Recenze: SKORO ÚPLNĚ NORMÁLNÍ (Hannah Sunderland)

Romantika a dojetí

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group
Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Britská spisovatelka Hannah Sunderland v České republice debutovala u nakladatelství Ikar pod Euromedia Group s romantickou reálnou romancí Skoro úplně normální. S ohledem na téma anotace na první pohled zaujme spíše milovníce čtení, ale jinak... ráda vám povím víc.

Vypravování v ich-formě je čtivé a dokáže zapůsobit. Autorka má velmi vlídný styl psaní, nepostrádá slovní zásobu a dokáže malebně hovořit i o tématech, která nejsou příjemná. I když si na začátku knihy hrdinka zoufá nad svým osudem a prakticky si stěžuje, že zabředla do všedních dnů a nedokázala nic, co si předsevzala, nepůsobí to nikterak nostalgicky, nepadá na vás smutek, ale spíš to příznivě působí jako lehké lamentování a lze to vnímat s přirozeným nadhledem.

Během onoho přerodu z bezstarostné mladé bytosti na zahořklou, zvrácenou trosku mi neustále vrtala hlavou jedna otázka: Kam se poděly všechny ty velké sny? Chtěla jsem psát a publikovat. Chtěla jsem vidět, jak si ve vlaku někdo čte mou knihu, a dmout se pýchou. (Str. 5)

Matylda se možná lituje trochu až moc a nic se svým životem nedělá. Jen se prostě odevzdala a zastrčila své sny a naděje do šuplíku, protože to pro ni bylo snadnější než za ně bojovat. Ztratila víru i sama v sebe a když jí kamarádka Kate zamává před nosem zásnubním prstenem, na kterém se tkví obří diamant, už je milá Matylda na prahu zoufalství a potápí se do své studny deprese ještě hlouběji.

Trendově autorka nevynechala prvek lgbt, který vlastně není podstatný, ale jak už víme a známe tak se objevuje ve skoro každé knize. Tentokrát se jedná o Matyldina kamaráda gaye Arthura, kterému se Matylda svěřuje se svým zoufáním, a ten ji plně chápe, zatímco druhým okem švidrá po účetním.

Matyldě štěstí fakt nepřeje, dokonce ji velmi nepěkně a drsně odmítne i muž na rande a na řadu přichází Theo. Ten zhodnotí muže nevybíravým způsobem a jeho lidovost a přímočarost vnese do příběhu nový elán a naději, protože Matyldino zoufání už začalo být trochu silnější a mohlo by vás vtáhnout do víru nostalgie. Pravda, s Theem přichází drama, také sem tam nějaká vulgarita a živelnost, což je jen a jen dobře. Román se rozproudil a více přitáhne pozornost čtenáře. Začátek není prodlužovaný, takže cca po dvacáté stránce přichází očekávaný a potřebný zlom, takže se toho neobávejte.

Akční čtenáři se do romance určitě vžijí stejně snadno jako ostatní, ale budou se snažit Matyldu motivovat. No tak, máš sny, tak pro ně něco udělej. Neseď pořád doma a nelituj se. Využij příležitostí, které ti osud přihrál do cesty. Jenže Matylda je vážně unavená vším životem a tak nějak zanevřela na vše, co jí život nabízí a k čemu ji ponouká. Musíte chvíli vydržet, než se tahle holčina pohne z místa a vyřeší ten problém uvnitř sebe. Co se týče psychologie, tak se autorce podařilo velmi krásně zobrazit charakter, když to člověk vzdá a jak těžké je ho zas probudit k životu. Vše šikonvně popsáno takřka až na dřeň a velmi věrohodně. Pravda, pokud takové charaktery nemusíte, poleze vám hrdinka na nervy, ale věřím, že práci Hannah Sunderland oceníte.

Co se týče Meh, tedy univerzálního termínu milenců, kterým lze popsat každou všední a nezajímavou věc, tak to nejspíš spadá do britského humoru, protože mně tohle nic neříká a nijak to na mě nezapůsobilo, i když hrdinka své iniciály vnímala jako problém.

Skoro úplně normální je obohacené o příhodný humor, který krásně doladí, ale nepřehluší romantickou linii a zkušeně sepsaný náhled na běžný reálný život. Co se týče milostné linky, tak je opravdu rozkošná, zábavná, vřelá, vnáší do příběhu potřebnou hybnost a kouzlo a přitom nepozbývá reálnosti. Není hutná a navíc vás autorka postupně seznamuje se všemi aspekty vztahu, takže nic nadbytečně neurychluje, ale ani nezpomaluje. Theo je sám o sobě miláček, nepostrádající charisma. Dokáže zaujmout už při prvních odstavcích a snadno si získá osazenstvo čtenářek, které mu budou držet pěsti, ač není bezchybný. Theo však skrývá tragickou minulost a autorka tak skrze něj do románu šikovně vplétá další závažnější náměty.

Dojemný román o skutečném životě, o tragédii, o nostalgii a propadnutí všedním dnům, vzdání se snů, depresi a mnohem víc bych doporučila všem čtenářkám, ať už náročným či nenáročným, které touží po naději a literárním zážitku, na který jen tak nezapomenou.

Okouzlující letní romance pro čtenáře Jojo Moyesové. Matildě „Effie“ Heatonové se v životě nic nedaří. Zatímco její kamarádky budují kariéru a oslavují zásnuby, Effie stále bydlí u rodičů a po večerech brečí nad lahví vína, protože další z jejích Tinderových rande skončilo katastrofou. Effie na svém životě miluje jen jedinou věc, a tou je její práce v knihkupectví. Tam se může ztratit v cizích příbězích a zapomenout na chvíli na své trable. Effie se ve všech ohledech považuje za ztroskotance... a pak potká Thea. Ani on není dokonalý, společně jim to ale docela funguje, dokud se neukáže, že Theo před Effie něco skrývá...

Nakladatelství: Ikar

Žánr: Literatura pro ženy

Počet stran: 334