Recenze: ZLODĚJ ČÍSEL (Hayley Barker)

Originální a krutý dystopický svět podruhé

Britská spisovatelka Hayley Barker se rozhodla v rámci žánru young adut představit cílovým čtenářům svůj promyšlený a temný svět, postavený na myšlence nerovnosti lidské společnosti. Propracované společenství vám představila ve svém prvním díle Poslední číslo (recenze), které bylo napínavým a pro mnohé také drsným čtivem, jež v nich vyvolalo silné emoce i zamyšlení. V roce 2020 vyšlo vytoužené pokračování Zloděj čísel, kterým Knihy Dobrovský - King Cool rozhodně čtenáře velmi potěšilo.

Po dramatickém závěru se Hošiko a Ben, ústřední protagonisté prvního dílu, ocitají na útěku. Kontroverzní cirkus bezcitného Silvia spálili na troud, ale na scénu přichází Benova matka, které nerovnoprávnost víc než vyhovuje...

Stejně jako v předchozím díle nahlížíte na dějovou linii ze dvou úhlů pohledu v ich-formě. Myšlenky, sny i touhy s vámi sdíli Hošiko a Ben. Ti touží především po bezpečí a klidu, které jim však temný svět, postavený na utrpení dreků, nedopřává.

V první kapitole prožívá Hošiko po probuzení příjemné chvíle. Poukazuje na možnosti, které jim dopřál jejich zachránce Jack. Společně s Benem, Gretou a její opičkou Bodžou se skrývají před zraky všech, kteří by jim chtěli ublížit. Ovšem jejich naděje, že budou v pořádku, netrvá dlouho...

Následuje únik. Začíná drama, které je velmi čtivé a napínavé převážně také díky krátkým kapitolám. Stejně jako v prvním díle si autorka nebere servítky a velmi surově zobrazuje temný bezútěšný svět, což je rozhodně neskutečná variace dystopie, kterou nemáte si jen tak možnost užít. Nikdo jiný téma nerovnoprávnosti a lidství nepodchytil v rámci žánru tak upřímně a až na dřeň jako právě Hayley Barker.

Dějová linie není jednoduchá, stejně jako v předchozím díle se dělí na dvě. Zobrazuje prožitky Hošiko a Bena, kteří se ocitli opět na jiných místech a ačkoliv je tíží stejný problém, oba jsou vystaveni něčemu jinému. Autorka do svého konceptu zapracovala také vzpomínky postav, o to upřímněji jejich charaktery i samotný děj vyznívá a o to snadněji vás vtáhne do brutálního pojetí světa. Dějová linie vyznívá vyváženě, i když je mnohem akčnější než předchozí díl, tak se najdou si situace na oddech, aby vás autorka nepřepínala.

Ani vedlejší postavy nejsou opomíjené. Autorka jim dává prostor a příležitosti, kupříkladu k novým přátelství i prohřeškům. Dělají své vlastní rozhodnutí i chyby, které je zavádějí hlouběji, než by kdy tušili. V této knize se reflektory zaměřují i na Benovu matku, která je rozhodně silná osobnost a velmi netradiční charakter, jež ve čtenářích rozhodně vyvolá nemalé emoce. Pocity vás vážou k hrdinům prakticky po celou dobu jejich dramatického dobrodružství, které se nevyhýbá ani kontroverzi. První díl dal citlivějším čtenářům na frak a s druhým to není jinak.

Máte chuť na dystopický svět, který má sílu nahnat vám hrůzu? Zkuste se ocitnout v takové společnosti byť jen po dobu čtení těchto dvou dílů a věřím, že na vás knihy zapůsobí. Předkládají vám myšlenky k zamyšlení i pocit, že chcete hrdiny zachránit, ale nezbývá než čekat, jak to všechno dopadne.

V závěru vidíte, že Hayley Barker patří mezi autory, kteří své hrdiny nešetří. Netlačí zbytečně na pilu, ale v rukavičkách s nimi rozhodně nejedná. Pěkně jim zatápí a vám taky, protože příběh je pohlcující a vy s nimi jejich nezáviděníhodnou životní epizodu prožijete až do samotného konce...

Závěr je plný neskutečných zvratů. Samozřejmě vybuchuje, i když o něco jinak než to bylo v předchozím díle, a mění životy. Následuje vlna emocí a na úplný konec vložila autorka takovou tečku na závěr. Jobovku, která pouští hrůzu a dává o sobě vědět, že se můžeme děsit třetího pokračování. Jestli jste zvládli prožít s hrdiny oba díly, tak trojku si určitě nenecháte ujít, odvážní čtenáři.

Knihu bych doporučila všem, kteří chtějí netradiční a poměrně násilné a drsné zobrazení dystopického světa, který se vám vryje až pod kůži. Kruté pokračování není pro citlivé povahy, proto doporučuji čtení jen odvážlivcům, jež se nebojí prožít něco surového, dynamického a naprosto pohlcujícího!

Co na titul říká Chensie? Překvapivě nebo nepřekvapivě se kniha odvíjí jako pokračování, které silně navazuje na dané téma. Problém přetrvává, jen autorka objevila nový způsob, jak na něj poukázat a vložila do děje příšeru. Tahle krutá originalitka mi vzala na pár scén dech a bylo to nepříjemné, zasáhlo mě to, což pro mě znamená, že byla kniha skvěle napsaná a natolik mě vtáhla do sebe, až mě skoro zničila. Je fakt, že ve mně vyvolala spousty negativních emocí a spustila proud nadávek. Ta bezmoc byla hodně silná, když jsem byla s Hošiko a Benem a toužila je zachránit. Ani mi nevadilo, že romantika tak nějak vyprchala, protože to drama mě prostě strhlo.

Hošiko a Ben jsou na útěku od chvíle, co při poněkud výbušném závěru Posledního čísla spálili cirkus Silvia Sabatiniho na popel. Ale Benova matka se nezastaví před ničím, aby ho našla a pomstila se. Podaří se jí ho zahnat do kouta, kde je jako lapené zvíře nucený obětovat sám sebe, aby zachránil Hošiko a ostatní. Nejsmrtelnější číslo na světě povstalo z popela, a jestli si Ben myslel, že jako divák nahlédl do jeho nejtemnějších koutů, čeká ho překvapení. Skutečnou hrůzu toho, co leží pod povrchem, totiž zakusí na vlastní kůži, když se sám stane vystupující hvězdou nového cirkusu.

Nakladatelství: King Cool
Ze série: Poslední číslo 2.
Počet stran: 472