Recenze: PROKLETÍ HARROW LAKE (Kat Ellis)

Už na tebe čeká

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #BOOKLAB
Slovart na FB

Britská spisovatelka Kat Ellis v České republice prostřednictvím nakladatelství Slovart - #Booklab vydala young adult horor Prokletí Harrow Lake. V zahraničí pouze Harrow Lake s nevýraznou obálkou. Naše knižní ilustrace je mnohem nápaditější, lákavější a zářivější, co se týče té žluté. A řekla bych, že nejenže zaujme na první pohled, ale také vystihuje prapodivnost, která příběh provází. Kat Ellis má na svém kontě více titulů, věnuje se young adult, hororu i fantasy, takže asi tušíte, co můžete očekávat... Pořádné drama!

Už od prvních stran je atmosféra působivá a hlavně opravdu zvláštní. Vypravování v ich-formě je silně osobité, ale především je té zvláštnosti přizpůsoben celý příběh a jeho svět. Ač je vyprávění reálné, tak je hodně netradiční a autorce se daří dávat důraz na prvky, které román dělají o to podivuhodnější. Na citlivější čtenáře právě díky tomu může kniha opravdu hodně působit a ne zrovna příjemným způsobem.

Sama Lola je podivná. Ve svém životě se cítí jako páté kolo u vozu. Její otec, slavný filmový režisér, se jí příliš nevěnuje a mají vztah spíše odtažitý. Nutí Lolu dodržovat jeho pravidla, ale lásky jí zrovna moc nepředává. Lola má pocit, že ji zanedbává a tak znuděná dívka vymýšlí hlouposti. Tu ukradne tohle, tu tamto. Jedná se o maličkosti, ale už to dotváří její povahu. Ta je zajímavá a nápaditá, ale postupem času zaniká ve víru událostí...

Všechno se začne odehrávat hlavně ve chvíli, kdy Lola dorazí do Harrow Lake. Tentokrát sice není ve stínu svého otce, ale naopak své matky. Kde je její matka? To Lola netuší. Dohlíží na ni pramáti, tedy babička, která je sama taková velmi osobitá a dělá věci po svém. Celé městečko zavání podivností, takže si říkáte, odkud se jako první vznese závan strachu. Na někoho dříve, komu stačí málo, na někoho později.

Reálná atmosféra je opravdu silná a se všemi těmi podivuhodnostmi tvoří pevné základy dobrodružství, kterému se Lola začne velmi brzy poddávat. A to dokonce v oblečení po matce, v tom samém, které její maminka nosila, když hrála hlavní roli ve filmu Lelek. Ten totiž proslavil nejen městečko Harrow Lake, ale také ji i slavného Nolana a spojil jejich životy. Zamiloval se však Nolan do Lorelei nebo do ústřední postavy, kterou kdysi žena hrála? A proč jsou všichni tak tajuplní?

Náročnějšímu čtenáři se může právě atmosféra začít po nějaké době zajídat, protože působí účelovým dojmem. Stejně jako některé zvraty, které nejsou dostatečně vysvětlené. V rámci young adult je román propracovaný dostatečně, má poutavý děj a zajímavé postavy, ale někteří autoři si i v ya dají záležet na vysoké úrovni. Například Holly Bourne, která u Slovartu vydává svá psychologická drama na pomezí dívčích románu a psychologie. Co se týče taje a hororových prvků, tak je příhodné, že velkou roli hraje i psychologie.

Na začátku knihy je k dispozici rozhovor reportérky s Nolanem Noxem, tedy otcem Loli. Dále se vrací čtenář o rok zpět do doby, kdy se začíná odehrávat Lolin příběh, a na závěr se opět ocitáte u rozhovoru. Tím tedy vše končí a s tím přichází i čas na pravdu.

Upřímně, horory nečtu a tuhle knihu bych si nejen k recenzi, ale ani běžně ke čtení nevybrala, takže pro mě hodnocení není lehké a ani se mi snadno nečetlo. Atmosféra knihy mě z počátku hodně nadchla, ale pak už byla tak výrazná a pořád se navyšovala, až se stávala otravnější spolu s těmi nahodilostmi, které se vysvětlovaly později a někdy nedávaly plně smysl. Promyšlenost pro mě jako dospělého člověka občas pokulhávala a něco zůstalo nevyřčeno, něco bylo naznačeno a něco bylo tak zamotané, jako by si autorka sama nebyla jistá. To mi opravdu vadilo. Ani u konce jsem si nebyla jistá, jak to vlastně bylo a co přesně se za tím vším skrývalo. Nejsem cílová čtenářka, takže věřím, že na cílové publikum kniha udělá jiný, zřejmě kladnější dojem, ale mám ya načtené a vím, že i v tomto žánru jsou spisovatelé, kteří uchvátí i náročnějšího čtenáře. Tohle nejspíš nebude ten případ. Ke všemu nemám načteného Stephena Kinga v rámci hororů, ale spíš postapo, takže ani podobnost s ním nemohu nějak doložit. Jestli jsem se bála? Bylo to hodně podivné, někdy jsem se i obávala, ale celkově to na mě působilo nepříjemně a hlavně mi vadil pocit, že ani autorka přesně neví, co tím chce říct. Kniha se honosí tím, že je dle skutečných událostí, ale jak to s nimi vlastně je? Sama nevím, pokud se nepletu, tak autorka nikde neuvádí, jakou skutečnou událostí je kniha inspirována a do jaké míry.

Young adult horor bych doporučila všem, které láká čtení v rámci reálných zvláštností, touží po psychologii i fantasy zápletce. Něco netradičního a přesto přezíravého ve stylu Iana McEwana pro spíše cílové čtenáře.

Young adult horor založený na skutečných událostech.

O Harrow Lake ví Lola první poslední. Její otec tam natočil Lelka, kultovní hororový snímek. Lola ví, že pod lunaparkem se rozkládají jeskyně, že kvůli sesuvům půdy se zřítil kostel i se hřbitovem a že v lese roste strom, na kterém visí lidské zuby. Ale o temné minulosti zapadlého městečka nebo o tajemstvích vlastní rodiny nemá ani ponětí. Teď, když se octla v Harrow Lake, se snaží najít odpovědi. Jenže někdo, nebo něco, sleduje každý její krok. V Harrow Lake vás touha najít pravdu může stát život.

Žánr: Horor, Young adult

Počet stran: 292