Recenze: NEJKRÁSNĚJŠÍ DÁREK (skupina autorů)

Česká vánoční antologie

Dvanáct autorů. Dvanáct různých povídek, které uchopily téma nejkrásnější dárek po svém. Někteří autoři jsou známí, jiní méně známí a další neznámí debutanti, ale podstatou je, že se tito lidé skvěle doplňují a vytváří tak okouzlující celek, který byl podpořený nádherným grafickým zpracováním.

Na první pohled je publikace opravdu okouzlující. Má pevnou atypickou vazbu a na hřbetě i po stranách je ryze červená, což spolu s černými deskami vytváří perfektní kontrast. Ústřední ilustrace je jednoduchá, všeříkající, nepostrádá atmosféru a můžeme ji vnímat jako tajemnou.

Uvnitř vás překvapí další kresby, které jsou zřejmě vytvořené počítačově, ale přitom postrádají ten dojem umělého umění. Je vidět, že si ilustrátorka Myokard dala vážně záležet a podpořila tak silně atmosféru celé sbírky. Ilustrace jsou laděné do červených a tmavých barev, takže nijak nevybočují a skvěle podkreslují celkový dojem.

Před každou povídkou je také medailonek autora, kdy se dozvíte nejen o jeho dosavadním životě, ale také o tom, co má v oblibě, co studuje. Samozřejmě jsou zmíněná také díla, která vydal.

North Finchley - Anna Musilová

Krátká povídka Anny Musilové se odehrává v er-formě minulého času. Popisuje přátelství dvou žen, Eleny a Sáry. Děj se odehrává v Londýně, který dle vypravování působí živým a upřímným dojmem. Je poznat, že autorka místa zná a dokázala přenést jejich atmosféru do svého příběhu. Sáru a Elenu poznáte také snadno, protože v emotivním počinu jsou vylíčené nejen jejich osudy, ale také podstatné rozhřešení jejich přátelství.

V mém případě se jedná o prakticky první setkání s díly autorky. Její styl je příjemný, hezky splývá a snadno se čte. Anna Musilová psát umí a není pro ni problém vytvořit příběh na krátkém úseku. Já takové náměty nevyhledávám a ani nemám v plánu to měnit, bylo to však příjemné setkání.

Okamžik v čase - Jolana Hanáková

Autorčin debut, přičemž Jolana Hanáková studuje žurnalistiku, což je rozhodně na psaní znát a je to plus. Stejně jako předešlý text, i tento je psán v er-formě minulého času. Ústřední hrdinkou je Ester, nesnáší Vánoce a má k tomu důvod. Něco se před deseti lety stalo, něco, co ji ovlivnilo natolik, že jí svátky připomínají jen to nejhorší. Autorka má ráda Harryho Pottera, takže se můžete dočkat i zmínky a hlášky. Navíc se do příběhu připlete i Alex, kluk, který zbožňuje svého bratra, a s Ester zkouší nevinně flirtovat. Tyhle dva možná svedl osud a ukázal Ester něco, co po celou dobu hledala. Naději. Opět emotivní a smutný příběh, který se mi velmi zalíbil. Snad se od autorky dočkáme dalších povídek či rovnou románu. :)

Kouzlo je v tom, co dokážeš vnímat srdcem. (Str. 42)

Zub času - Magdalena Mintová

Spisovatelka má za sebou už tři humorné romány a svůj smyslem pro humor obohatila také tento příběh, dělený na čtyři části s názvy Adventní týden. Tentokrát se setkáváme v ich-formě s úhlem pohledu ústřední hrdinky, která tajně chodí se starším ženatým mužem. Má spolubydlícího Vojtu, ten má smysl pro morální zásady o něco větší a tak se průpovídkami i vtipem snaží dívku přesvědčit o tom, že nedělá správnou věc. Jenže láska je slepá. Povídka pobaví dokonce i vdané ženy, které by takovou nevěru určitě nerady zažily. Já přes humorné knihy moc nejsem, ale tohle mě bavilo!

Zelená slunce - Sam Xabyssus

Autorka, která má na svém kontě tři samonákladové romány, týkající se žánru Lgbt s ústředním tématem transexuality se rozhodla také přijít se svou troškou do mlýna a sepsala pro čtenáře v ich-formě velmi povedený a zajímavý příběh. Ten se na první pohled tváří jinak, než jaký nakonec je. Čekáte podle prvních odstavců tragédii? Ano i ne. Jedná se totiž o život, o aktuální námět, velmi šikovně ztvárněný. Petrův příběh vás dokáže dojmout a přitom autorka nikterak netlačí na pilu. Ráda se poohlédnu i po autorčiných předešlých dílech, čtení je rozhodně pro všechny fanoušky tohoto žánru.

