Recenze: STRACH Z NEMOCÍ (H. Morschitzky, T. Hartl)

Jak mu rozumět a jak ho překonat

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál.

Na knize se podíleli rakouský psychoterapeut a psycholog, který stále ve svých šedesáti devíti letech pracuje na klinice v Linci. Pro zajímavost, můžete se u něj dokonce objednat, alespoň tak to vidí vyhledávač. U nakladatelství Portál vyšly v roce 2014 a 2015 jeho knihy Deset tváří úzkosti a Když duše mluví řečí těla ve spolupráci se Sigrid Sator (rakouská redaktorka, novinářka z Linc, zabývající se kulturou, vědou, medicínou a psychologií). Na této publikaci Hans Morschitzky spolupracoval s Thomasem Harlem, vědeckým novinářem, s nímž sepsal více než jen tento počin, ale ty jsou k dispozici pouze v zahraničí.

Jak už tušíte, tak i tento titul se zabývá tedy úzkosti v podobě obav z chorob. V dnešní době velmi aktuální téma, nemyslíte? Především v době koronavirové, jak se jí přezdívá. Jste-li náchylnější ke stresu a strachu, tak vám může publikace pomoci. Zabývá se totiž nejen tím podstatným, ale dokáže i motivovat a dodat naději a především uklidnit.

• Obavy z nemocí - běžná péče a chorobný strach o zdraví
  • Obavy z nemoci - jak vznikají a jaké důsledky pro život přinášejí
  • Strach z nemocí - jak se jej naučíte úspěšně zvládat

Tady máte tři podstatná témata, kterých se počin dotýká a kterými vás ponouká k sebeuvědomění. Svým způsobem vás může první část uklidnit, protože vám představí možnosti medicíny, ale také to, že obavy z nemocí tu byly a budou. Netrpíte tím jen vy, ale i vaši předchůdci a nejspíš i někteří jedinci z budoucích generací budou muset čelit strachu. Obavy jsou běžnou součástí našeho života a pokud se upnou k chorobám, autoři nabízí únik, ale také poučují o tom, jaký dopad na vás a vaše tělo vlastně mají a proč je vhodné z úzkostí opravdu vybruslit. Poslední část knihy je zřejmě nejpodstatnější, ale bez přečtení předešlých nebude mít takovou sílu, protože kniha jako celek je opravdu vytříbená. V závěru se tedy dozvídáte, jak účinně zatočit s problémem, ať už s pomocí odborníka, či svépomocí. Dokonce nabízí svépomocný program o sedmi krocích.

Nemohu říct, jak moc vám kniha pomůže a uleví. Zřejmě záleží na tom, jak silně se se svými obavami potýkáte. Ale bojujete-li s úzkostmi, zřejmě bych vám k tomu doporučila ještě titul Jak vykročit z úzkostí, který je mi osvědčený a který mám vyzkoušený na vlastní kůži. A také autogenní trénink Else Müller je úžasným pomocníkem. V době stresu i já bojuju, i když ne přímo se strachem z nemocí, ale myslím, že lidé, kteří jsou citlivější prostě občas potřebují návod, jak si pomoci nebo dokonce vyhledat odborníka. A jestli to na odbornou péči není, tak vězte, že u nakladatelství Portál je hodně titulů, které opravdu umí pomoci a budete se cítit lépe. Mně pomáhají zvládat stres dnešní doby a být v pohodě a věřím, že i vám pomohou. :) U nakladatelství Portál vyšel ke knize i článek s ukázkou, takže pokud potřebujete ještě rozseknout úmysl, zda do titulu jít či ne, tak si počtěte.

Žijeme v době wellness-, fitness- a biotrendů, kdy je zdraví snad nejdůležitější hodnotou. Navzdory všem pokrokům v medicíně se lidé obávají rakoviny, infarktu, AIDS či škodlivých vlivů znečištěného prostředí. U některých se z toho může vyvinout takzvaná hypochondrická porucha – přesvědčení, že mají somatickou nemoc, která ohrožuje jejich život. Okolí se jim často směje, protože stále dokola vyžadují lékařskou péči, ale přitom je skutečně nemocná jejich duše. Jiní zase trpí takzvanou nozofobií – fobií z nemocí. Tu v extrémním případě potlačí natolik, že se vyhýbají smysluplnému vyšetření.

Psychoterapeut Morschitzky a novinář Hartl ve své knize, jež je plná názorných kazuistik, popisují nejčastější příčiny strachu z nemocí i to, k jakým důsledkům vede. Kniha lidem s těmito poruchami, jejich blízkým i odborníkům, kteří je ošetřují, radí, co je ještě normální, a co již projev choroby a také jak se se strachem z nemocí úspěšně vypořádat, a to zejména za pomoci kognitivně-behaviorální terapie.

Hans Morschitzky je psycholog a psychoterapeut. Pracuje na oddělení psychosomatiky Zemské nervové kliniky v Linci a má také vlastní praxi. V češtině vyšly jeho knihy Deset tváří úzkosti (Portál, 2014) a Když duše mluví řečí těla (Portál, 2015), na nichž spolupracoval se Sigrid Sator.

Thomas Hartl je vědecký novinář. S Hansem Morschitzkym napsal několik knih.

Žánr: Psychologie, Lékařství

Počet stran: 198