Recenze: OMLUVY, KTERÉ ZAŘVEŠ, SE NEPOČÍTAJÍ (David Finch)

Deník manžela s aspergerem

Nakladatelství Portál nabízí velkou škálu publikací na téma autismus a tohle je jedna z nich. Knižní novinka, která osloví všechny, kteří mají zájem se o Aspergerově syndromu dozvědět více nebo si prostě jen počíst tuze zajímavou zpověď.

Styl psaní je velmi příjemný, opravdu čtivý a lehký. Autor vás snadno vtáhne do svého života tak rychle, že si to ani neuvědomíte a jste po chvíli na šedesáté stránce. Alespoň tak jsem to vnímala já. Natolik mě okozulil a zaujal domáckou atmosférou, upřímností a svým vlastním životem, že jsem se opravdu nechala zlákat. Vypravování je silně autentické, autor umí pracovat se slovní zásobou, vynechávat nepodstatné a udržet si po celou dobu dynamickou ráznost, která vás s lehkostí nese až na závěr knihy. Sem tam se objeví zmínka o literatuře, filmu či životní moudro, kterým se David Finch sám řídí a vymyslel si ho obvykle na tělo.

David Finch je pětatřicetiletý muž od rodiny. Již pět let je ženatý a má se svou ženou Kristen dvě děti, jenže v zajetém stereotypu a především v jeho občasném silném okouzlení, kdy nevnímal nic jiného než činnost, jenž ho právě naplňovala, jeho manželství krachuje. Kristen přichází s dotazníkem a z malého posezení vzejde diagnóza Aspergerova syndromu. Až poté si David sám začne uvědomovat, jak a čím se odlišuje a co může být problémem v něm samém.

Autor sám sebe začne vnímat jinak a více se pozorovat. Svou terapii dotáhne až do takové šíře, že vás obeznámí s podstatnými milníky svého života, vzpomínkami, které jsou podle něj tím pravým zobrazením problému. Vrací se k době, kdy byl na studiích či kdy teprve byl s Kristen na začátku vztahu. Poukazuje také na jistou žárlivost, když se mu do cesty připlete pár, kterému na první pohled všechno klape a je harmonický. Ač je Asperger hlavním tématem, není tím jediným, které vám autor zobrazí!

V knize se autor netají svými postupy na překonávání určitých krizí, ač jsou návody jednoduché a spíše předříkané, než by šlo o specializovaný recept na pohodu. Ovšem o tom publikace není, takže předpokládám, že to od ní také nikdo očekávat nebude. Ten postup v autorově chování, jednání a uvědomování je opravdu očividný a je skvělé pozorovat jeho růst a být při jeho výhrách i prohrách, protože nic nejde hned a není jednoduché překonávat sám sebe. Ale toho sebeuvědomění je jednou z hlavních myšlenek.

Dílo nepostrádá emoce. Ty se vážou nejen ke vztahu ke Kristen, ale i k dětem či přátelům. Sám autor má zajímavé koníčky, které zmiňuje nebo různé rituály, jež ho provází životem a ke kterým ho vážou jisté city. Životní etapa je ale také plná humoru a běžného života, který je svým způsobem při čtení uklidňující a působí opravdu tím správným domáčtějším dojmem, který u takových knih čekáte, ale někdy jim bohužel chybí.

Mě ke knize přitáhl právě báječný charakter Davida Finche, který touží být lepším. A také krásná atmosféra a živí představitelé, jelikož svou rodinu i přátelé ztvárnil velmi upřímným způsobem stejně jako sám sebe. Titul se mi četl s lehkostí, byl zábavný a poučný, dokázal mě k sobě připoutat a přesto překvapit. Něčím mě poučil a dodal mi také naději. Bylo to velmi zajímavé a příjemné nahlédnutí do života muže, který se nebojí změnit svůj kousek světa. :)

Knihu bych určitě doporučila všem, které zaujala anotace nebo chtějí náhlednou do cizího života, který je okořeněný aspergerem. Kvalitní příběh je nezapomenutelný a určitě nebudu váhat a ráda si jej někdy znovu přečtu, abych si užila vřelého přivítání v rodině Finchových. Dokonce je i publikace věnovaná právě Kirsten a jejich dvěma dětem, jak příhodně milé. :)

Téměř v každém manželství se žena občas zeptá: „Co to do p*#!%?+ s tím mým chlapem je?!“ Manželka Davida Finche nešla nikdy pro tuhle otázku daleko. Pět let poté, co se David oženil s Kristen, láskou svého života, zjistili, že má Aspergerův syndrom. Diagnóza objasnila, proč se David někdy chová divně, ale rozhodně Kristin život s ním neusnadnila.

Rozhodnut ke změně, snažil se David s neutuchajícím zápalem pochopit Aspergerův syndrom a stát se lepším manželem. Jeho metoda pro vylepšení vztahu obnáší podrobné poznámky, sebehodnocení, a především deník dobrých způsobů, který je kolekcí stovek prohlášení jako „Nepřelaďuj rádio, když slyšíš, že si s ním zpívá“ a „Omluvy, které zařveš, se nepočítají“.

David se tak za dva roky změnil z náročného manžela na takového, který obstojí i nejvyšším nárokům. Stal se manželem, jakým chtěl vždycky být.

Žánr: Psychologie, Biografie a memoáry

Počet stran: 264