Recenze: STRÁŽCI ZTRACENÝCH MĚST - EXILIUM (Shannon Messenger

Poutavá dobrodružná cesta do Exilia!

Za recenzní výtisk děkuji Megaknihy

Všichni fanoušci této young adult série netrpělivě očekávali pokračování a konečně je tu! Nakladatelství Ocelot je poměrně neznámé, dokonce není k nalezení ani jeho webová stránka na internetu a jejich knihy lze koupit pouze prostřednictvím eshopu Megaknihy.cz. Tahle neznalost ale vůbec nevadí, protože tohle nakladatelství má na svém kontě již několik publikací, mezi nimiž právě i tuto naši oblíbenou sérii, kterou napsala americká spisovatelka Shannon Messenger. V ČR debutovala právě prvním dílem Strážce ztracených měst.

Vypravování se stejně jako v prvním díle odehrává v er-formě minulého času. Atmosféra je opět silná, snadno se do příběhu vžijete. Dynamické vyprávění zahrnuje také nádherný a propracovaný fantasy svět elfů, kteří mají svou Radu, školství, atd. Tedy vše je dotvořeno do detailu a vy se tak s lehkostí můžete zařadit do nové společnosti stejně jako Sofie...

Mladičká dvanáctiletá dívenka nám od prvního dílu vyrostla a stala se sebejistější ve světě, který je pro ni stále tak okouzlující, ale stejně tak děsivý, protože teď už ví, že není bezpečný. Sofie je tedy více sama sebou. Je výjimečná, ale nemůže na svůj život být sama. To by nedokázala zvládnout dobrodružství, které prožívá a které ji ještě čeká!

A tak se setkáváme znovu s našimi oblíbenci. Nechybí Dex, Adenova rodinka, Grady s Adeline a další, kteří buďto jsou na její straně nebo jsou naopak jejími nepřáteli. Nad Sofií se vznáší bouřkový mrak a je jasné, že brzy vypuknou pořádné problémy, jen o tom ještě neví...

Už na začátku se setkáváme s problémy. Především proto, že Silveny je u Sofie, ale Rada má jiný názor a chce tento vzácný druh zvířete pro sebe. Jenže křídlorožci nejlépe rozumí právě naše ústřední hrdinka a ta jej brání zuby a nehty. Jenže všechno má své následky. Ke všemu, když jsou její únosci stále na svobodě, jak hlásá anotace, která toho možná o ději prozrazuje trochu víc, než by bylo třeba. Nevadí, však se k tomu dostanete postupem čtení a hlavně, to nejpodstatnější vám rozhodně neprozradí. Nic vám tedy neuniká a vás opět čekají překvapující zvraty, drama, přátelství i magie, příslušná tomuto světu. Pohlcující dobrodružství, které začalo v prvním díle zkrátka velmi šikovně pokračuje a autorka se stále drží té správné úrovně, takže se sotva budete chtít odpoutat.

Určitě bych doporučila si přečíst nejprve první díl, jestli ho nemáte v živé paměti. Zaprvé se vám bude bez znalosti začítat hůře, zadruhé vám mohou některé detaily unikat a to by byla škoda. Autorka to má opravdu promyšlené a tak i zpětně si můžete všimnout, jak jí všechno vychází.

Velmi rychle se čtení stane znovu napínavým a dobrodružným, protože Sofie zkrátka nemá klidný život a pokud ano, zpestřuje ho Dex, se kterým se nenudíte ani vy, ani ona. Zažívá nebezpečné chvíle, protože cesta, na kterou se vydává je opravdu riskantní. Jenže Sofie nemá jinou možnost...

Autorčina strategická hra pokračuje a více a více vás vtahuje do světa, takže před vámi odkrývá více ze zajímavé elfí společnosti. Vtahuje vás do hloubky, takže se podíváte na zoubek i temnějším prvkům. Sofie je však stále dítě, takže i na přátelství a běžné starosti se trochu toho času najde a tak hrdinové stále působí živě a upřímně.

Co se týče závěra, kdy se děje asi to nejhorší a autorka se nebojí nás i otrávit svým přístupem, tak... to se nečte zrovna lehce, protože po celou dobu Sofii držíte pěsti a chcete, aby se vše podařilo. Řekněme, že autorka trochu potrápila nejen hrdinku, ale i své čtenáře a pořádně nás protáhla pěkně drastickým koncem, který tedy stál za to!

Knihu doporučuji všem, kteří četli první díl a v případě, že jste jej ještě nečetli, tak si ho honem rychle pořiďte. Tahle série, ač je pro mladší čtenáře, nadchne i ty, kteří už dětským knihám odrostli a doslova vás pohltí! Jestli máte v oblibě elfy, pak není o čem přemýšlet! A jestli je v lásce nemáte, i tak bych to zkusila, protože tohle je pecka!

Já se nebudu moc vyjadřovat, protože popsat dílo bez spoilerů a nechat si to všechno pro sebe, je hrozně těžké. Bylo to neskutečné, prostě neskutečné! Já jsem si tuhle sérii strašně moc zamilovala a těším se na pokračování! Kéž vyjdou všechny díly, podle goodreads se  máme ještě nač těšit!

Sophie se postupně sžívá s elfím světem, do kterého přišla ze světa lidí. Po zdárném dokončení prvního roku studia na Foxfireské akademii a po zotavení z únosu, při kterém s Dexem téměř zemřeli, si naplno užívá prázdnin. Všechno se konečně zdá být v pořádku a Sophie dále rozvíjí své schopnosti při výcviku jediné samičky křídlorožce, Silveny. Ovšem její únosci jsou stále na svobodě. Sophie nachází nové stopy vedoucí k záhadné skupině Černá labuť, které ji vedou k vysvětlení mnoha nezodpovězených otázek. Je Sophie vytvořená za nějakým účelem? Jak je to se smrtí Jolie, dcery Gradyho a Edaline? A kdo jsou ve skutečnosti ti zlí? Aby našla odpověď na dlouho střežená tajemství a zachránila ty, na kterých jí nejvíce záleží, musí se znovu podrobit riziku. Proto je nutné, aby podnikla nebezpečnou cestu do nejtemnějších koutů světa, do Exillia.

Nakladatelství: Ocelot

Žánr: Young adult, Fantasy

Ze série: Strážci ztracených měst 2.