Bezpečné místo - Kateřina Šardická

Zmizení Sáry Lindertové bylo velmi povedeným debutem, přičemž už jsou k dispozici také Noci běsů. V tomto případě se autorka zaměřila na dvě sestřičky, žijící v bezútěšné domácnosti. Strach, osamělost a depresivní atmosféra prostá peněz i lásky nevykouzlí úsměv na rtech. Dílo je emotivní, nahlíží na Vánoce zas zcela jiným způsobem než předešlé a následující počiny.

Od mámy z lásky - Aleš Novotný

Od autora už jsme měli možnost přečíst si jeho detektivní young adult thriller Pamatuj na smrt, který vyšel v roce 2019 u Yoli a příští rok se chystá na vydání nového díla. Tentokrát se rozhodl příběh sepsat z úhlu pohledu mladé osmnáctileté dívky, která ve čtyřech letech přišla o matku a byla vychovávána pouze otcem. Ten ji nade vše miluje, ale maminka dívce samozřejmě chybí. Na lepší myšlenky jí přivádí její přítel Jonáš, který má také zásluhu na jednom vánočním zázraku. Autor opět ukázal, že psát umí a tento emotivní příběh opět měl, co do sebe.

Když budeš věřit, stanou se zázraky. (Str. 113)

Vánoční zločn - Theo Addair

Velmi populární autor žánru Lgbt a fantasy, Theo Addair, se rozhodl potěšit své čtenáře a připojit se s povídkou, která spádá k dilogii Muffin a čaj. Opět se setkáváme s Danielem a Kitem v milém, vřelém a vábivém příběhu, který opět nepostrádá správnou atmosféru a pestrou škálu emocí. Spisovatel se rozhodl na rozdíl od předešlých textů nezobrazovat nic hutně emotivního, ale naopak dal důraz na přirozenost, jak u něj máme rádi, a na sto procent okouzlil!

Bratrské pouto - Martina Mátlová

Martina Mátlová je redaktorka časopisu, vystudovala žurnalistiku a Bratrské pouto je její prvotinou. V er-formě se před vámi odvíjí silně emotivní, možná až účelově srdceryvný příběh Marka a jeho rodiny. Postihla je tragédie. Matka se utápí v depresi, otec jen tak tak vše zvládá a k tomu si ústřední hrdina prožívá své. Loňské Vánoce totiž změnily jejich život k horšímu a tak je na nich, aby se s nimi vypořádali. Čeká je nějaký vánoční zázrak? Upřímně, vůbec se mi tento příběh nečetl lehce, ačkoliv byl svižný a čtivý. Téma mi přišlo až příliš dramatické a po několika povídkách z této sbírky, které hrály na city, skoro až neúnosné.

Zbabělci - Alžběta Bílková

Spisovatelka u nakladatelství Fragment vydala již dva romány a v tomto případě se rozhodla vás potěšit povídkou o dramatickém rodinném večeru. Ne vždy to probíhá vesele a šťastně. Své o tom ví ústřední protagonistka Helena, která vás v ich-formě provede nemilou večeří u rodičů, kde se setkáte i s její sestrou a jejím přítelem. Nic však není milé, to jen na oko fungující rodina se snaží přečkat vánoční čas... Tentokrát se tragédie nekoná, povídka působí přirozeně a zobrazuje hádku, která se v některé rodině klidně může odehrát. Emoce a myšlenky pracují a vy tuhle chvíli Heleně rozhodně nezávidíte. Bavilo mě čtení a zaujalo mě natolik, že bych chtěla mít i širší náhled na rodinu, abych mohla zjistit, jak to vnímají i ostatní členové rodiny. Klidně by mohl vyjít na tohle téma autorce román a já bych po něm sáhla.

Maršmeloun pro Ráchel - Veronika Bulgerová

Debutantka Veronika Bulgerová se také rozhodla pro určité ztvárnění tragického příběhu plného emocí. Styl psaní je osobitý, i když trochu křečovitý. Náročnější čtenář může poznat, že autorka není ještě natolik vypsaná, její obraty nepůsobí natolik přirozeně. V er-formě se před vámi odehraje trochu nenahodilé setkání několika lidí, kteří mají své vlastní problémy. Jelikož není prostor, nemůžete se do postav tolik vžít, ale i přesto působí reálným a živým dojmem a snadno jim jejich trable uvěříte. Matyáš dal slib a ten nakonec splní... což je v závěru velmi dojemné.

