Recenze: KOUMÁKŮV BLOG (Timo Parvela)

Zábavný a kreativní deník

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál na FB

Finský spisovatel Timo Parvela, původně zaměstnáním učitel, píše pro děti i dospělé a jeho knihy byly přeložené do více než třiceti jazyků. Získal za ně také řadu ocenění a u nakladatelství Portál jste nejspíš už zahlédli nebo dokonce přečetli jeho sérii o Elle. V České republice je autor známý především díky svým dětským publikacím, mezi něž patří kupříkladu i dětská sci-fi série Kepler62. Zatímco série Ella o je spíše humoristické čtení pro dívky, tak v případě Koumákova blogu cíli spisovatel naopak na chlapce.

Co si budeme povídat. Námět knižního deníčku je omílaný a my už kdysi jsme měli možnost číst Bertův supertajný deník od švédských autorů nebo další klučičí vypravování formou deníkových zápisků. Nápad není nijak neotřelý, ale za to zpracování je vážně kreativní.

Koumák, neboli malý Pate, je zábavný a tvůrčí klučina, který se řídí podle své dětské fantazie a prožívá tak zábavné, i když pro jiné někdy i trapné situace. Autor hlavního hrdinu vlastně nijak nepřibližuje, což vůbec nevadí, ale zřejmě by to neuškodilo, aby si s ním byli malí čtenáři bližší.

Všechno začíná tím, že Pate dostal sešit od pana učitele, aby si do něj psal svůj deník. Jeho kamarád je však pokrokový, sešit vyhodil a založil Patemu blog, jak se na dnešní dobu sluší a patří. A tak Pate do blogu zapisuje nejrůznější vylomeniny a patálie, které shodou okolností svému strýčkovi provede, aniž by vlastně chtěl.

Velkým kladem je neskutečné množství vtipných černobílých ilustrací, které ukazují děj z té nejkomičtější stránky. Pasi Pitkänen má talent. Pro děti tak až do detailu vykresluje nejen postavy, ale i vtipné scény či zábavně pojaté věci. Někdy mají dokonce kresby i humorné popisky. Ilustrátor s autorem spolupracoval i na jeho sci-fi sérii Keplers62, ale také jeho kresby naleznete v publikacích Strašidelná chůva od finské spisovatelky Tuutikki Tolonen, série rovněž vychází u nakladatelství Portál.

Kapitoly jsou psané vlastně formou blogových zápisků, takže vás nepřekvapí, když v závěru textu jsou k přečtení spousta vtipných komentářů od Pateových přátel. Humor je kořením této knihy, i když si myslím, že některé narážky pochopí spíše dospělí než malý čtenář. Humorné pasáže jsou uzpůsobené tak, že i dospělý, ač není cílovka, si přijde na své.

Problémem by pro některé čtenáře mohla být snad jen jména, která jsou zkrátka finská a pro nás méně známá než třeba anglická.

Celé dobrodružství se vlastně týká navázání vztahu Pateho a jeho velmi osobitého strýčka. Jeho strýc je opravdu svůj, zřejmě nejvýraznější postava knihy, ač i ostatní jsou svým způsobem zvláštní a netradiční. Všechno je tak nějak branné s nadhledem a někdy mi chybělo jakési přiblížení k hrdinovi, ač chápu, že podstatou příběhu bylo rozesmát a pobavit, což se autorovi podařilo na sto procent.

Publikace je určená pro cílové čtenáře od sedmi do devíti let a já si myslím, že by si na své možná přišli spíše starší děti, které chtějí zábavnou a kreativní odpočinkovou četbu. Já si čtení užila i jako dospělá. Tvůrčí spojení Timo Parvela a Pasi Pitkänena nemá chybu!

Před Patem, spolužákem Elly, jsou celé letní prázdniny. Dostane od učitele úkol na prázdniny: má si psát deník. Protože ale „deník“ je trochu zastaralý pojem, začne Pate psát blog, který sdílí se svými spolužáky (dobře známou Ellou, Hannou, Tukkou, Sampou, Provokatérem a ostatními). Zatímco všichni někam jedou, Pate zůstane doma a dostane na starosti Ema. Kdo to asi je? Pate je ale koumák a usoudí, že Emo nemůže být přece nikdo jiný než pštros. To je jasné! A tak začne pro svého prázdninového kamaráda připravovat hnízdo a pilně studuje život pštrosů. Emo je ale úplně jiný ptáček. A o dobrodružství s ním není nouze. Kniha je určena především dětem, které „nerady čtou“. Příběh je bohatě prokládaný obrázky, nákresy, blogovými záznamy a online konverzací. Jednotlivé kapitoly jsou krátké, mají spád. Celá kniha je vedena deníkovým způsobem, obsahuje krátké zápisky k jednotlivým dnům, které dohromady skládají Pateho prázdninový příběh.

Žánr: Literatura pro děti

Počet stran: 96