Recenze: CO RYBA VÍ? (Jonathan Balcombe)

Emotivní titul plný faktů a zajímavostí!

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Knihcentrum.cz

Už kdysi jsem vám prostřednictvím eshopu Knihcentrum představovala působivou publikaci Velký průvodce lesem (recenze), která mě doslova okouzlila fakty a zajímavostmi. Co ryba ví je už na první pohled úžasná kniha, učaruje vám už knižní ilustrace a anotace.

Anglický spisovatel, bývalý ředitel oddělení pro studium vědomí zvířat v institutu Humane Society Institute for Science and Policy ve Washingtonu, a redaktor přináší úžasnou studii o rybách s podnázvem Vnitřní život našich vodních příbuzných.

Styl psaní je už od počátku emotivní, osobitý a podmanivý. Je poznat, že autor má k rybám opravdu velmi krásný vztah a především se opírá o své zkušenosti a znalosti. Do knihy vkládá své vzpomínky, názory i prožitky, proto je kniha tak neobyčejně poutavá a zajímavá, protože skrze svou praxi vám představuje ryby tak, jak je rozhodně neznáte a že budete velice překvapení! Jak vidíte, tak je kniha dotvořená do detailu. Ačkoliv neobsahuje ilustrace, autor používá různorodé grafy. Navíc kapitoly jsou nadepsané a oddělené kreativně a působí krásným a svěžím dojmem.

Co ryba ví se dělí na sedm podstatných kapitol. Samozřejmě nechybí předmluva a doslov, také podkapitoly, které důležité náměty rozvíjí mnohem více, než nejspíš čekáte.
  • Nepochopená ryba
  • Jak ryba vnímá
  • Co ryba cítí
  • Jak ryba přemýšlí
  • Koho ryba zná
  • Jak se ryba rozmnožuje
  • Ryba bez vody

Už podle témat vidíte, že kniha má sílu bořit mýty a nastavovat zcela nový pohled na tyto živočichy. Autor se snaží jít do hloubky, ale nezatahuje vás do nadbytečných a přehnaně odborných textů, kterými by čtenáře mohl otrávit. Ba naopak je stále tak lidský, upřímný a jeho texty poutavé. Zahrnuje do své publikace nejen zajímavosti, fakta, studie a výsledky experimentů, ale také nahlíží na naši konzumní společnost, která je k rybám poměrně krutá. Poukazuje na využití ryb nejen v potravinářském průmyslu, ale také v chovatelství a dokonce lékařství.

Samozřejmě je titul spíše pro čtenáře, kteří oplývají láskou  k těmto tvorům. Jste-li skeptičtí, nejsem si jistá, jak moc vás titul zaujme a zda nebudete až do detailu nad vším polemizovat. Není špatné se zamyslet nad touto neuvěřitelně celistvou studií, ale když jí nedáte šanci, neotevře vám oči.

Já bych tento hodnotný titul doporučila naprosto všem, aby zjistili, jak neobyčejná zvířata ryby jsou a proč bychom je měli chránit a nikoliv vybíjet.

Vnitřní život našich vodních příbuzných.
Přemýšlejí ryby? Skutečně mají třívteřinovou paměť? A dokáží rozpoznat lidi, kteří na ně zírají nad hladinou? V knize Co ryba ví? etolog Jonathan Balcombe vyvrací mýty a přináší odpovědi nejen na tyto otázky. Vezme vás do hlubin moří, do potoků a ústí řek i na druhou stranu akvarijního skla, kde odhalí překvapivé dovednosti ryb. Co ryba ví? překypuje postřehy a vzrušujícími objevy, a tak vybízí k přehodnocení našeho vztahu k rybám a ke stále více ohroženému mořskému životu. Navždy změní váš pohled na naše podvodní bratrance. A to včetně zlatých rybiček. „Jonathan Balcombe názorně ukazuje, že ryby mají pocity a zaslouží si respekt a ochranu jako jiné vnímavé bytosti.“ DALAJLÁMA

Nakladatelství: Kazda
Žánr: Příroda, Zvířata, Literatura naučná i populární
Počet stran: 304