Recenze: KLIKATÁ CESTA (Brian Freeman)

Působivé pokračování série s detektivem Frostem Eastonem

Byl to had. Hlavu měl neúměrně velkou s prázdnými, vyříznutými otvory, které měly představovat oči, a s rozdvojeným jazykem, jenž trčel do stran ze široce rozevřené tlamy. Hadí tělo se točilo a kroutilo po celé délce až k ocasu zakončenému kroužky na chřestění. Krvavě rudý had se na Frosta díval a jemu to připomínalo varování. Had vypadal jako předzvěst smrti. Jenže Frost zaznamenal, že zvíře připomíná ještě něco jiného. Zákruty hadího těla byly zahnuté v ostrých zatáčkách. Frost napočítal od hlavy k ocasu přesně osm záhybů. Stejně jako je serpentin v kopci na Lombardově cestě. (Str. 44)

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Americký spisovatel Brian Freeman v České republice debutoval v roce 2006 s detektivním thrillerem Zkaženost, která spadá do série Jonathan Stride. U Knižního klubu však další díly nevyšly. Za to se však nakladatelství Knižní klub - Euromedia zaměřilo na sérii detektiva Frosta Eastona, přičemž první díl Noční pták jste si mohli přečíst už v roce 2018. V roce 2019 si čtenáři vychutnali pokračování s názvem Vnitřní hlas a letos tu máme třetí díl Klikatá cesta. Já osobně doporučuju zakoupení celé prozatímní trilogie, protože je to pecka a v Knižním klubu na ni právě mají skvělou akci. Co se týče knižních ilustrací, skvěle k sobě ladí a jsou temnější, zaujmou na první pohled.

Podle komentářů na knižní databázi je možné číst knihy samostatně nebo je přeskakovat, protože autor podstatné dění šikovně a stručně připomíná, takže vám nic neunikne, ale naopak vás to nabudí k přečtení dalších dílů.

Vypravování se převážně odehrává v er-formě z úhlu pohledů ústřední postavy inspektora Frosta Eastona. Čtení je dynamické a vtáhne vás do děje od prvních řádků. Autor používá neotřelá a obratná přirovnání, které i náročnějším čtenářům zpestří čtení a potěší. Charaktery stejně jako příběh jsou uvěřitelné a kvalitně promyšlené. Některé jsou charismatické, jiné ukazují své klady i zápory. Zkrátka rozhodně si přijdete na své a nebude snadné rozmotat zapeklitý a nebezpečný případ, do kterého se Easton ponořil až po uši a to celkem náhodou.

U Frostových dveří se totiž znenadání objeví Denny, bývalý kamarád, se kterým se ústřední hrdina neviděl už deset let. Jenže Denny má problém. Dostane ze sebe jediné slovo Lombardo a zemře. A tak se rozjede vyšetřování. Frost se seznámí i se soukromým očkem, které  ho přivede na myšlenku sériového vraha, protože nalezne znamení... rudé hady na místě smrti obětí. Jenže co když tohle sahá mnohem dál, než by kdy Frost čekal? U tohohle případu jde o život a to každému, kdo se připlete do cesty.

Dějová linie je parádně spletitá a máte-li v oblibě řádné pátrání, určitě budete spokojení, protože Frost vyšetřuje jako expert a nic mu neunikne. Nebo ano? Napětí narůstá, indicie dávají větší a větší smysl a pak najednou v závěru výbuch, který vás omráčí a to jste se ještě nedostali na poslední stránku, která odhalí další šokující fakta!

Nemine vás ani Frostův osobní život. Má svého kocoura Shakea, který je mezi jeho přáteli i kolegy poměrně známý. Frost dokonce bydlí v jeho domě. Jak je to možné? To jste se nejspíš dočetli v předchozích dílech nebo vám to autor osvětluje i v této knize. Také se seznámíte s jeho bratrem Duanem a ženou, do které je zamilovaný... Jenže to nejspíš nemá budoucnost nebo má? No, zkrátka řeší se i inspektorovo soukromí, nejen detektivní případ a o to lákavější a upřímnější čtivo je.

Tento thriller s pořádnou detektivní zápletkou si mohou přečíst i čtenáři, kteří nemají v oblibě surovost a násilí, protože ačkoliv Frost vyšetřuje jednu vraždu za druhou, tak autor se rozhodl, že nebude zacházet do zbytečných detailů a neudělá ze svého díla řezničinu s hororovým scénářem. To mnoho čtenářů určitě ocení. Ale nebojte, na své si určitě přijdete!

Četli jste předchozí díly nebo naopak chcete vyzkoušet něco nového a jít v šlépějích sympatického pětatřicetiletého detektiva, se kterým si užijete zábavu i adrenalinové scény? Pak určitě po knize sáhněte!

Čtenáři tvrdí, že tento titul se Brianu Freedmanovi povedl z celé série nejvíce. Netuším, já jsem četla jen tento a natolik mě nadchnul, že mám v plánu si přečíst i předchozí díly. Že by můj oblíbený detektiv Charlie Parker od Johna Connollyho měl konečně parťáka v knihovničce?

Cesta ke spravedlnosti dokáže být někdy hodně klikatá. Zvlášť vede-li nejzakroucenější ulicí San Francisca. Jmenuje se Lombard Street. A slovo „Lombard“ je jediné a poslední, které vyřkne Denny Clark, než zemře v náručí svého přítele, inspektora Frosta Eastona, před prahem jeho domu. Může Dennyho smrt nějak souviset s úmrtími několika lidí, poblíž nichž byl objeven obrázek červeného hada? Řádí tu sériový vrah? A kdo nebo co je „Lombard“, záhadné jméno, které se mezi sanfranciskou smetánkou vyslovuje pouze šeptem? Bude-li se chtít Frost tentokrát dobrat pravdy, nemůže věřit vůbec nikomu – jeho protivník totiž zná každý Frostův krok a číhá za další zatáčkou, aby mohl znovu udeřit.

Nakladatelství: Kalibr
Žánr: Thriller, Detektivka
Ze série: Frost Easton 3.