Recenze: PŘÍLIŠ BRZY STARÝ, PŘÍLIŠ POZDĚ MOUDRÝ (Gordon Livingston)

Podnětná publikace k zamyšlení

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Americký spisovatel, psychiatr, bývalý voják a parašutista, chirurg, vyznamenaný Bronzovou hvězdou za statečnost se specializoval na publikace, které rozvíjí osobnost a pomáhají hledat životní rovnováhu a optimismus, přestože se vlastně dotýkají emotivních a závažných témat s notnou dávkou psychologie. Stejně tak tomu je i u této knihy, která vyšla poprvé u nakladatelství Beta v roce 2006 a nyní si ji můžete pořídit v novém vydání. Knižní ilustrace přiláká na první pohled. Zobrazuje strom ve stylu čtvero ročních období, košatý a silně vzrostlý strom, imitující člověka...

Titul má třicet poutavých kapitol, které se ústředně zabývají vždy jedním podstatným tématem, ale přitom nahlíží i na mnoho jiných, jenž se námětu dotýkají. To je sdělené, jak na začátku pasáže, tak i v obsahu. Předmluvu sepsala Elizabeth Edwards, advokátka, ochránkyně dětí, filantropka, která přišla o syna a díky stránkám pro rodiče, kteří přišli o dítě, se vlastně seznámila s Gordonem Livingstonem. Ten prožíval stejné trauma, jelikož sám utrpěl silné ztráty.

Autor ve svém poutavém a emotivním vyprávění čerpá ze všech aspektů svého života, ať už z doby, kdy byl poručík, lékař, student, dítě či rodič, vždy dokáže to podstatné zúročit a představit vám svou myšlenku. Promlouvá k vám věcně, ale přesto procítěně. Je znát, že si dokáže držet odstup a přesto soucítit. Občasně využije i citátů známých osobností.

Hojně je také odkazováno na psychologii, ať už autor poukazuje na zkušenosti, které jako člověk postupem života získal, či je poznal jako psychiatr nebo přímo poukazuje na psychologická fakta. Hovoří o tom, jak za ním lidé přichází se svým trápením - smutek, únava, ztráta zájmu, atd a touží po medikamentech, které by jim vrátily štěstí. Není zastáncem léků, moc dobře si uvědomuje, že ty vám radost nepřinesou. Chce to změnu. Jakou a jak na ni? Tomu se Gordon Livingston věnuje.

Jak jste na tom s mezilidskými vztahy? Gordon Livingston je toho názoru, že lidé bohužel opakují vzorce, které jim nejsou kuprospěchu. Ukazuje příklady a pomáhá na problém nahlédnout velmi logicky, přibližuje pocity obou zúčastněných a nabádá k zamyšlení.

Co může čtenářům vadit je určitá přelétavost od tématu k tématu a to i v rámci kapitoly. Zavání to pak povrchností, protože se spisovatel odpojuje od námětů a putuje dál, aniž by se dotkl přímo jádra, tak o té myšlence spíše obšírněji hovoří. Pravda, těch motivů, jak vyčtete z obsahu, je dost a autor je ještě rozvádí, takže množství je opravdu velkolepé, ale  na rozdíl od jiných publikací se jedná spíše o vyprávění a nahlížení než zaměření. Předpokládám však, že logické úvahy, kterých je knížka plná, se zalíbí méně náročným i náročnějším čtenářům. Poukazují na opravdové problémy. Na to, že se obklopujeme nelogickými úzkostmi, namísto abychom se zaobírali skutečným nebezpečím. Že je pro nás těžší a těžší se radovat a vnímat lidi kolem sebe jako plnohodnotné, těšit se z jejich úspěchu, když se svět pomalu mění v závodiště a naše životy modernizace zbytečně zrychluje.

Chcete-li otevřít oči a na chvíli se zastavit a vnímat, přečtěte si to.

Není pochyb o tom, že v této knize se najde mnoho kvalitně představených a podstatných myšlenek, nad kterými je vhodné se zamyslet. Autor nabízí také nesčetně rad a ponouká ke správným rozhodnutím. Nejedná se však na titul přímo s náhledem psychologie, takže pokud toužíte po psychologickém počinu odbornější rázu, určitě budete zklamaní. O tom zkrátka texty nejsou. Ale chcete-li si rozšířit obzor, přečíst si něco nápaditého, hodnotného a nepřehnaně emotivního, pak si přijdete na své.

Psychiatr, který posledních třicet let poslouchal nejdůvěrnější tajemství a trápení svých pacientů, napsal výmluvnou, pronikavou a citlivou knihu a věcech, které jsou společné nám všem. Ze svých celoživotních zkušeností vytěžil třicet základních životních pravd: Jsme to, co děláme. Vztah vždy ovládá méně zainteresovaný partner. Dokonalost je nepřítel dobra. Jen zlé věci se odehrávají rychle. Odpuštění je forma uvolnění, ale není to totéž. Všechny naše dětské duševní otřesy jsou promlčeny. - Tyto (a čtyřiadvacet dalších) objasňuje v jemně utkaných a dokonale kalibrovaných esejích. Znovu a znovu se v nich opakuje pravidlo, že jsme to, co děláme, a že zatímco nelze uniknout před tím, čím jsme, dokážeme čelit ztrátám, neštěstí a žalu a přenést se přes ně.

Nakladatelství: Beta

Žánr: Osobní rozvoj, Psychologie

Počet stran: 184