Recenze: DEJTE DĚTEM SVOBODU (Lenore Skenazy)

Ať mohou venku zkoumat svět

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Zadní strana knihy vás může možná trochu vyděsit, jelikož pochopíte, že v rukou nedržíte nějaký univerzální návod na výchovu dětí, ale možná spíš půjde o kontroverznější čtení. Autorkou je totiž matka, která se v USA podle všeho proslavila jako nejhorší matka na světě, jelikož nechala svého devítiletého syna jet domů metrem samotného v New Yorku. Sama o tom napsala do novin a sama na sebe tak strhla lavinu kritiky. Proto se rozhodla sepsat knihu, ve které je proti současnému trendu přespřílišné ochrany dětí před běžnými životními situacemi...

Spisovatelka velmi čtivě začíná svůj příběh o tom, jak se neobává svého syna Izzyho vystavovat běžnému "nebezpečí" a také, jak ho nechala jet domů poprvé metrem samotného a že se nic nestalo. Vypráví poměrně vtipně a s nadhledem i o tom, co se dělo poté, když se v článku svěřila o své zkušenosti. Ne každý to samozřejmě přijal a ne všichni s ní souhlasí. I vy nad tím nejspíš vrtíte hlavou.

Kniha se dělí na dvě části, z nichž ta první představuje v podobě kapitol Přikázání od jednoho až do čtrnácti, zatímco ve druhé jsou témata volnější, přesto se různí všemi směry výchovy dětí.

Skvělé je, že si Lenora Skenazy dala tu práci a sepsala nejen blog, ale promluvila si lidmi, kteří se jejími radami Volného výběhu začali řídit. Jejich příběhy jsou v publikaci sepsané, snadno je rozeznáte. Texty mají menší písmo.

Pak vlastně najedete na vlnu čtrnácti přikázání Volného výběhu, kdy se vám autorka snaží vštípit své zajímavé, pro někoho kontroverzní, a ucelené rady.

• Jak poznat, kdy se bát
  • Vypněte zprávy
  • Vyhýbejte se expertům
  • Bojkotujte dětské chrániče na kolínka
  • Nepřemýšlejte jako právník
  • Ignorujte žalobce
  • Jezte čokoládu
  • Zajímejte se o historii
  • Buďte světoví
  • Buďte stateční
  • Uvolněte se
  • Nebojte se selhání
  • Vyžeňte je ven
  • Naslouchejte svým dětem

Druhá část obsahuje kapitoly jako: Návod na život s volným výběhem, Bezpečné nebo ne aneb čeho se rodiče nejvíce bojí. Obavy jsou dokonce vypsané jako seznam a je na ně nahlíženo z pozice zdravého rozumu, jelikož některé ty obavy jsou přece jen trochu vtipné, zatímco jiné opravdu děsí. Další kapitola Cizí člověk s bonbony poukazuje na další hromskou obavu, jelikož tu byl a stále bude.

Líbí se mi, že Lenore Skenazy na vše nahlíží se zdravým rozumem. Uchyluje se k logickému myšlení a poukazuje na to, že někdy jsou rodiče opravdu přecitlivělí a přehnaně bojácní. Ono v dnešní době, kdy se na vás valí jedna zlá zpráva na druhou, to asi ani jinak nejde. Překvapilo mě, že titul je obohacený o psychologii, takže si Lenora Skenazy nejspíš něco zjišťovala nebo má vrozenou schopnost opravdu vidět i důsledky jednání a tak vás seznamuje i s faktem, proč své dítě neomezovat, ale dopřát mu růst, aby z něj nevyrostlo stejně neurotické a vystrašené cosi, které se bojí jít samo v dospělosti i do obchodu.

Dejte dětem svobodu je rozhodně úžasnou publikací, která vám pomůže rozšířit si obzory a nahlédnout na svou vlastní výchovu. Nemusíte se radami řídit, o tom to není. Ale rozšiřte si náhled, jelikož je možné, že vy sami se možná bojíte dětem povolit něco, co je vlastně neškodné, jen kvůli svým vlastním úzkostem. Pravdou je, že pokud dětem nenecháme možnost zkoumat svět a budeme na ně přehazovat své vlastní obavy, co z nich vyroste? Já, ačkoliv jsem byla skeptická, protože patřím mezi ty matky, které se o své děti samozřejmě obávají, tak jsem byla knihou nadšená. Nad něčím jsem se pozastavovala, přemýšlela nebo to rovnou zatracovala, něco se mi zalíbilo a tak mám v plánu pracovat nejen na své výchově, ale také na sobě. Lenore Skenazy není žádná šílená matka, je sama sebou a snaží se pro své dítě udělat podle svých přesvědčení to nejlepší, stejně jako my. :)

Autorka této knihy se v USA proslavila jako „nejhorší matka na světě“. Nechala totiž jet svého devítiletého syna samotného domů newyorskou MHD a pak o tom napsala do novin. Na její hlavu se snesla vlna kritiky. Na základě této zkušenosti napsala knihu, v níž ukazuje, že současní úzkostní a hyperprotektivní rodiče, kteří své děti přehnaně ochraňují před běžnými životními situacemi i případnými obtížemi, svým dětem prokazují „medvědí službu“.

Nakladatelství: Beta

Žánr: Populárně naučná

Počet stran: 336