Recenze: PRAVĚCÍ VLÁDCI EVROPY (Vladimír Socha)

Průvodce světem dinosaurů našeho světadílu

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum.cz
Knihcentrum.cz na FB

Chci zakoupit titul v eshopu Knihcentrum.cz

Český spisovatel Vladimír Socha má na svém kontě množství populárně-naučných knih, týkající se právě převážně tématu dinosaurů, ale autor také zabrousil do pravěku či vesmíru. Jeho nejnovějším počinem u nakladatelství Kazda je Pravěcí vládci Evropy. Knihy od tohoto nakladatelství, co jsem doposud četla, byly vždy do detailu a pečlivě vytvořené. Tato publikace není výjimkou.

Kniha obsahuje černobílé kresby, které vytvořil ilustrátor Vladimír Rimbala. Není jich přehnaně mnoho, ale je jich dost, aby konejšili hutnost zajímavého textu a snadno vám zobrazila pravěké veleještěry v celé své kráse. Jestli jsou dinosauři vaším objektem zájmu, tak rozhodně budete ilustrace zkoumat jako já a nadšeně je přijímat, protože jsou vytvořené opravdu do detailu. Potěší také pestrost dinosauřích kreseb, nečekejte nic na jedno brdo, jak se říká, ale skutečně autenticitu a překrásné zobrazení těchto vyhynulých tvorů.

Kdo by neznal dinosaury - jedny z nejfantastičtějších tvorů, které kdy Země nosila. (Str. 7)

Nejprve vás přivítá obsah, jehož témata jsem vám vypsala. A před samotným výletem hluboko do historie také čtivý úvod, sršící sympatiemi k těmto pozoruhodným tvorům. Jste-li také fanoušky, s autorem se vám bude knihou procházet lehce, protože jeho zájem a zanícení je velmi příjemné. Přesto si však udržuje nadhled a nesklouzává ke smyšlenkám a fantaziím.
  • Historie evropských objevů
  • Evropští dinosauři podle systematického zařazení
  • Nejzajímavější evropské objevy
  • Dinosauři z České republiky
  • Rekordy a statistika evropských dinosaurů
  • Víte že
  • Kam v Evropě za dinosaury

V první kapitole vás seznamuje s předvědeckým obdobím, sahajícím do roku 1824. Autor zmiňuje různé milníky v Evropě, které svým způsobem znamenaly jisté objevy. Kupříkladu neopomněl polskou vesnici Kontrewers, kde si kdysi prý člověk prohlížel dinosauří stopy. Stopy pokračují až na jihozápad Portugalska a odtud se přesouváme do Anglie. Jak je vidno z mé ukázky, tak skutečně procestujete celou Evropu. Na první pohled se může zdát, že autor skáče od jednoho ke druhému, ale obsah má výtečně promyšlený, témata na sebe navazují a snadno se mezi nimi orientujete.

Publikace samozřejmě poukazuje také na osobnosti, které nějakým způsobem souvisejí s tímto honem za dinosaury. Některé ikony jsou vám známé, jestliže se o prehistorický svět zajímáte více, jiné pro vás budou třeba zajímavostí. Nemohu posoudit, jak hodně máte načteno, ale dle mého i přes veškeré znalosti z předešlých knih Vladimír Socha přináší něco zcela nového a neotřelého.

V mém případě je to poprvé, kdy se mi do rukou dostal titul, ryze se zabývající evropskými dinosaury. Ač máte knihy o dinosaurech, ne vždy jsou rozdělení dle světadílů nebo se nějak přikládá důraz na osídlení. V tomto případě je onen důraz právě tím podstatným, co mě ke čtení přivedlo a příjemně zajímalo po celou dobu. Od přečtení už neuvidíte jen běžné vesnice a města v Evropě, ale naopak vaše představivost se zahledí mnohem dál, do dob, kdy místo patřilo obávaným a stejně tak i milovaným tvorům.

Osobnosti a cestování, to jsou podstatné prvky, ale tím nejpodstatnějším jsou samozřejmě dinosauři, kteří jsou zmínění se vším všudy. Nejedná se o sáhodlouhou přednášku, autor zmiňuje to podstatné a zajímavé o těchto tvorech. Chcete-li naprosto celistvý náhled na daného tvora, musíte spíše do odborných publikací, kde se mu věnuje několik kapitol a nikoliv jen několik odstavců či stran. Ale kniha není o tom, aby vám předala všechny informace o všech dinosaurech v Evropě, ale naopak o tom, aby vám tyto veleještěry zajímavě představila, dodala podstatné informace a pohltila vás. A to se autorovi také daří.

Po celou dobu Vladimír Socha mluví o dinosaurech zaníceně a také trochu důvěrně. Je vidět, že k nim má opravdu vztah a především díky tomu se mi jeho texty četly naprosto skvěle. Byly zajímavé, neobsahovaly zbytečnosti a vždy dokázaly zaujmout. Spisovatel se nikdy nedostal do slepé uličky a ladně se pohybuje po celé Evropě a oslňuje svými znalostmi. V závěru vás čeká nejen Slovníček pojmů, ale také medailonek autora i ilustrátora.

Jak jsem již říkala, autor se drží faktů a nefantazíruje. Objevy vám vždy představí, než vás dostane novou zprávou a tak víte, že před sebou máte velmi kvalitní, obsáhlý a naprosto okouzlující titul, který se dívá na dinosaury zas o něco jinak. Jestli toužíte po neotřelosti námětu a chcete vidět Evropu, jako nikdy předtím, pak rozhodně knihu doporučuju. S ohledem na autorovy texty se nebojím publikaci doporučit ani těm, kteří dinosaury ještě tak úplně neobjevily a stále se potácí na kraji jejich neuvěřitelně fascinujícího světa.

Nepatřím mezi odborníky na veleještěry, ale jsem zarytý fanoušek již od velmi útlého věku. Dinosauři mi byli vždy na blízku a nyní, když svou zálibu převádím na své děti, se mnou jsou stále a já se vracím k dávno přečteným publikacím, z nichž tato pro mě bude vždy vyčnívat. Na Evropu už nikdy nebudu nahlížet jako dřív, byla naprosto uchvácená, ať už se jednalo o velké objevy či maličkosti, které autor zmínil jako zajímavost. Naprosto úžasné putování doporučuji všem! Nemluvě o opravdu nádherných kresbách, které knihu perfektně doplňují.

Průvodce světem dinosaurů našeho světadílu.
Dinosaury si obvykle spojujeme s odlehlými exotickými oblastmi, ale přitom vládli více než 130 milionů let také evropské suchozemské fauně. Vydejte se po stopách těchto gigantů i tam, kde byste je nečekali.

Vladimír Socha se v této knize věnuje právě jen evropským druhům dinosaurů – od portugalských přes belgické, švýcarské a německé nálezy až po pozdně křídové druhy z Rumunska a dalších východo­evropských oblastí. Chybět přitom nemůže ani přehled dinosauřích fosilií z České republiky a okolních států. Jedinečný výklad doprovázejí původní ilustrace Vladimíra Rimbaly.

Nakladatelství: Kazda
Žánr: Populárně-naučná
Počet stran: 200