Recenze: PEKÁRNA S VŮNI SKOŘICE (Ruth Kvarnström-Jones)

Propracovaný román pro ženy

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada
Chci zakoupit tento román!

Švédská spisovatelka Ruth Kvarnström-Jones v České republice debutovala právě tímto počinem, který vyšel u nakladatelství Grada - Metafora. Jedná se o první díl plánované série Halleholm. Kniha láká tvrzením, že se jedná o modernímu pojetí příběhu Romeo a Julie ve švédských kulisách.

Vypravování je atmosférické už od prvních stránek. Styl psaní v er-formě je však nicméně trošičku zdlouhavější a rozepsanější, než byste čekali. Někdo může být nadšený, protože tím vážně vzkvétá atmosféra a je vidět, že autorka si na svém stylu dala záležet, na druhou stranu se to může některé čtenářky lehce odradit. Opravdu záleží, jak se na to díváte a co vám vyhovuje, protože kupříkladu Cassandra Claire se taky pyšní rozepsanějšími romány a čtenář si zkrátka musí zvyknout. Já si zvykla v tomto případě velmi brzy, protože je kniha opravdu čtivá a vzrušující. Kapitoly nejsou nijak popsané, takže orientace pro někoho může být o něco složitější, avšak neřekla bych, že se jedná o nějaký velký problém. Autorka se snaží odlišit vše již v začátku pasáže ukázat, čí náhled je nyní aktuální.

Publikace je rozmanitá, nahlíží na lidské osudy v minulosti i v aktuální dějové linii. Jsou tedy dvě linky a každá nabízí své!

První dějová linie se odehrává od roku 2010, zaměřuje se na Lovisu. Zavádí do městečka Halleholm, kdy hrdinka vstupuje se svým otcem do domu, ve kterém prožila své dětství. Patřil jejím prarodičům a ty ho nyní odkázali jí. Ačkoliv Lovisa žije v Londýně, přijela sem. Je po rozchodu se svým přítelem a touží se v životě někam pohnout. Její plány se změní, ani nebude vědět jak a zůstane v Halleholm, i když ji v něm doprovází emoce a vzpomínky.

Svůj díl dostal také Reuben Halleholm (jmenuje se tak nejen jeho rod, ale i městečko, takže se to může trošku plést), který je dalším podstatným protagonistou příběhu.  Co se týče Reubena, je to přemýšlivý mladý muž, který má velké ambice. Jeho otec zemřel a otěže přebírá právě Reuben, který má strategii, dokáže vyhodnocovat a nebojí se zasáhnout. Na bedra stahuje otcovo podnikání a má v plánu jej rozšířit. Popohnat k činu své sourozence a najít si bydlení v městě. Momentálně totiž žije na zámečku, takže nouzí rozhodně netrpí. Jeho postava v počátku knihy může být trochu navádějící, protože podstatní jsou i členové jeho rodiny... Možná podstatnější než on sám.

Brzy se však objevuje druhá dějová linie, která se stáčí do minulosti a začíná se odvíjet od roku 1922. V den, kdy se narodila Amélie. Autorka vás provází jejím životem, jelikož jde o předka Lovisi a její příběh je velmi zajímavý. Poukazuje také na jiné životní osudy, které jsou v knize zmíněné, například na Grétu, kterou poznáváte, když už je v letitém věku.

Komplikovaný román dává tedy náhled na lidské osudy. Autorka nehraje na city, ale naopak je vše silně reálné a o to více zaujme. Kniha nepostrádá emoce a myšlenky, ač je psána v er-formě a zohledněná z více úhlů pohledů, snadno vás vtáhne do sebe. Náročnější čtenář ocení, jak je vše propracované a ač to působí nešikovně podáno, tak se čtenář neztrácí. Ale naopak bych řekla, že o to víc jsem byla napnutá, když mě začátek nalákal na něco jiného a pak se přede mnou na více kapitol otevřela historická linie. Příjemné překvapení.

„Vím, že mezi Lindegrenovými a Halleholmovými došlo k nějaké roztržce a že tvoje babička vlastně patřila na obě strany, ale to je tak všechno...“ (Str. 137)

Hezky podáno a zobrazeno, jak historie rodiny ovlivňuje i život budoucích generací. Jakým způsobem to ovlivňuje mezilidské vztahy a co všechno se k tomu poutá. Tím příběh opravdu vyniká mezi běžnými romancemi, které nemají tak promyšlený základ, sahající hluboko do rodové linie.

Postav je hodně, jelikož příběh je opravdu komplikovaný, takže chce číst obezřetně a užívat si každou stránku. Zklamání nastane, pokud budete očekávat jednoduchý román pro ženy, protože Pekárna s vůní skořice je mnohem obsáhlejší a propracovanější, než očekáváte. Věřím, že náročnější čtenářky, toužící po něčem víc než jen běžné romanci budou nadšení stejně jako já.

Emotivní drama zaměřené na lidské osudy bych tedy chtěla doporučit všem, kteří chtějí něco víc než běžné čtení.

Dle názvu některé čtenářky budou očekávat podobnost s romány úžasné Julie Caplin. Ano, ta krásná atmosféra je podobná, ale jinak zatímco díla Caplinové se nesou na vlně příjemného relaxu, tak tento počin není až tak oddechový a spíš vybízí k zamyšlení. :)

Moderní příběh Romea a Julie v kulisách půvabného švédského městečka

Lovisa Lindegrenová žije v Londýně svůj sen – dokud během jediného týdne nepřijde o práci i o snoubence. Zcela na dně se vrací do rodného Švédska, do malebného městečka Halleholm, kde zdědila po svých prarodičích bývalé pekařství na náměstí. Protože v Londýně nasbírala zkušenosti coby pekařka, rozhodne se, že se pokusí rodinný podnik znovu otevřít. Její nadšení ovšem netrvá dlouho.

Kromě domu totiž Lovisa zdědila i hořké nepřátelství mezi dvěma větvemi rodiny, Lindegrenovými a Halleholmovými. Místní magnát Reuben Halleholm ji nejen od dětství nenávidí, ale teď se ji pomocí intrik snaží přimět, aby v podnikání neuspěla a dům mu prodala.

Zvládne Lovisa i tak pokračovat v rodinné tradici? A jak se rozhodne ve své nejtěžší volbě: může někoho se jménem Halleholm vpustit do svého srdce, nebo má zůstat věrná odkazu milované babičky, které kdysi Halleholmovi nesmírně ublížili?

Nakladatelství: Metafora

Ze série: Halleholm 1.

Počet stran: 406