Recenze: MŮJ BRÁCHA SE JMENUJE JESSICA (John Boyne)

Hodnotný young adult román s tématem transgender

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #BOOKLAB
Slovart na FB

Irský spisovatel John Boyne už si v České republice stačil získat spousty spokojených čtenářů. Překladem vyšlo jeho osm románů už od roku 2008. Chlapec v pruhovaném pyžamu byl prvním počinem vyšel u nakladatelství BB art, v novém vydání jej v roce 2017 recenzovala moje kolegyně ze Světa Mezi Řádky pro nakladatelství Slovart - Booklab. Stejně tak vyšel ve stejném roce u stejného nakladatelství Chlapec na vrcholu hory (recenze).

Mé první setkání s Johnem Boynem proběhlo prostřednictví jeho románu Skrytá zuřivost srdce (recenze), který dle mého je naprostým bestsellerem. Na tento titul bych mohla pět ódy do nekonečna. Jakmile však u Slovart - Booklab vyšla jeho nejnovější young adult se závažným tématem transgender, už mi bylo jasné, že na spisovatele nedám dopustit. Nezklamal! Velmi ráda vám o knize povím víc v recenzi a řeknu vám proč je tím pravým čtením nejen pro cílové čtenáře.

Můj brácha se jmenuje Jessica mnozí budou právě s ohledem na námět transgender považovat za kontroverzní young adult. Lehké, emotivní a upřímné vypravování v ich-formě však nepředstavuje nic kontroverzního, ale naopak vám představuje životní situaci, se kterou se v dnešní době může setkat takřka kdokoliv.

Ústředním protagonistou je třináctiletý Sam, který je běžným, avšak poměrně opomíjeným dítětem a nemít svého milovaného bratra, nejspíš by byl ještě osamělejším dítětem. Všechno je v Samově životě tak nějak v pořádku, tedy až do doby, kdy se jeho starší sedmnáctiletý bratr Jason rozhodne vyjít s pravdou ven. Necítí se být mladým mužem, ale naopak mladou ženou...

Jak tedy vidíte, tak tento příběh je psán z pohledu běžného člověka, který má ve svém okolí někoho, kdo se potýká s identitou, jež není v souladu s jeho pohlavím. Proto jsem toho názoru, že se s tímto tématem stejně jako Sam může potýkat kdokoliv, ať už jen na chvíli narazíte na muže či ženu, kteří se ve svém těle necítí správně.

Stejně jako pro Sama je pro některé čtenáře téma tabu nebo naopak znají jen základní informace. Neřekla bych, že vám příběh odkryje něco hlouběji s ohledem na téma. Tohle není ten případ, kdy nahlédnete na námět a pochopíte ho. Ne, John Boyne se zaměřil na toho chlapce, na zmatenost, která provází situaci. Na emoce, jež zažívá a jak se sžívá s tím, co momentálně trápí Jasona.

Pro Jasona je samozřejmě vše nejtěžší, ale tomu se autor tolik nevěnuje. Poukazuje na to, jak novou skutečnost přijímá jeho rodina a okolí. Rodiče si nejsou jistí, kde udělali chybu a snaží se svého syna napravit, což jak chápete nelze, protože není nemocný. Sam je velmi zmatený a najednou se cítí osamělý, protože se Jason stahuje do sebe a uniká před svými milovanými, kteří ho nechápou. Spolužáci sami neví, jak se k tomu postavit, a tak se společnost dělí na lidi, kteří chtějí pochopit, ale netuší, jak s Jasonem jednat a na lidi, kteří se bojí či nenávidí a uchylují se k šikaně.

Omlouvám se za obšírnější náhled na text, ale snad to ještě nebudete brát jako spoilerování. Spíše se vám snažím nastínit náhled na knihu, abyste ji začali číst s tím správným přístupem a dotkla se vás díky tomu na srdci jako mě.

Dějová linie se odehrává ve Velké Británii, kde žije rodinka  Waverových. Deborah je politička, která má vysoké ambice a ráda by jednou měla mandát premiérky vlády. Její mažel je jejím tajemníkem. A její dvě děti - Jason a Sam jsou opomíjení.

Příběh se tedy točí kolem Sama, který pomalu dospívá a potýká se s rodiči, kteří jsou zaměření jednostranně, zatímco jeho bratr se mění. Mimo transgender se tedy námět povrchově týká i politiky, dospívání, první lásky, přátelství či šikany.

Jediné, co může čtenáře udivit je, fakt, že ačkoliv už se hrdina prezentoval jako žena, mluvil stále v mužském rodě. Předpokládala bych, že se bude stylizovat do role ženy se vším všudy. To je má jediná připomínka, která mě zarazila, i když se nejedná nutně o zápor.

Můj brácha se jmenuje Jessica bych doporučila všem, kteří nechtějí hlubokomyslný román o transgender, ale chtějí vědět, že jsou jejich emoce v pořádku, i když se potýkají s nejistotou a zmateností, co se tématu týče. Tolerance je důležitá součást nejen této publikace, ale i života a já si myslím, že autor svou myšlenku uchopil nejen s pozoruhodným citem, ale také upřímností. Proto doporučuji nejen cílovým čtenářům, ale i dospělému publiku.

Co na román říká Chensie? Jelikož jsem od Boyna četla jeho tvorbu pro dospělé a vážně mě dostala, byla jsem překvapená lehkostí, se kterou sepsal tuto young adultku. Osvěžující přístup byl velkým plusem, co se týče závažného námětu. Sam byl reálným hrdinou. Ačkoliv jako recenzentka nejsem nadšená ze závěru, který působí nerealisticky, tak jako čtenářka jsem naopak nadšená. Potřebovala jsem takové zakončení a jsem moc ráda, že i když to na jednu stranu působí jako klišé, toho autor využil a dal nám tím naději...

Na svého staršího bratra Jasona se Sam Waver mohl vždycky ve všem spolehnout. Sam ho zbožňuje, zdá se totiž, že Jasonův život je perfektní – je přátelský, oblíbený, skvěle hraje fotbal a holky se můžou přetrhnout, aby s ním mohly chodit. Ale jednoho večera svolá Jason celou rodinu a svěří se jim s tajemstvím, se kterým se potýká už nějakou dobu. Tajemstvím, které hrozí je všechny rozdělit. Jeho rodiče si před tím zacpávají uši a Sam to nedokáže pochopit. Protože co byste dělali vy, kdyby vám váš bratr řekl, že ve skutečnosti vůbec není vaším bratrem? Že je ve skutečnosti... vaší sestrou?

Nový silný román oceňovaného spisovatele Johna Boyna, autora bestselleru Chlapec v pruhovaném pyžamu.

Nakladatelství: Booklab - Slovart
Žánr: Young adult, Lgbt