Recenze: UTEČ (Dagmar Česká)

Srdceryvný debut

Za recenzní výtisk děkuji e-shopu Palmknihy
Chci zakoupit tento dojemný titul!

Debut české autorky Dagmar České vyšel v roce 2020 u nakladatelství Fragment. Díky velmi chytlavému námětu se tak kniha stala středem pozornosti nejen cílových čtenářek a dostala se do podvědomí poměrně brzy. Že se jedná o vydařené dílo dosvědčují nejen nadšené komentáře, ale také vysoké hodnocení. Já vám ráda román přiblížím, abyste věděli, do čeho jdete, pokud se rozhodnete jej prožít.

Titul se odehrává v er-formě převážně z úhlu pohledu Hanny. Autorka vás prakticky vhodí do příběhu a postupně vás seznamuje s tím či oním. Snad proto se zdá začátek, ve kterém Hanna utíká od své party při stanování, poměrně nezáživný a zdlouhavý. Aby toho nebylo málo, tak se do děje velmi brzy vkrádá i tzv. Mezihra, vypovídající o životě Hannina strýce Harolda, který ji formou zápisku zprostředkovává své životní zážitky. Nejedná se o okamžiky jdoucí po sobě a navíc některé kapitoly působí, jako by byly spíše do počtu. Navíc vložit kapitolu o Haroldově životě, když se topíte v počátečním ději a neznáte hrdinčin svět, je spíše nepříjemné a matoucí a jen to zhorší čtivost příběhu. Mezihry se týkají také života vedlejší postavy Jaye.

Co se týče Meziher, tak na těch si autorku náročnější čtenář vychutná, působí nejméně propracovaným dojmem. U nich je nejvíce znát, že Dagmar Česká účelově hraje na city, když už to řeknu natvrdo, ale poukazuje na závažná témata. Někdy jsou ale texty v kurzívě spíš výplní, než by měly větší hodnotu, to se však stává minimálně. Některá jdou do hloubky více, jiná méně. V rámci žánru je to ale naprosto v pořádku. Mezi závažné a méně závažné náměty patří kupříkladu homofobie, nevěra, dospívání, poukázání na utrpení a zacházení se zvířaty, zobrazení konzumní společnosti, dokonce se dozvíte trošičku také o vězení a vězeňských klanech. Násilí, alkoholismus, drogy, atd.

Začátek na čtenářky tedy může působit negativněji, než zbylý děj. Pro mě byl neskutečný problém se přes těch pár stran dostat, přišly mi nezáživné, otravovalo mě to a nejít o recenzní výtisk, nejspíš bych knihou prostě po pár stránkách hodila do kouta, protože jsem na ni přestala mít brzy náladu. Příběh se postupně lepšil.

Nejpropracovanější je hlavní linie, týkající se právě útěku hlavní hrdinky Hanny. Proč se dívka, zasnoubená za charismatického a bohatého muže, rozhodla sama vyjít do divočiny a opustit jej? Má k tomu své důvody a řekněme, že velmi dobré, ačkoliv její tah není zrovinka promyšlený a zavání nebezpečím. Riskovat se vyplatí, na své pouti potkává tři cizince, na první pohled rebelské motorkáře, kteří se opájejí svobodou. Nemají žádný cíl, žádné závazky, ani domov. Jen svou motorku a volnou cestu. Jak s nimi mladičká Hanna, která je zvyklá na veškerý komfort, má vyjít?

Pravdou je, že linie se stává přitažlivou po setkání s motorkáři. Jsou tajemní, nebezpeční a rozproudí vzrušující dobrodružství, které je najednou nepředvídatelné. Takový výlet na motorkách se neobejde bez poznávání hrdinů, bez dynamických dramatických scén, které jsou mnohdy napěchované adrenalinem. Dagmar Česká má sklon vše dramatizovat a z hrdinů dělat mučedníky, čímž hodně čtenářek dojme. Pokud máte tento styl v oblibě, bude pro vás kniha nedocenitelná. V případě, že ne, ji spíše protrpíte, jelikož drastické osudy se táhnout od začátku až do konce.

Já jsem vidinou nostalgie a nešťastných osudů nadšená nebyla. V polovině knihy mi došlo, že tohle není konec, ale začátek a autorka má sice v rukávu esa, ale i těmi se bude snažit čtenáře udržet u knihy pouze prostřednictvím tragických osudů a dojetím. Jestli máte v lásce tento typ románů, tak si vás závěr pohltí. Vše vyřčené je šikovně mířeno přímo na solar.

Příběhem vás provází formou zápisků Harold, který svůj život prožil podle svého a snažil se své neteři Hanně vštípit mnohé. Zadařilo se? Hanna na Harolda nikdy nezapomene. Tato dívka pochází z vlivných poměrů, o peníze nikdy neměla nouzi a běžný život je jí na hony vzdálený. Když potká tři děsivě vyhlížející motorkáře, pozná životní styl, který se jí doposud vyhýbal. Skromný, svobodomyslný, divoký. Fredo, Bart a Jay však nejsou takoví, jak se na první pohled zdá a dokážou překvapit. Že by Hanna měla štěstí a narazila na někoho, kdo je schopen ji opravdu odvézt za její kamarádkou Heather?

Na to, že se jedná o debut, je titul propracovaný. I styl psaní je velmi šikovný a snadno vás pohltí. Smysl pro drama bude pro někoho kladem a pro jiné negativem, na to už si musíte odpovědět sami. Ale pokud si chcete přečíst povedený, ač silně dojemný až účelově srdceryvný debut, který se pro vás stane nezapomenutelným, pak je Uteč tou správnou volbou.

Já takové počiny v oblibě nemám. Hodně mi to vadilo, a když už to bylo přespříliš, tak se mi hrdinové a jejich osudy spíš zprotivily než by mě dojaly. Potřebuju přirozenost, pokud jde o drama. Účelové chvíle dojetí na mě mají zkrátka opačný vliv. Já osobně jsem ráda, že jsem si titul nepořídila. Ale i tak vidím, že autorka má potenciál a chápu, že mnohým z vás se její dílo bude líbit. Věřím, že se Uteč může stát vaší srdeční záležitostí a přeju příjemné počtení. Já se k románu už nevrátím, ale rozhodně máme na české literární scéně novou  autorku, která umí zaujmout a nechybí jí literární um.

Je lepší postavit se svým démonům, nebo před nimi utéct?

Milující rodina, bohatý a vlivný snoubenec, vidina úspěšné profesní kariéry. Obrázek života, po kterém touží většina žen. Hanna se před ním však rozhodla utéct.

Na své pouti za nalezením odpovědí potká Jaye. Nepřátelského a uzavřeného motorkáře, který za pevnými hradbami mlčení ukrývá děsivou minulost. Pomůže mu pouto, jež mezi nimi vzniká, překonat traumata, která ovlivňují celý jeho život? Najde Hanna to, co hledá, nebo se jejich nebezpečná jízda nádhernou krajinou východního pobřeží USA řítí k nevyhnutelné pohromě?

Silný příběh o tom, že i dobrým lidem se dějí špatné věci a že láska a přátelství mohou vzniknout tam, kde by to nikdo nečekal.

Nakladatelství: Fragment

Počet stran: 375