Recenze: MODRÝ ZÁZRAK (Frauke Bagusche)

Proč moře v noci světélkuje, ryby v něm zpívají a nás nekonečně fascinuje

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihy

Německá spisovatelka Frauke Bagusche se v současné době věnuje přednáškám a kurzům, zaměřeným na mořskou biologii. Na plachetnici podnikla cestu dlouhou 9 500 kilometrů  z Karibiku přes Atlantský oceán až do Středozemního moře, aby tím upozornila na znečišťování oceánů. To a více se dočtete v jejím medailonku na přední chlopni přebalu knihy. V České republice autorka debutovala titulem Modrý zázrak, který vydalo nakladatelství Kazda.

Ponořte se tedy se mnou do fascinujícího světa moří a oceánů! (Str. 14)

Už od prvních stránek je naprosto jasné, že autorka je do mořské biologie ponořená až po uši. Dokáže o tématu zaníceně a sáhodlouze vyprávět, aniž by zahltila. Má tolik překvapivých a jedinečných informací, které běžný čtenář, jež se mořské biologii nevěnuje, nezná. Její styl psaní je poutavý. Frauke Bagusche se rozhodla pro vypravování jako by byla na přednášce a hovořila k plnému sálu po vědomostech lačnících čtenářů, kteří touží dozvědět se více. Promlouvá k nám tedy v množném čísle, oslovuje nás, nechává zamyslet a opřádat myšlenkami na naši planetu a především na onu tajemnou modrou část, která zabírá největší plochu.

Předmluvu využila Frauke Bagusche k ozřejmění, co ji na mořské biologii tak fascinuje. Věnuje se jí vlastně už od útlého věku, kdy ji tajemné hlubiny lákaly. Díky obsahu se dozvíte, jaká ústřední témata vás čekají a tak trochu už můžete tušit, jakými informacemi budete obohacení.

Skrytá světovládá planktonu

Mezi kapitoly patří i pasáž s nápisem Zelené plíce. Věděli jste, že více než polovinu celosvětového kyslíku zajišťuje fytoplankton, nejmenší rostlinné organismy, které jsou k nalezení právě v moři? Pro mnohé to bude překvapení. A těch překvápek vás tedy čeká mnohem, mnohem více! Proč má moře svou vůni a co vlastně znamená? Není to proto, aby nás provázela při příjemných procházkách po pláži, má svůj účel. Víte, jaké největší mořské medúzy existují? Budete zírat!

Korálové útesy - kolébka života

Čím vším jsou korály potřebné? Jak staré mohou být a co skrývají za tajemství? V knize se dočtete dokonce i pasáže s názvem Hromadná svatební noc korálů, která se už dle nadpisu věnuje páření. Jestli vás doposud nenapadlo, že i korály mají své milostné tokání, tak autorka vám vše velmi poutavě vysvětlí!

Tropické korálové útesy celkově pokrývají zhruba 283 300 km čtverečních mořského dna. (Str. 43)

(Ne)konečná modř

V této části se dozvíme něco málo o vodě, která rozhodně není obyčejná, i když ji za běžný jev už bereme. Dozvíme se kupříkladu: Proč Balt chutná slaně jako Středozemní moře? Jaképak jsou cesty mořských želv a co všechno znamenají pro tyto pozoruhodné tvory? Věděli jste, že kytovci mají velkou slovní zásobu a dokonce se oslovují jmény? A to nic není! Čeká vás toho totiž mnohem víc, až o nich začnete přemýšlet zcela jinak.

Tajuplné mořské hlubiny

Jaký je život v extrémech? Tedy v extrémních hlubinách, kam člověk jen tak nenahlédne? Co všechno je podložené a o čem všem vědci teprve polemizují a domnívají se? Autorka v tom má jasno a předkládá vám své znalosti i dúkazy. Víte, kam hlubokomořské chobotnice kladou své vejce? Zajímá vás Krakatice obrovská, která je poměrně známá díky použití ve filmu?

Hluboké moře je místem plným tajemství. Plným úžasných tajemství' V temných hlubinách oceánů se lze setkat s organismy, které jako by k nám pronikly z jiné dimenze nebo možná unikly z Jurského parku. (Str. 157)

Sex and the Sea

Netuším, proč této části zůstal anglický název, ale jako čtenářku, která dává přednost českým celistvým překladům, se to pro mě stalo jedním ze dvou problémem, které jsem v publikaci objevila. O druhý se s vámi podělím později, ale momentálně se věnujme Mořským vydrám. Nejen o nich si totiž můžete přečíst v první kapitole této části. Moc o těchto tvorech, na první pohled roztomilých, nevíme, ale to se s přečtením této knihy snadno změní.

