Recenze: SPOLU JSME DOKONALÁ HOLKA (Ariel Kaplan)

Humorný román o lásce, přátelství i lidské nedokonalosti...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Americká spisovatelka Ariel Kaplan v České republice debutovala humorným dívčím románem Spolu jsme dokonalá holka. V zahraničí má tato autorka už včetně naší novinky tři publikace, dočkáme se jich? Počin vyšel u nakladatelství Grada - Cosmopolis a zaujme všechny čtenářky young adult romancí.

V ich-formě se před námi předestírá příběh dívky Aphry. Vypravování je autentické, zábavné a velmi osvěžující tím nadlehčeným čtivým způsobem, který humorné romány občas mívají. Autorce se rozhodně dařilo vykreslit atmosféru, i velmi živé chaaktery, které vás po celý děj provází a nechávají vás, abyste je blíže poznali. Problémem pro někoho mohou být věty, psané azbukou. Jedná se o několik vět prohozených v ruském jazyce, které však nikde nejsou přeložené, takže neumíte-li rusky, smysl vám uniká a tak může mít někdo pocit, že koncept není celistvý. Já osobně bych za překlad byla tedy velmi nadšená, protože ač je těch vět myslím více než pět a méně než deset, tak mi to pokaždé narušilo plynulé čtení.

Aphra je přátelská, veselá a vtipná dívka, která má slabost pro Grega, stejně jako její nejlepší kamarádka Bethany. Ráda se zamýšlí nad věcmi. Vytváří své aplikace. Mezi její nejvydařenější patří Deanna, se kterou si ještě užije legrace víc než čekala. Aphra chodí na terapii, jelikož se nemůže popasovat s tím, že si její sestra nechala pozměnit tvář. Když se s hrdinkou setkáváme, už má za sebou deset měsíců sezení a stále je pro ni těžké smířit se s faktem, že její sestra měla právo udělat to, co udělala, jelikož zodpovídá za svůj život od osmnácti sama. Ohledně té terapie je to pro náročnější čtenáře trochu méně pochopitelné, protože Aphra je chytrá holka a prakticky nemá žádný problém, aby kvůli němu potřebovala psychoterapeuta. Ale budiž, tohle se dá přejít a alespoň tak můžeme lépe nahlédnout do nitra ústřední hrdinky. Aphra vás hodně vtáhne do své rodiny. V knize se dočtete také spousty vzpomínek, které dolaďují její život. Dozvíte se dokonce i to, jak byli rodiče vyjevení, když čekali třetí dítě. Prakticky se jedná o nepodstatné informace, ale podané tak, že se dobře čtou a svým způsobem dokreslují celý román.

Bethany je podle Aphry nejkrásnější dívka, kterou kdy poznala. Tyhle dvě jsou nejlepší kamarádky a opravdu se mají rády, pomáhají si a taky se trochu vydírají tím typickým způsobem, který v přátelství existuje. Zažívají spolu mnoho, ale především hon na Grega. Bethany je do něj už dlouho zamilovaná, ale na rozdíl od výřečné Aphry je pro ni těžší s ním navázat jakýkoliv kontakt.

Greg D´Agostino je velmi pohledný, populární, sportovně nadaný a zřejmě neuvěřitelně chytrý, protože umí šest jazyků. Některé se dokonce naučil sám, tvrdí. Je ke každému velmi milý a přátelský. Zkrátka takový prototyp dokonalého hrdiny, který pro někoho vyplňuje barvitá klišé a pro druhé se stává neodmyslitelnou součástí těchto příběhů. Každopádně je těžké si jej neoblíbit.

Dá se říct, že zpestřením čtivého příběhu je také Kit, Aphriin devítiletý bratr, který je velmi roztomilým a příjemným hrdinou, o kterém je radost číst. Právě on, Bethany, Aphra i Greg vás šikovně a s různorodými uvěřitelnými reálnými zvraty dovedou až na zvěr knihy,

Dějová linie začíná zvolna a to právě probuzením ústřední hrdinky. Je čas jít nakupovat plavky! Bethany už je nachystaná a nadšená, takže s děvčaty prožijete nákupní horečku plavek. Vše probíhá s nadhledem a vesele, kdy autorka poukazuje na problémy dívek a žen. Zkrátka řešení vlastních nedostatků a snížení sebejistoty, což se občas v plavkách stává. Následuje odpoledne u bazénu, kde je Greg plavčíkem a nesmím opomenout nezáviděníhodný trapas. Dál už to pokračuje poměrně svižně a střídá se vypravování o škole, Bethany, Gregovi, setkání veslařů a návštěva terapeutky, rodina. Tak nějak se před vámi odvíjí tyto scény, které na sebe volně navazují a vždy přináší něco, čím děj ozvláštní a vás pobaví.

Ústředním námětem se u tohoto humorného románu dá považovat dospívání, zaobírání se domnělých nedostatků. Nikdo by se neměl za své tělo stydět, jsme prostě jen lidé a tak to je. Především v pubertě si s tím dívky, ale i chlapci lámou hlavu a to vám Aphra, která je poměrně odvážná a trapasům čelí zdárně, pomůže tak trochu překonat svým přístupem. Je důležité mít se rád a právě to z knihy velmi krásně vyplývá, což je rozhodně hodnotná myšlenka. Pomoci se vám dostane právě i prostřednictvím aplikace Deanna, kterou Aphra vytvořila jako pomocníka pro dospívající.

Podstatným prvkem mimo příjemného dívčího románu je také láska. Jedná se o typickou milostnou young adult romanci, při které se zasmějete, necháte se dojímat a budete držet pěsti. Velkým plusem je také přátelství, které je krásně zobrazeno a poukazuje i na reálnější náhled, kdy není vše takové, jak by si člověk přál.

Spolu jsme dokonalá holka je jedním z mnoha románu o přátelství, ale čím vlastně vybočuje? Tím přístupem, kdy poukazuje na to, že přátelství není dokonalé. Že my nejsme dokonalí. Já bych řekla, že heslem této knihy je, že jsme pouze lidé a to se mi tak nesmírně líbí, že román velmi ráda doporučím nejen všem cílovým čtenářkám, ale i těm, které už young adult dávno odrostly jako já.

Musím říct, že při čtení jsem se do příběhu natolik vžila, že mě někdy neskutečně štval. Celý román, Aphra, Bethany. Prostě mi lezli všichni na nervy a vyvolávali ve mně silné emoce a to je dle mého to pravé ořechové. Přesně tak to má být, když vás kniha osloví natolik, že s ní dokážete souhlasit i nesouhlasit, dohadovat se a vztekat se. A tak to přesně bylo. :) Skvělý zážitek!

Bethany a Aphra jsou nejlepší kamarádky. Bethany je krásná, ale plachá. Aphra je vtipná, chytrá, ale připadá si nemožná. Dohromady jsou dokonalé. Obě dvě se zakoukaly do stejného kluka, Grega. Aphra je přesvědčená, že o ni Greg nestojí. Chce tedy pomoct své nejlepší kamarádce tím, že mu začne psát zprávy pod jménem Bethany. Prostě geniální plán. Co by se mohlo pokazit?

Nakladatelství: Cosmopolis

Rok vydání:

Počet stran: 375