Recenze: CHYBA NENÍ KONEC SVĚTA (K. F. Taylor, E. Braun)

Nepostradatelný titul pro děti i dospívající

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Spisovatelka Kimberly Feltes Taylor má na svém kontě víc než  patnáct knih pro cílové čtenáře, tedy dospívající, a to včetně různorodých rádců pro tyto děti. Podle zadní strany knihy nabízí její rádci pomoc ohledně témat jako je přátelství, rodinné trable, finance, apod. Eric Braun je také autorem knih pro děti a dospívající. Mezi jeho témata patří především sport a také přežití v divočině.

U takových publikací je obvykle zvykem, že mají spíše černobílé ilustrace, ale pro mě bylo ohromným a milým překvapením zjištění, že tento titul je plný pestrých kreseb. Ilustrace připravil a vyšperkoval ilustrátor Steve Mark, který se částečně věnuje také loutkaření a ilustroval již řadu naučných knih pro děti a mládež. Grafické ztvárnění je kreativní a o to zajímavější! Nepostrádá různé velikosti a typy fontů písma. Ilustrace jsou důležitou částí, jsou upravené a navrstvené tak, aby přitáhly pozornost.

Autoři a ilustrátor totiž mají na zadní straně knihy své vlastní medailonky, takže chcete-li se o nich něco dozvědět, není potřeba nic vyhledávat a prostě jen nalistovat patřičnou stránku.

Krátký a velmi vstřícný úvod děti a dospívající informuje s lehkou nadsázkou zábavně o tom, že každý dělá chyby. Opravdu každý. Ale proč je tedy nutné na tohle téma řešit publikace? Protože, jak vysvětlují autoři, ne každý si s chybami umí poradit a tak je potřeba problém či chybu řešit dříve než se z maličkosti stane velký problém.

Pozitivně laděný, upřímný a emočně zabarvený text, který se dětem bude snadno číst a hlavně nebudou mít pocit, že je někdo poučuje nebo se nad ně autoři povyšují, dětem lehce ukáže to podstatné. Autoři mají opravdu vynikající přístup a je znát, že nepostrádají praxi v tomto oboru a dokážou dětem vnuknout nejen naději, ale i ty správné myšlenky, uvědomění a poučení. Kniha obsahuje také pasáže, které jsou označené jako Důležitá poznámka a ty jsou jistým shrnutím či upozorněním na podstatné informace.

Autoři se tedy věnují tématu chyb a nejedná se o povrchní studii. Ba naopak dětem a dospívajícím velmi snadno představují, kde jsou hlavní problémy. Jaké jsou druhy chyb. Jaké jsou možnosti a řešení. Zkrátka se pěkně od začátku věnují námětu a berou v potaz dětskou psychologii, takže postupují záměrně tak, aby vše dávalo smysl a pomalu se blížili k cíli. Neopomíjí se tak ani mezilidské vztahy, lži či různá nepochopení. Kniha opravdu zabírá široký rozsah. Není to samozřejmě jen o chybách, k těm patří také omluvy a odpuštění, čemuž jsou také kapitoly věnovány. Ač to možná nečekáte, tak je humor je nutný a autoři na to neopomněli. Čtení dokáže pobavit i dospělého. Má chytlavé hlášky či ten správný nadhled.

V závěru knihy se dočtete informací pro rodiče a učitele, které jsou stejně srozumitelné a vyznívají mile a upřímně. Nevíte-li si rady, jak dětem osvětlit, co udělali a jak z toho mají vybruslit, titul vám napoví.

Tento rádce je bezpochyby tím, co by většina dospělých s radostí přijala v dospívání. Kdyby podobný titul byl na trhu a naši ho znali, věřím, že by mi ho pořídili a ušetřili by mi přešlapy a stres, protože ne vždy chce dítě své problémy řešit s rodiči. Máte-li doma dospívající ratolest, pak mohu knihu jen doporučit. Já sama z ní budu čerpat a doufám, že svým prozatím malým chlapcům budu jednou nápomocná a publikaci jim s radostí předám, protože vím, že jim hodně pomůže a uklidní je. A o to dle mého jde. Dát dětem možnosti a naději, vymazat strach a stres. :)

Když uděláme chybu, cítíme se děsně a zdá se nám, že se blíží konec světa. V téhle knize zjistíš, že z chyb se nestřílí a naučíš se, jak s nimi pracovat. Říká se, že kdo nic nedělá, ten nic nezkazí, a něco na tom opravdu je. Když totiž nebudeš dělat nic, sice nikdy nezachybuješ, ale – jak to jen říct – prostě nic neuděláš. A to je vlastně otrava. Zkus se s námi podívat na chyby jako na součást života. Zjistíš, že chyby nedělají jen děti, ale – kupodivu – i ctění dospělí. Přijdeš také na to, že když budeš zkoušet dělat všechno na jedničku, zabere ti to spoustu energie a nakonec to možná stejně nebude ono. Nikdo není perfektní, ani ty nemusíš.

V knize najdeš různé vtipné úkoly, hádanky a testy, které ti pomohou zjistit, jak moc se bojíš chyb a co můžeš udělat pro to, aby to bylo jinak. Také zjistíš, že když chybuješ schválně, třeba lžeš, vymýšlíš si, nebo dokonce někoho urážíš, rozhodně to není v pořádku a nijak si tím nepomůžeš.

Kimberly Feltes Taylor napsala více než patnáct knih pro děti, které jim pomáhají s různými náročnými situacemi.

Eric Braun píše knihy pro čtenáře všeho věku. Jeho knihy získaly řadu prestižních ocenění.

Žánr: Psychologie a pedagogika