Recenze: POD NOHAMA CÍTÍŠ STÉBLA TRÁVY (Else Müller)

Příběhy pro imaginaci a autogenní trénink

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Else Müller je známá německá spisovatelka, která má na svém kontě množství knih, týkající se právě autogenního tréninku pro děti i dospělé. Má praxi s vedením kurzů meditace a dechového cvičení. Je brána jako průkopnice v nových přístupech v oblasti autogenního tréninku.Nakladatelství Portál tento titul shrnuje ve svém článku, já vám s radostí řeknu své poznatky.

Autorka nás už v úvodu informuje o tom, jak publikace pomáhá a proti čemu vlastně bojuje. Jak správně podotýká, tak bohužel stres je nemoc dnešní doby a potýkáme se s ním všichni. Teď jde o to, jak se s ním vypořádat. Else Müller nabízí nenásilnou cestu, která funguje! Ačkoliv je její pasáž s informacemi možná hutnější a obsáhlejší, než byste čekali, obsahuje podstatná témata a spisovatelka nikterak neuhýbá před tématem. Ba naopak se vás snaží informovat, motivovat a pomoci vám připravit se na metodu, se kterou jste se nejspíš ještě nikdy nesetkali.

Autogenní trénink, zkráceně autorka využívá zkratky AT, vám vysvětluje snadno:

Je to metoda, jak se uklidnit, uvolnit a zotavit. Autogenní trénink pozitivně ovlivňuje vegetativní nervový systém, a tím i funkci orgánů. (Str. 12)

Vysvětlení si zaslouží také význam fantazie, výběru cest do fantazie, a samozřejmě nechybí ani formulky pro zklidnění a navození klidu. Jednoduché autogenní cvičení je potřeba si nejprve trochu nacvičit, nemusí vám to jít hned, věřte mi. Autorka poukazuje také na svou praxi, zobrazuje zkušenosti s autogenním tréninkem u dětí i dospělých a dodává své poznatky, které vám mohou pomoci.

Mezi nejpodstatnější části tedy patří úvod, který se rozkládá na třiceti stranách, ale s ohledem na hutnější text vám to může připadat delší. Nenechte se odradit, nejde o zábavné čtení, ale opravdu poučné. Jako další autorka představuje témata:

• Cesty do světa fantazie
  • Dojmy z cest
  • Cesty do světa pohádek

Všechna témata se týkají výletu do své vlastní fantazie, kterou autorka stimuluje. Nejvhodnější je, pokud vám s autogenním tréninkem někdo pomůže, chcete-li se zbavit stresu, nebo naopak vy můžete pomáhat jiným. Postačí jen řídit se autorčinými pokyny, správně dýchat a uvolnit se a naslouchat či poklidně předčítat. Jestli nejste zvyklí snít, může to pro vás být trochu problém, ale věřte mi, stojí to za to a snění je součástí zdravého duševního stavu.

Jediný problém tedy je, že k autogennímu tréninku potřebujete pomocníka a čas. Ale mám vyzkoušeno, že je to účinná metoda, jak se zbavit stresu a opravdu uklidní a pomůže uvolnit se nejen dospělým, ale i dětem. Takže máte-li doma děti, které potřebují na chvíli tzv. vypnout a zbavit se stresu, především v této nesnadné době, pak určitě mohu doporučit!

Navíc máte-li otevřenou mysl a umíte snít, dá se potom naučit a aplikovat autorčiny cesty naprosto sami, aniž by vám někdo předčítal. Stačí jen snít a uvolnit se, správně dýchat a zkrátka dodržovat rady a návod a hle, nepřijde to hned jako zázrak, ale tímhle cvičením se budete brzy cítit líp!

Nemůžete večer usnout, jste neklidní a nedokážete se uvolnit? Vypravte se na cestu do pohádky…

Autogenní trénink je v dnešní neklidné době skutečně smysluplným řešením, jak se zbavit neklidu a napětí. Kniha, kterou právě držíte v ruce, je určena pro děti i pro dospělé a využívá k navození celkového uvolnění před usnutím pohádkové příběhy, dojmy z cest a výpravy do fantazijních světů. Ty vás zavedou na písečnou pláž, na ostrov, do lesa nebo na výlet lodí, do Káhiry, k Nilu, do Dalmácie či na orientální bazar, a také do pohádky – mezi hvězdy, do hejna motýlů nebo do koruny kouzelného stromu. Nechybí ale i témata jako „touha“, „zkouška odvahy“ či „velké zvíře Strach“. Texty jsou doplněny návodem, jak texty předčítat, a uklidňujícími afirmacemi.

Else Müller je známá německá autorka knih o autogenním tréninku pro děti i pro dospělé. Mnoho let vedla i kurzy dechového cvičení a meditací. Je průkopnicí mnoha nových přístupů v oblasti autogenního tréninku. V Portále vyšla její kniha Příběhy z měsíční houpačky.

Žánr: Meditace, Psychologie

Počet stran: 128