Recenze: KRÁSA, KTERÁ BOLÍ (Sona Charaipotra, Dhonielle Clayton)

Poutavý příběh o cílevědomosti a rivalitě

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #Booklab

Tiny Pretty Things na knižní obálce jako nadpis výrazně zahlušuje český název knihy Láska bolí. Titul nedávno vyšel u nakladatelství Slovart - Booklab. Young adult si jako dramatický duet vystřihly dvě americké spisovatelky a přivádějí vás na Manhattanskou prestižní baletní školu, kde krása pravdu bolí...

Vypravování se před vámi rozprostírá v ich-formě z několika úhlů pohledů hlavních hrdinek. Jak je u dívčích románů zvykem, je vyprávění čtivé, obohacené o emoce i myšlenky. Středně dlouhé až krátké kapitoly se vhodně střídají v zobrazení různých náhledů na neveselou situaci...

Do příběhu nás uvádí patnáctiletá Cassie, která nás hned v začátku utvrzuje v tom, že balet bolí, ač choreografie vypadá ladně a krásně. V drtivé většině se baletu doslova oddává, ale myšlenky jí víří hlavou. Je totiž nejmladší ve skupině, dostala obrovskou šanci a nechce ji promarnit, ani ztratit. Jenže co když někdo má jiné záměry? Co když se přece jen něco pokazí? Co se Cassie stalo se dozvíme během vypravování a v závěru se k ní autorky zas vrací, což je opravdu příhodný konec.

Zbytek dění se tak věnuje třem ústředním protagonistkám, které vám představuje už anotace. Privilegované Bette, která si jde za svým snem, ať to stojí, co to stojí. Během svého putování za cílem ztrácí nejen své kamarády, ale i sama sebe. Ztrácí prakticky víc, než získává... Ale o tom se dozvíte později. Další hrdinkou je perfekcionistka June, která se rozhodla hrát prim a nikoliv být v pozadí. Nesmíme opomenout talentovanou Gigi, která se žene kupředu a zanechává za sebou své sokyně.

Ono je těžké o této knize mluvit, aniž bych neprozradila závažné a bravurně zpracované téma a nevzala vám tak překvapení i chuť ke čtení. Je znát, že autorky, ať už mají balet nastudovaný či se mu věnovaly, o něm dokáží zaníceně psát a věrohodně vám jej představit. Jestli jste se s tímto tématem nikdy nesetkali, tak se zřejmě dozvíte něco nového a nahlédnete za oponu tance, který není jen holčičím hopsáním, jak mají někteří zažité, ale je opravdu tvrdý a náročný.

Ještě náročnější je však přežít ve skupině, která vám na oko drží pěstí, zatímco za zády si nepřeje nic jiného, než abyste to vzdali nebo upadli. Zkrátka všichni jsou všem soky a bojují o své místo na slunci a někdy i nečestně! Nesetkáte se jen s šikanou či obtěžováním, napínavá je i faleš, která panuje mezi lidmi. Komu důvěřovat a od koho se raději držet dál? Kdo se snaží na ostatních parazitovat a přelézt po jejich hřbetech mezi hvězdy? Opravdu se děj postupem času stáčí do temnějších míst, kde nejen pomluvy a dívčí hašteření, ale opravdové překážky tvoří skutečný život. Balet je tvrdý, ale konkurence ještě tvrdší.

Krása, která bolí zaskočí nejen skvěle podaným námětem, ale také silnými emocemi, které se mezi záludnými zvraty skrývají. Autorky udělaly maximum, aby vám předvedli, jak může úspěch chutnat a bolet a povedlo se jim to na sto procent. Děsivé, kam až jsou lidé schopní zajít... Ke všemu se v knize rozjíždí také young adult milostná linie, která je milým zpestřením a trochu téma zjemňuje.

Podle zadní obálky tento příběh inspiroval tvůrce stejnojmenného seriálu, který je u nás známý jako Krasotinky, takže zalíbí-li se vám psaná verze, o čemž nepochybuji, můžete ji posoudit s filmovým ztvárněním.

Drama, skrývající přátelství, pomluvy, skandály, ale také milostnou romanci bych doporučila nejen cílovým čtenářkám, ale každému, kdo si chce počíst kvalitní titul o baletu, houževnatosti, cílevědomosti a rivalství, které takřka nemá hranice. Rozhodně doporučuji, protože na mě udělal titul ohromný dojem, i když bych to nikdy neřekla! Všechno, co se knihy týká, je mi vlastně na hony vzdálené, ať už se jedná o balet či typický dívčí svět plný rivality. Ale tohle bylo naprosto perfektní a hrůzné čtení!

Je možné zajít příliš daleko? Na jedné z nejprestižnějších baletních škol na Manhattanu skrývají dokonalé, krásné baletky nepěkná tajemství a ohavné lži. Na privilegované Bette by nikdo nenašel jedinou chybu je jako baletka z hrací skříňky. Ale život ve stínu sestry, která je jednou z největších hvězd baletního světa, v ní probouzí temnou stránku. Perfekcionistka June má už po krk toho být věčnou náhradnicí. Tenhle školní rok se spokojí jen s tím nejlepším i kdyby to znamenalo, že bude muset sáhnout po nějakých ne zcela dokonalých prostředcích, aby toho dosáhla. A nová studentka Gigi zatím předčila všechny tanečnice z konzervatoře, ale samotný tanec by ji mohl zabít. Soutěživost je s každým blížícím se představením silnější a z nevinných naschválů se stává něco čím dál tím temnějšího, takže je jen otázkou času, kdy se jedna z mnoha jisker vznítí a popálí se i ty nejlepší.

Žánr: young adult

Ze série: Tiny Pretty Thinks

Počet stran: 415