Recenze: VĚČNOPLAMEN (Shannon Messenger)

Úspěšné a pohlcující fantasy ze světa elfů!

Za recenzní výtisk děkuji eshopu Megaknihy.

Americká spisovatelka Shannon Messenger má na svém kontě už množství knih, zatímco v ČR vydala prostřednictvím nakladatelství Ocelot prozatím jen tři díly své young adult fantasy série Strážce ztracených měst. V zahraničí už se těší na devátý díl, takže je vidět, že je dobrodružství dost oblíbené a rozjeté, autorka má z čeho čerpat a my, nač se těšit! Já už jsem vám představovala první díl Strážce ztracených měst (recenze), ale také druhý díl Exilium (recenze) a nyní přichází na řadu třetí pokračování.

Pravdou je, že pokud jste nečetli předešlé dva díly, nemá vůbec smysl se do trojky pouštět. Stejně tak tomu je i v případě, že si je nepamatujete. Autorka sice připomíná podstatné prvky šikovným doplňováním informací, ale není to ono. Doporučuju číst všechny tři knihy najednou, pak máte celistvý a úžasný literární zážitek, který nenadchne pouze cílové čtenáře, ale i ty dospělé.

Ale nepředbíhejme. Vypravování se, stejně jako v předešlých dílech, odehrává v er-formě a je svižné, nepostrádá silnou atmosféru a skvělý náhled na promyšlený fantasy svět. Vítejte ve světě elfů a jejich magie, propracované společnosti, i netradičních tvorů. Je to opravdu okouzlující země, a Sophie ji kdysi v prvním románu objevila. Byla ještě zmatená a netušila, co všechno ji čeká. Teď stále nemá ani tušení, kam ji nebezpečné, návykové a napínavé dobrodružství unáší, ale už se přeci jen více vyzná ve světě elfů. Má v něm přátelé, vytvořila si jistou rodinu a doufá, že má kolem sebe ty, kterým může důvěřovat.

Prolog nám ukazuje, do jakého marastu se v pokračování Sophie propadá a my můžeme jen hádat, jak to nastane. Ačkoliv Strážce ztracených měst byl spíše zábavný, objevující onen svět a více dětský, tak pokračování v podobě Exilia bylo mnohem dramatičtější a napínavější a tento díl dává zřejmě největší důraz právě na drama a dobrodružství, jelikož má Sophie v patách Černou labuť a jelikož je zvídavá a občas podnikne nějaký hloupý postup či si vytvoří nesprávný úsudek, padne tak do spárů rady. Za trest jí odeberou schopnosti, takže je Sophie prakticky bezbranná a musí čelit blížícímu se nebezpečí, které má přímo před nosem, ale netuší, kdo přesně si na ni brousí drápy. Ke všemu se stane záhadné úmrtí, které ji zasáhne a Sophie se musí spoléhat hlavně sama na sebe, jenže... jako nedospělá dívka to zkrátka nemá jednoduché.

Spisovatelka má svůj svět promyšlený a aby toho nebylo málo, stále jej dotváří. Přichází s novými nápady, překvapujícími zvraty a promyšlenou strategií, jak své čtenáře zaujmout a nepustit! A to se jí skutečně daří, protože takhle návykovou četbu, kde se neustále něco děje a kola osudu se otáčí, jen tak nenajdete. Někdo by možná titul přirovnal k Harry Potterovi, já bych byla proti, ale musím uznat, že ohledně propracovaného fantasy a skvělého dobrodružství je to vlastně zcela něco jiného, ale stejně jako HP uchvátí mladší i starší ročníky.

Věčnoplamen rozhodně dopouručuju a nejen to, jestli jste nečetli první díl a máte v oblibě elfí společnost, tak se na to určitě podívejte a věřte mi, že nejspíš zhltnete všechny tři díly najednou. Stojí to za to! :)

Co na titul říká Chensie? Sophie mě dostala už v prvním díle spolu se svými přáteli i nepřáteli z řad elfů. Onen svět má neskutečný potenciál a autorka jej bravurně využívá a ještě vylepšuje. Fantasy drama, které před námi rozvíjí, má hlavu a patu a dokáže překvapit. Navíc ten svět je prostě okouzlující, takže mě neskutečně bavilo ho objevovat. Škoda jen, že jsem neměla možnost si přečíst všechny tři díly za sebou a musela se spoléhat na svou paměť a autorčina připomenutí.

Sophie Fosterová je po vyléčení Černou labutí připravena čelit nelehkému úkolu, který před ni postavila Rada. Prolomení mysli nebezpečného Pyrokinetika má však pro všechny katastrofální důsledky.

Elfí svět začíná obklopovat hrozící nebezpečí. Nejen, že musí elfové čelit povstalcům z vlastních řad, ale možná se brzy budou muset chránit i před dalšími bytostmi. Navíc Rada vznešených elfů není kompletní a je zapotřebí zvolit si nového člena, což mezi obyvateli Eternalie vzbudí značný rozruch.

Sophie se nadále snaží přijít na to, kdo jsou její únosci a za jakým účelem byla stvořena. Postupně odhaluje důmyslně ukrytá tajemství a zjišťuje, že její únosci mohou být blíž, než si myslí. Během svého pátrání však poruší základní pravidlo a málem tak rozpoutá válku mezi světy. Tato zásadní chyba ji bude stát víc, než si dokázala představit.

Nakladatelství: Ocelot

Žánr: Young adult, Fantasy

Ze série: Strážce ztracených měst 3.