Nejdelší noc v roce - Radek Blažek

Konečně typicky vánoční příběh, který je dojemný tím správným přirozeným způsobem, kdy zaujme milovníky zvířat, a dopomáhá k zamyšlení nad některými tradicemi. Navíc styl psaní je pouze ze začátku takový strojeně dramatický, což se k ději víc než hodí. Dodává mu šmrnc a dávku humoru i vážnosti, kterou byste od takového textu očekávali. Navíc je nespisovný, takže o to bezprostředněji vás osloví. Vítejte v Třebíči, který vám Žofie malebně představí při snaze poukázat na utrpení kaprů a při zábavě se svými přáteli. Takový běžný vánoční den a kolik utrpení v případě kapříků a radosti v případě lidí v sobě má. Autor nezapomněl ani na přátelství, lásku i vánoční zázrak v podobě pochopení. Užila jsem si procházku po hřbitově i jisté tokání a nahlížení na danou věc. Chytré, nápadité, upřímné. Takových povídek bych si já osobně přála v této sbírce víc. Radek Blažek má na svém kontě tři knihy, které zřejmě vyšly samonákladem. Jeho snem je vydat pořádný román, což věřím, že se mu splní, protože literární um mu rozhodně nechybí. A je z Třebíče, který se mi prostřednictvím jeho vypravování opravdu zalíbil, ačkoliv jsem tam ještě nikdy nebyla. Počin mě nadchl, takže věřím, že nejen já, ale i vy se poohlédnete po autorových dílech a rozšíříme si obzory. :)

Polička vyřazených knih - Klára Nováková

Autorka vsadila na knižní motiv, kterým nadchne všechny milovníky knih. Nápaditě zobrazila vzpomínání na naše milované, kteří už s námi nejsou, lásku v rodině, naději i smutek, o které jsou Vánoce obohacené. V ich-formě se před vámi otevírá poslední povídka. Příběh dívky, která už má dost lesku komerčních Vánoc a touží po tradicích, na které byla zvyklá. Jenže některé okamžiky už vrátit nelze a tak zbývá jen vzpomínat... Spolu s knihou, kterou náhodou objeví. Počin je milý, emotivní a nepřehnaný. Poukazuje na předvánoční shon, který spaluje veškerou radost a spíše se týká právě komerční konzumace, než upřímné radosti a vánoční pohody. Díky tomuto dílu se vám snadněji bude loučit s celou škálou děl, která se prala o vaši pozornost. :)

Sborník povídek těchto velmi šikovných a výjimečných autorů se mi skutečně líbil. Povídky jsou kvalitní a dokážou si získat vaši pozornost. Některé čtenáře tragická stránka knihy nadchne, jiné naopak. Publikaci hodnotím kladně, ale zřejmě bych ubrala toho smutku. Už tak jsou Vánoce těžké, vzpomínáme na ty, kteří nám chybí a ne každý o tom chce ještě číst. Spíš chce třeba odvést myšlenky něčím pozitivnějším. Je to zkrátka na chuti čtenáře. Já osobně bych dala přednost tomu, kdyby se autoři uchýlili spíše k něčemu méně okatému jako je sdílená bolest a předvedli něco originálnějšího.

Naštěstí však ze sborníku vybočují počiny, které dokážou vykouzlit zajímavý, vřelý příběh s kýženým efektem i bez truchlení. Ty opravdu vynikají, ať už humorem či vřelostí a právě díky nim si titul může zakoupit i čtenář, který chce číst o veselých a šťastných Vánocích.

Jestli však máte v oblibě dramatické příběhy plné emocí, ve kterých můžete prožít lidské drama a bolest, pak si určitě ve většině případů přijdete na své. Jiné povídky jsou spíše dojemné, ale méně vtíravým způsobem a některé jsou příjemně vánoční a milé jako v případě Theo Addaira či Radka Blažka.

Soubor dvanácti vánočních povídek mladých českých autorů.

Stejně jako se liší každá sněhová vločka, je i každý příběh v této knize zcela jedinečný. Nejkrásnější dárek je antologie dvanácti young adult povídek od mladých českých autorek a autorů. Jejich hrdinové vám připomenou, proč milovat Vánoce a jak příjemné je ztratit se za dlouhých zimních večerů někde v koutku s dobrou knížkou. Krom známých jmen české young adult scény, jako jsou Theo Addair, Anna Musilová nebo Kateřina Šardická, nabízí kniha i pár překvapivých debutů. Začtěte se spolu s námi do stránek příběhů a užijte si neocenitelné kouzlo Vánoc…

Žánr: Antologie

Počet starn: 232