Recenze: PSYCHOPATŮV PRŮVODCE NA CESTĚ K ÚSPĚCHU (Kevin Dutton, Andy McNab)

Unikátní počin

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál
Portál na FB

Anglický experimentální psycholog a spisovatel Kevin Dutton už nás zaujal svou nadmíru zajímavou publikací Moudrost psychopatů, nyní přichází na českou literární scénu se spoluautorským dílem britského vojáka, spisovatele a příslušníka SAS Andyho McNaba. Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu jako neotřelý a kontroverzní počin vydalo nakladatelství Portál.

Byla jsem hodně zvědavá, jak se autor popasuje pro nás dosud méně pochopitelným námětem hodný psychopat. Ačkoliv tento výraz je znám již dlouho, stále není plně pochopený a hlavně vždy je přisuzován k něčemu brutálnímu a temnému. Spoluautoři se však snaží vyvrátit zavedené stereotypy a poukázat na fakt, že jsou i psychopaté, kteří jsou neškodní a mírumilovní. Z toho ohledu bude zřejmě mnoho čtenářů brát titul jako opravdu kontroverzní čtení, na které budou mít nejen spousty otázek, ale také svých vlastních názorů.

V úvodu se vypravování chytil Andy McNab, výborný a poutavý vypravěč. Používá zábavná přirovnání, hovoří zaníceně i nadneseně a popisuje vše s jistou odtažitostí a přesto napětím. Skvěle jsem se díky němu začetla a moc jsem si čtivo užívala po celou dobu, jelikož autoři se příznivě doplňují.

V první kapitole s názvem Promiňte, ale nemyslím, že se známe se nám Andy McNab představuje blíže. Je to spisovatel, který se zaměřuje na military žánr - rozhodně na to má, ať už stylem psaní, či zkušeností, jelikož byl osmnáct let v britské armádě jako příslušník pěchoty i příslušník speciálních služeb SAS. Sám říká, že to, proč je úspěšný je fakt, že je psychopat a dává nám tak možnost na tohle téma nahlédnout blíže prostřednictvím někoho, kdo ví, co prožívá a kým je. Dokonce prozrazuje sedm jednoduchých zásad, které mají dopomoci k většímu úspěchu.

Autorský text se vhodně střídá a tak ve druhé kapitole už vás vítá pro české publikum více známý Kevin Dutton a začíná lehce provokativním setkáním s hercem, který si zahrál hlavní roli v úspěšném seriálu Dexter. Na rozdíl od Andy McNaba přistupuje Kevin ke svým pasážím více vědecky a obšírně, takže porovnává výsledky a různé experimenty, poukazuje na fakta, vytahuje různé grafy a tabulky a láká nás zas k jinému náhledu na námět.

Právě v těch rozdílných náhledem na téma je to opravdové vzrušení a síla, jelikož tím nadchne všechny čtenáře. Psychologie je všudypřítomná, takže když už vám ukazují různé rady a fakta, jak si vydláždit cestu vzhůru jako psychopat, můžete mi věřit, že se nejen hodně poučíte, ale počtete si také různé příklady či osobní zážitky. Průvodcem je samotný Kevin Dutton a Andy McNab se stává pokusným králíkem, nechává se hodnotit, ukazuje tak na rozdíly mezi běžnými lidmi a hodnými psychopaty, zatímco Kevin dodává, co by nejspíš udělal ten zlý psychopat.

Kniha obsahuje také množství testů, které si můžete udělat hned. Dozvíte se, jak na tom jste třeba v oblasti Jak dobří jste v přesvědčování?  či Jak moc prokrastinujete? Prokastinaci se autor věnuje také zvlášť, takže se nebojte, že by se motivům nevěnoval. Jednotlivé náměty jsou kvalitně zobrazené, probrané ze všech stran a představené tak, aby i běžný čtenář bez zaměření na psychologii mohl pochopit, čím prospívají nebo naopak. Dokonce naleznete i několik experimentů, na které se můžete zaměřit a vyzkoušet je. Kupříkladu čtení podle tabulky, kde jsou sepsaná slova, zobrazující umístění a pak jsou sepsána tak, aby vás popletla. Máte-li dobré soustředění, bude to těžší jen o maličko, máte-li horší, budete se s tím prát. Navrch se dozvíte takové ty manažerské vychytávky, jak hovořit s lidmi, abyste si je naklonili apod.

Tenhle unikátní počin je rozhodně velmi komplexní a pomůže vám, ať toužíte po vedoucí pozici nebo jen chce být vůdcem své party. Toužíte-li se dozvědět víc o psychopatii dobré i špatné, nahlédnout na lidskou mysl zas z jiného úhlu a sám sebe vyzkoušet, jak na tom jste, co se týče života mezi vlky, pak rozhodně musím doporučit! I pokud byste četli knihu jen tak bez účelu, je neskutečně poutavá a tak strašně moc zajímavého toho nabízí, až bere dech.

Já jsem vůbec neměla představu, co Psychopatův průvodce na cestě k úspěchu nabídne. Tak nějak jsem předpokládala základní principy, psychologii a pár rad, ale to, co se mi dostalo do rukou bylo naprosto omračující. Kevin a Andy se perfektně doplňovali, byli zábavní a neotřelí. Byli přátelští a zanícení. Strašně moc si mě získali jen svým přístupem a ke všemu zabrousili do tolika možných témat, vytáhli různá dilemata, testy a fakta. Nevycházela jsem z údivu, jak komplexní a neskutečnou publikaci sepsali. Musím uznat, že Andy McNab vytříbil Kevinovo věcnější a vědečtější přístup, dodal mu šmrnc. Nezbývá než zatleskat, poděkovat a říct, že se k ní rozhodně budu vracet, ať už kvůli atmosféře, přístupu či informacím nebo testům.

Profesor Kevin Dutton se na Oxfordské univerzitě zabývá psychopaty už léta. S příslušníkem speciálních jednotek SAS Andym McNabem, novodobým hrdinou, se setkal při jednom výzkumném projektu. Fakt, že psychologické testy McNaba jednoznačně zařadily mezi psychopaty, ho nepřekvapil – zarazilo ho však, že Andy McNab je psychopatem hodným. Na rozdíl od zlých psychopatů totiž využívá charakteristické psychopatické povahové rysy, jako je bezohlednost, nebojácnost či schopnost přečíst pocity druhých, k tomu, aby v nejrůznějších situacích dostal jak ze sebe, tak z ostatních to nejlepší.

Spojení Duttonových znalostí a McNabových divokých a neuvěřitelných zkušeností vyústilo v poznatek, že hodný psychopat přemýšlí jinak než běžní lidé, a že kdybychom i my jednali více sebevědomě, zachovávali si vždy chladnou hlavu, lépe využívali svůj šarm a soustředěně žili přítomným okamžikem, byli bychom v pracovním i osobním životě bezpochyby mnohem úspěšnější. Tato kniha vás zajímavou a zábavnou formou naučí, jak toho dosáhnout.

Kevin Dutton je experimentální psycholog a spisovatel. Výzkumný pracovník katedry experimentální psychologie na Oxfordské univerzitě je autorem úspěšné knihy Moudrost psychopatů (Portál, 2019).

Andy McNab je bývalý příslušník SAS, dnes konzultant a spisovatel. Proslavil se jako velitel hlídky vysazené během první války v Perském zálivu hluboko v nepřátelském území. Svoje drastické zkušenosti popsal v knize Konečná stanice Bagdád (2004). V Portále vychází i jeho dětská kniha Dostaňte mě odsud!.

Žánr: Psychologie

Počet stran: 344