Recenze: NESPASITELNÍ (Michael R. Fletcher)

Originální, depresivní i šílený počin, který vám nedá spát!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství FANTOM Print

Kanadský spisovatel Michael R. Fletcher je v zahraničí známý a uznávaný autor, který vydal již pěknou řádku knih, z toho několik sérií. V České republice začala vycházet u nakladatelství Fantom Print série Manifest bludu, v originálním znění Manifest Delusions, a první díl Nespasitelní je naprosto neskutečným otevřením do světa, kde vládne víra. Talentovaný kanaďan si české čtenáře fantasy knih snadno získal a věřím, že i nadále mu budou naklonění, jestli se nakladatelství rozhodne vydat i další díly.

Vypravování se odehrává v er-formě a autor přikládá důraz na atmosféru. Surovou, reálnou atmosféru, která je plná zápachu, špíny, chudoby i strachu. Hlavním motivem knihy je víra, která je opravdu mocnou zbraní v rukách autora a ještě mocnější zbraní v rukou těch, kteří mají touhu a sílu s ní něco provést. Jestli nemáte fundementalismus zrovna v oblibě, budete asi zírat, co všechno s tématem, které by mělo (ale v tomto případě není) ohrané, autor svede. Kamenem úrazu se mohou stát německé pojmy a názvy, kterých je vážně nadbytek. Autor z nich vychází, takže pro udržení autenticity samo nakladatelství v začátku českého překladu poukazuje na tento fakt. Souhlasím se zachováním, ale někdy to nebyl žádný med vyznat se nebo si zapamatovat, ač mi němčina není cizí.

Jako první se vám představí tři ústřední hrdinové, kteří nejsou ani přátelé, ani milenci. Spíše spolu jen tak drží, hašteří se, nadávají si a jeden před druhým si chrání záda, protože si ani nevěří. Ono to v jejich partě ani nejde. Důvěryhodní rozhodně nejsou, ale charaktery jsou už od prvních stránek tak vypracované, tak živé a tak zajímavé, že si snadno získají vaše sympatie. Já jsem byla překvapená silou, s jakou mě po první stránce přitáhly k sobě a ukázaly mi, že dokážou ještě mnohem víc než jen povrchně zaujmout. Charaktery postav jsou skvělé a to nemluvím jen o hlavních, ale i těch vedlejších, které svádí své vnitřní i vnější boje nebo se snaží jen přežívat. Ty, které vás budou provázet po celou dobu nebo ty, které vás jen míjí. I ti udělají dobrý dojem.

Bedeckt je z tří kumpánů nejstarší, nejzkušenější a také pro ránu nejde daleko. Ale už na začátku se ukazuje, že má své neduhy a boj už pro něj není tím, co býval. Bedecktovou slabostí je pivo a tak ve městě vždy hledá putyku, stejně jako jeho spolunocležníci.

Wichtig je zobrazován jako ten, kdo vypadá jako hrdina, i když je to proradný lotr. Má sice dobrý charakter, ale přitom je to manipulátor a se zbraní se ohánět rozhodně umí. Wichtig díky svému pěknému vzhledu, nad kterým Bedecktovi zůstává rozum stát, dokáže lidi přimět k mnohému. A nejen vzhled, ale i se slovy to umí.

Stehlen je žena, která v trojici tak trochu vyčnívá. Je líčená jako ošklivá ženská s úšklebkem na tváři a kleptomanskými sklony. Všichni si od ní udržují odstup a vidí v ní něco, s čím by rozhodně nikdy nechtěli zkřížit zbraně. Je nevypočitatelná, dokáže bez mrknutí oka lhát a rozhodně se vedle mužů nemusí cítit nijak zranitelně, protože by se s nimi snadno vypořádala. Takový přijatelný ženský charakter potěší emancipované ženy a feministky, protože Stehlen rozhodně nepotřebuje pomoc mužů, to spíš oni by měli prosit ji.

Kniha není typickým počinem v žánru fantasy, na to bych měla upozornit hned v začátku, protože mnozí mohou být kvůli jiným očekáváním zklamaní a to by byla škoda. Sice titul nenabízí běžná témata, která ve fantasy naleznete, ani není brán jako epickým drama, ale za to dává nahlédnout pod roušku fanatismu a bravurně zapojuje psychologii. Někdy až hrůzně, když se vírá míchá s bludy, temnotou i atraktivním šílenství.

Děj se dělí na dvě ústřední linie, které vás provází v přítomnosti příběhem až na samotný závěr. První tedy okupuje Bedeckt, Wichtig a Stehlen. Co se týče druhé linie, tak v té hraje prim šílenec Konig, který touží po jediném, po stvoření jediného Boha, kterému všichni budou podléhat. Pracuje na svém cíli opravdu úmorně a jeho úsilí můžete během čtení zaznamenávat, soudit a odsuzovat, ale jisté je, že tenhle hrdina si jde za svým. Účel světí prostředky, ale právě pro některé čtenáře může být tato část s ohledem na fanatismuss hutnější a hůře se s ní popasují. Záleží, jak se v daném tématu vyžíváte.

Stejně jako charaktery, i děj a především svět je výtečně propracovaný a promyšlený. Autor není žádný amatér a to, co nám na čtyři sta pěti stranách předvádí, je kvalitní dění plné nepředvídatelných zvratů a atmosféry, která zalézá pod nehty. Závěr je dramatický, ale jelikož na nás čeká ještě pokračování, rozhodně nabudí ke čtení dalšího dílu. Za koncem příběhu je k dispozici rejstřík německých slov i s jejich vysvětlením, takže sice budete asi často listovat, ale to vůbec nevadí. Však ono to za to stojí.

Jelikož to opravdu není typické fantasy, tak bych titul doporučila odvážným čtenářům, které námět víry baví a chtějí něco netradičního a podmanivého pod rouškou šílenství. Užijte si čtení!

Víra utváří realitu. Ví to velekněz Konig Furimmer i každý, kdo někdy přišel do styku s Geisteskranken – šílenci, kteří svým bludům věří natolik, že se stávají skutečností, zatímco se pravda s pláčem krčí v koutě. Věřte dost silně, že jste nejmocnější bojovník, a budete neporazitelní. Věřte, že vaše odrazy mohou ze svého zrcadla cestovat i do těch ostatních, a budete mít špehy po celém světě. Věřte, že se dokážete proměnit v medvěda…

Konig má s vírou ale mnohem větší plány. Jeho sekta i její početní přívrženci totiž věří, že dokážou stvořit boha, který pak bude vázán jejich představami. Mladý chlapec Morgen, pečlivě vychovávaný v ústraní, je pro takové božství dokonalá nádoba. Škoda jen, že nejdřív musí zemřít Konigovou rukou, aby měl velekněz jistotu, že ho jeho bůh bude poslouchat i po smrti.

O Morgenovi se ale doslechli i tři kumpáni, kteří pořád ještě čekají na kšeft, co by jim vynesl dost peněz až do smrti. A z únosu budoucího boha by mohlo kápnout dost velké výkupné na to, aby konečně mohli ve světě bláznů a slabochů pověsit řemeslo na hřebík. Jenže sebestředný „největší šermíř na světě“, vražedná kleptomanka a možná poslední příčetný muž, který ještě zbyl, si tentokrát ukousli příliš velké sousto. Šílenství je totiž moc a chlapce se nikdo nebude chtít vzdát bez boje.

Nemluvě o tom, že bohové, i ti stvoření, mívají své vlastní plány.

Nakladatelství: Fantom Print

Žánr: Fantasy