Modrý zázrak v ohrožení

Autorka se také věnuje bioplastům, protože je pro ni životní prostředí důležité, jak už je pochopitelné z jejího upozorňování plavbou. Dle mého je jen dobře, že se lidé tímto problémem zabývají a jestli před ním zavíráte oči, určitě vás neznechutí, protože ač hovoří zaníceně, mluví věcně a nenechává se strhnout osobními názory. Dá se říct, že už podle názvu, se tato část věnuje především životnímu prostředí a mořské biologii v rámci ochrany přírody. Pro mnohé to bude nejsmutnější pasáž, když se dozvídáme o vymírání druhů, o tom, jak moře je znečištěné a jak vypadá prozatím budoucnost našich moří, pokud se nezměníme...

Publikace obsahuje také část, která je od zbytku knihy odlišená bílými stránkami. Je plná nejrůznějších barevných fotografií, týkající se tématu moře a oceány. Zobrazení rostlin, živočichů a dalších přirozených krás moře je opravdu okouzlující a jediným mínusem může být fakt, že tato část je vložená doprostřed knihy. Už tušíte? Ano, pokud je fotografie na celou dvojstranu, tak trochu postrádá ono kouzlo, protože je v ní zlom. Navíc musíte titul více přehnout, abyste měli možnost se fotkami kochat. Já osobně bych byla asi pro, aby fotografie byly u textů, kterých se dotýkají. Více by mě vtáhly do vypravování a hned bych měla před očima, oč se jedná, aniž bych musela listovat.

Modrý zázrak, to je opravdu příhodný název pro publikaci, která je takřka zázračná. Nejenže hovoří o mořích a oceánech, které jsou pro mnohé z nás zázrakem, ale také nás obohatí o tak obrovské množství informací, až nemáte ani nejmenší šanci je na první čtení všechny pojmout. Je to naprosto úžasná studie o moři, která nejednomu čtenáři otevře oči. Musím dodat, že nemám k posouzení načteno jiných obdobných knih, mimo encyklopedií, ale tolik překvapivých a ohromujících informací na jednom místě... už to je k zamyšlení! Já titul doporučuji všem, které téma byť jen trochu zajímá a chtějí si rozšířit obzory či se opravdu obohatit!

Podtitul: Proč moře v noci světélkuje, ryby v něm zpívají a nás nekonečně fascinuje.

Pohled do tajuplného světa pod mořskou hladinou. Pod vodou se dějí úžasné věci: moře v noci podivuhodně září a světélkuje, ty nejmenší organismy tvořící plankton ovlivňují celý koloběh života nejen pod hladinou a ryby nejsou vůbec němé, naopak navzájem pěkně nahlas komunikují. Mořská bioložka Frauke Baguscheová vypráví fascinující příběhy těch nejmenších i největších tvorů na naší planetě, vysvětluje, kde má původ ona charakteristická vůně, která nás doprovází při procházkách po pláži, a proč na nás moře tak silně působí a ovlivňuje nás i celou Zemi. Přestože oceány pokrývají dvě třetiny naší planety a tvoří tak největší ekosystém na Zemi, o tom, co se v nich děje, toho zatím víme jen překvapivě málo. Nedlužíme jim za nic menšího než za vlastní život, neboť kyslík pro každý náš druhý nádech pochází z mořských mikrořas - a je jedno, jestli dýcháte vzduch v Brně, Praze nebo třeba Boce Kotorské. Moře, jeho teplé a studené proudy, řasy podílející se na formování mraků a mořský cyklus odpařování zásadně ovlivňují také podnebí u nás. Získáváme z něj rovněž jídlo, poskytuje nám ochranu a nabízí pracovní místa i atraktivní lokality, kde můžeme strávit dovolenou. Šumění vln, mořský vánek a široširá rozlehlost, to vše nás uklidňuje i inspiruje. Ale teprve když se do mořských hlubin ponoříme, zažijeme na vlastní kůži svůj "modrý zázrak", protože pod mořskou hladinou to překypuje životem. Ten barevný, neustále se proměňující svět vás naprosto okouzlí. „V této knize bych se s vámi chtěla podělit o svou fascinaci mořem a vydat se na pouť životním prostorem, o němž toho víme vlastně příliš málo, ale kterému svou každodenní činností stále více škodíme. Společně však můžeme napomoct tomu, aby se moře zotavilo - a možná tak po sobě zanecháme svět obyvatelný i pro budoucí generace. Ponořte se tedy do fascinujícího světa moří a oceánů!” - Frauke Baguscheová

Nakladatelství: Kazda

Žánr: Přírodní vědy, Literatura naučná

Počet stran: 288