Recenze: TŘINÁCTÉ KOMNATY DĚTSKÉ DUŠE (Violet Oaklander)

Tvořivá psychoterapie v duchu gestalt terapie

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Třinácté komnaty dětské duše jsou publikací, která byla přeložená do patnácti jazyků a není se čemu divit. Patří mezi kvalitní knihy, absolutní jedničky v oboru a je sepsána nejen pro dospělé, ale i pro děti. Americká autorka Violet Oaklander se jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřuje na děti a dospívající, vede semináře a jak vidno, tak také píše. Ovšem v České republice vyšel pouze tento titul, zatímco v zahraničí má spisovatelka několik poutavých děl, týkající se dětské duše. Můžeme tedy poděkovat nakladatelství Portál, že se rozhodlo pro vydání této naprosto perfektní knihy.

Nutno podotknout, že tato publikace je nejen pro ty, kteří mají už nějaké zkušenosti s psychologií a tuší, co vlastně gestalt terapie znamená, ale i pro ty, které v podvědomí právě tento směr nemají. Vše je napsané tak, že snadno pochopíte, co se autorka snažila sdělit. Pokud si vypůjčím významový výklad z wikipedie, tak... Gestalt terapie je humanistický, prožitkový a psychosomatický směr v psychoterapii. Osoby jsou představovány jako otevřené systémy provázané se svým okolím. Cílem je u osob dosáhnout sjednocení těla, pocitů a rozumu.

Úvod do knihy měl na starosti spisovatel a terapeut Barry Stevens, který v České republice jako autor není známý, ale pokud se zajímáte nebo pohybujete kolem psychologie v akademických kruzích, tak jste o něm určitě slyšeli. Zajímal se především o téma Gestalt terapie, než v roce 1985 zemřel. Úvod ke druhému vydání tak autorka vytvořila sama a u předmluvu k českému vydání obstaral psycholog, psychoterapeut a supervizor Martin Jára se vší osobitostí a skvělým náčrtem toho, co vás čeká.

Seznámím vás s tématy, kterým se publikace plně věnuje skrze množství experimentů a emotivních zobrazení rozhovorů s dětskými pacienty.

• Fantazie
  • Malování a fantazie
  • Můj způsob práce
  • Ruční výtvory a práce
  • Vyprávění příběhů, poezie a loutky
  • Smyslová zkušenost
  • Dramatizace
  • Terapie hrou
  • Terapeutický proces
  • Poruchy chování
  • Další úvahy, okolností a postřehy
  • Dovětek

Jak jsem již zmínila, tak kniha je opravdu plná úryvků ze sezení s malými pacienty, kteří se prostřednictvím tvořivosti dostávají k jádru svého problému a hovoří tak s Violet Oaklander. Ta vám představuje nejen různorodé techniky, které jí pomohly určit diagnózu a komunikovat s dětmi, pokud se nepletu tak od čtyř let až do dvanácti.

Violet Oaklander má svůj osobitý styl, kterým k vám skrze publikaci promlouvá. Není přehnaně emotivní, dokáže si udržet odstup, ale i přesto je všímavá a do své práce zainteresovaná a dokáže dětské problémy vnímat a především s dětmi hovořit. Promlouvá o svém způsobu práce, o svých metodách a technikách, které lze mnohdy využít i v domácím prostředí, když vaše dítko něco trápí a vy se snažíte z něj vydolovat co.

Pomůže vám nahlédnout do dětské mysli. Jak děti sami sebe vnímají, svou rodinu a svět kam patří? Jak jim pomoci ke správnému náhledu? Autorka se tedy zaměřuje nejen na duši a emoce, ale také na vnímání svého těla a okolního světa. Zmiňuje možnosti relaxace, meditace, správného dýchání, apod.

Kniha je nesmírně obsáhlá, emotivní, poutavá a svým způsobem naprosto brilantní, co se zpracování tématu týče. Není divu, že byla přeložená do tolika jazyků, protože je prakticky pro každého, kdo má co dočinění s dětmi a dokonce i pro děti samotné. Jako bonus jsou v knize některé ilustrace a tvorba zobrazené, takže snadno pochopíte, o čem autorka mluví a jak pracuje.

Pětihvězdičkovou publikaci, na kterou lze pouze pět ódy bych doporučila každému, koho zajímá dětská duše a chce nahlédnout do dětského světa. Máte-li se svou ratolestí nějaký problém a chtěli byste vyzkoušet tvůrčí metody, pak vám Violet Oaklander rozhodně pomůže najít tu správnou cestu.

Já děkuji za neskutečně cennou publikaci, kterou jsem určitě nečetla naposledy. Hodně věcí mi osvětlila, pomohla nahlédnout do vnímání dětí a pochopit i své dva syny, kteří ač jsou šťastnými dětmi, tak je občas něco trápí. Společně najít cestu, jak si s nimi promluvit a dokázat jim s problémem pomoci je pro mě to nejcennější, co mi kniha předala. Nový přístup rozhodně není na škodu a já jsem naprosto nadšená, že děti spolupracují namísto zoufání a vztekání. Doporučuji jako recenzentka i jako matka.

Autorka svým lidským a poutavým přístupem pomáhá nahlédnout do vnitřního světa dítěte a dospívajícího a hledá cesty, jak podpořit rozvoj samostatných a jedinečných lidských bytostí. Publikace obsahuje řadu kazuistik a ukázek z terapeutické práce za pomoci mnoha expresivních technik typu malování, práce s hlínou, vyprávění, hra s pískem, hudba, dramatizace či práce s loutkami. Zvláštní kapitola se zabývá specifickými problémy chování, jako je agrese, hyperaktivita, uzavřenost, strach, stres, trauma, tělesné symptomy, autismus, vina a narušené sebepojetí. Autorka se rovněž věnuje různým typům klientů a jejich rodin a podrobně popisuje terapeutický proces. Dnes již slavná kniha byla přeložena do 15 jazyků.
Violet Oaklander vystudovala klinickou psychologii, manželské a rodinné poradenství a speciální pedagogiku. Pracuje jako psycholožka a psychoterapeutka zaměřená na děti a dospívající. Vede výcvikové semináře o svém přístupu, který kombinuje gestalt terapii s řadou expresivních technik.

Žánr: Psychologie, Populárně naučná a odborná literatura
Počet stran: 359