Recenze: HÁDEJ, ČÍM BUDU (Zuzana Pospíšilová)

Povolání formou zábavného učení!

Česká spisovatelka a dětská psycholožka Zuzana Pospíšilová se věnuje především tvorbě pro děti. Než se objevila na české literární scéně, publikovala pohádky v časopise Sluníčko. V roce 2005 vyšel první její titul a od té doby aktivně pracuje. Právě u Portálu vyšla její nejnovější kniha Hádej, čím budu, na které spolupracovala spolu s ilustrátorem Liborem Drobným.

Kniha je veselá na první pohled. Je velmi barevná a to tedy rozhodně nadchne. Ač je pevná vazba zelené barvy, tak na předsádce na vás vykoukne zářivě červená a pak už se to barvami jen hemží, aniž by to bylo přehnané nebo nevkusné. Ilustrátor Libor Drobný se rozhodl pro zábavné ilustrace, které zaujmou na první pohled. Tělesné proporce jsou autentické, ale přesto trochu sploštělé či zakulacené, aby nepůsobily stroze, ale naopak nápaditě a vtipně.

Obsah na začátku publikace vás informuje o tom, že vás čeká celkem padesát osm různorodých povolání! Jsou seřazené podle abecedy a nejedná se jen o ty známé, ale i o ta povolání, která nejsou natolik rozšířená. Například Meteorolog/Meteoroložka. Ano, už obsah ukazuje, že je povolání vždy sepsáno, jak v ženském, tak i v mužském rodě. Navíc autorka sáhla i do moderní doby a zobrazila třeba yougubera/youtuberku.

Jaké texty vás po otevření čekají? Já jsem myslela, že to bude klasické vypravování formou krátkých odstavců o tom, co člověk na dané pozici vlastně dělá. Tedy představení pracovního místa. Ale titul je naopak plný poezie! Básně, celkem čtyři u každého zaměstnání, představují, jak povolání, tak i nejpodstatnější faktory, které se jej týkají. Děti mají báseň rozluštit a říct, jaký prvek zaměstnání autorka zmiňuje. Pokud jej neuhádnou, či ani vy si nebudete náhodou vědět rady, postačí přečíst řešení, které je u každé básně sepsané pod posledním řádkem vzhůru nohama.

Publikací se tedy děti rozhodně jen nezabaví, ale také se toho hodně naučí! Od zaměstnání až po elementy, které jsou u povolání potřeba znát a také se mohou naučit chytlavé básničky, které pro ně autorka vymyslela.

Hádej, čím budu bych doporučila mladším dětem, které chcete formou zábavy a objevování naučit něco nového o pracovních pozicích. Jestli mají v oblibě vtipné, barevné ilustrace a básničky, tak rozhodně budou naprosto uchvácení!

Víš, kdo je to automechanik nebo meteorolog? A co ke svému povolání potřebuje paní doktorka? Kde potkáš paní družinářku a jak se jmenuje pán, který ve škole leccos opraví? Krátké veršované hádanky o učitelích, instalatérech, řidičích, prodavačkách, kuchařích, policistech, hvězdářích, právnících, programátorech a mnoha a mnoha dalších. Na každé dvoustraně knihy je umístěna hádanka na konkrétní povolání a následně další tři hádanky o nástrojích či prostředcích, které jsou k tomuto povolání třeba.

Vše je doplněno bohatými ilustracemi, které mohou dětem sloužit také jako nápověda při hádání.

Hádanky jsou určeny pro děti od 5–7 let.

Zuzana Pospíšilová je dětská psycholožka a autorka řady knih pro děti. V Portále jí vyšly knihy Hádanky pro školáky (2017), Máš nadání na hádání (2014), Hádám, hádáš, hádáme (2007), Školní strašidlo (2009), Školní detektiv (2010), Štěpánův podivuhodný stroj (2019) a Školní štěně (2020).

Žánr: Populárně naučná, Pro děti, Poezie

Počet stran: 120