, kteří si prochází ztrátou milované osoby. Zaměřuje se na teenagery a poukazuje, jak moc je důležitá pomoc blízké rodiny a přátel.

Nemusíte se obávat, že by vám tato kniha zlomila srdce. Ona jej opravdu spíše zhojí. Ano, jsou části, které ve vás vyvolají silné emoce a možná si pobrečíte, ale není to nic, co by vás zlomilo. Ba naopak je to takový náhled na to, co prožívají ti, kteří už nemají své milované. Z knihy vyčtete také, jakým způsobem jim můžete podat pomocnou ruku a co je zapotřebí. Ashley Woodfolk vám také přispěje několika návrhy, jak sami zkusit bojovat proti smutku a zoufalství.

Já bych knihu doporučila úplně všem, protože téma je nádherně, emocionálně a na úrovni zpracované. Potěší náročné i nenáročné, cílové čtenáře žánru i starší milovníky young adult. Autorka se nevyhýbá ani romantickým linkám, představuje přátelství i vztahy v rodině. Dává vám pocit naděje tak silný, že jej skoro cítíte. Nejspíš budou Krásou, která přetrvá nadšené převážně čtenářky, ale věřím, že i muži by si přišli na své v propracovaném a živém románu.

Co na titul říká Chensie? Přiznám se, měla jsem obavu, že mě kniha rozcupuje. Sama vím, jako většina z vás, jaké je přijít o milovanou osobu a truchlit. Proto jsem se tolik obávala, že mě kniha strhne zpět do víru bolesti, ale ne... ačkoliv vše bylo autentické, tak autorka nic nepřehnala a opravdu silně mě zaujala. Knihu jsem přečetla velmi rychle, rychleji, než jsem myslela. Pokud bych měl čas, určitě bych ji zhltla za den. Je naprosto nádherná a mé obavy byly liché. Hrdiny jsem si zamilovala. A to naprosto všechny! Měli své klady i zápory, silné i slabé stránky, byli tak lidští a prožívali tolik bolesti, se kterou bojovali, co jim síly stačily. Neskutečně se mi líbilo zobrazení pomoci. To pevné semknutí. Láska k lidem i hudbě. Propojení, které se prolínalo celým dějem. Ačkoliv jsem to nečekala, takhle kniha se mi zaryla pod kůži a já ji naprosto zbožňuju. Má nová srdeční záležitost. Děkuju za vydání, takových dojemných a kvalitních knih by mělo být víc! Nakladatelství Slovart - #Booklab opět nezklamalo! Hledáte-li hodnotné a emotivní dílo, určitě se podívejte na jejich tvorbu.

Krásně smutný román nejen o vyrovnávání se s žalem a ztrátou blízkých, ale také o tom, co přetrvá navždy.

Autumn vždy přesně věděla, kým je – talentovanou umělkyní a věrnou kamarádkou. Shay charakterizovaly dvě věci: pouto s její sestrou dvojčetem a láska k hudbě. A Logana zas milostný život inspiroval ke skládání zamilovaných písní. Když ale každého z nich potká nějaká tragédie, hudba už najednou nestačí. Shay třeba píše blogy o hudbě a snaží se nesesypat. Autumn zase posílá zprávy, přestože ví, že na ně už nikdy nikdo neodpoví.

Navzdory smutku, který prožívají, je právě hudba něčím, co by je mohlo opět spojit – tím krásným, co zůstává.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Počet stran: 320