Recenze: DRAČÍ OČI (Stephen King)

Kingova pohádka na dobrou noc

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Populární král hororu zabrousil do námětu pohádek a sepsal pro čtenáře tradiční fantasy pohádku Dračí oči, přičemž využívá všech svých talentů, aby si nás omotal kolem prstu. V České republice vyšly již tři vydání. První v roce 1996, druhé u nakladatelství Beta v roce 2007 a nyní máte možnost zakoupit si titul v nejnovějším hávu, přičemž ilustraci dominuje dračí oko.

Spisovatel má literární um a dokáže čtenáře bravurně strhnout, ať už se jedná o horor, psychodrama či právě pohádkovou jednohubku. Vypravování začíná ve stylu báchorek v er-formě, nic originálního, ale díky tomu už od prvních chvil je amosféra přesně taková, jakou ji očekáváte. Nadlehčená, pohádková, dokonce mírně poetická a úsměvná a přesto s příchutí krve a temnoty.

Vítá vás království Delain v čele s králem Rolandem, který je průměrným vladařem a má dva syny. Již v úvodu se odhaluje standardní zádrhel. Kouzelník Flagg kuje pikle, aby namísto staršího syna Petra převzal vládu mladší Tomáš. Upřímně, ta česká jména nevím, jestli jsou užita i v originále, ale ne každému bude připadat, že tam patří...

Na začátku tedy silně převládá pohádkové urychlené vypravování, přičemž autor vypráví nejpodstatnější části děje před samotným vznícením dramatické zápletky a přibližuje vám podstatné, ale nikoliv ústřední hrdiny. Poznáváte tedy krále Rolanda, který byl patrně sexuálně zdrženlivý, a jeho ženu Sašu, se kterou měl děti jednou zázrakem a podruhé pomocí zla. Charaktery jsou, jak už to u pohádek bývá, černobílé a ničím nepřekvapí, což je na jednu stranu škoda, protože od Stephena Kinga mohou někteří čtenáři očekávat víc než, že se skutečně bude řídit zákonitostmi pohádek a budou zklamaní.

Svou úlohu v příběhu nehrají jen lidé, ale také kupříkladu domečky pro panenky. Pohádkovost a fantazii uchopil tedy Stephen King podle svého a rozhodně vytvořil spletitý příběh plný temnoty. Autor umí bravurně pracovat s psychologií, ale v tomto případě ustupuje do pozadí, aby vynikly právě již zmíněné tradiční prvky pohádek.

Petr a Tomáš. Dva bratři, přičemž jeden se drží svého rozumu, stýská se mu po matce a poté také otci a doufá, že bude v životě žít čestně. Tomáš... řekněme, že ho Stephen King ovlivnil natolik, že ho skutečně poznáte až mnohem později. Co se týče Flagga, tak je to takový ten klasický darebág, u kterého se překvapení prostě nekoná.

Kniha není strašidelná, tedy ne přímo, ale má peprné části, které způsobí zamrazení či akční části, kterými proplouvá napětí jako řeka. Celkově je počin zajímavý, ale není to klasické čtení, které byste od Stephana Kinga zřejmě očekávali. Středověk už nám představil po svém v různých titulech, ale ta pohádkovost byla kořením, které ne každému zachutná.

Já jsem z románu trochu rozpačitá. Především s ohledem na závěr, která byl... prostě vážně pohádkový a na Stephana Kinga až příliš normální, jestli to slovo můžu vůbec užít ve spojení s ním. Jsem zvyklá, že jeho příběhy jsou hororové, mají vyšší pointu nebo čtenáře psychicky potýrají, ale tohle bylo takové zvláštní, jako poblouznění. Prý pohádku napsal pro své děti a později ji vydal. Některé čtenáře vydáním jistě potěšil, jiné spíše zklamal.

Jste-li čtenáři krále hororu a chcete-li zažít něco nečekaného, u Kinga netušeného, pak určitě po této pohádce sáhněte. Pohádka ve stylu Kinga stojí za přečtení, i když bych řekla, že má mnohem kvalitnější a odvážnější díla než jsou právě Dračí oči

U mě stále vévodí jeho bachmanovky Dlouhý pochod a Běh o život. To jsou psychoterory, které mi daly zabrat a staly se nezapomenutelnými. Tahle pohádka byla hezká, ale byla tak tradiční, až mi to bylo líto. Čekala jsem od krále hororu něco víc.

Bylo nebylo byl jednou jeden zlý čaroděj… a dračí srdce a princové… ďábelský mág a temná věž… starobylý hrad a strašné tajemství. Stephen King vás tímto dílem, plným magického zla, odvahy a šlechetnosti, uchvátí do ledového sevření a odvede do nejděsivějšího a nejnesnesitel­nějšího království špatnosti… a ponechá na vás, co je pravda a co fantazie… neříkejte, že nejste zvědaví!

Tajemné chodby, dračí oči, ďábelské síly, nejtemnější hlubiny strachu – to se na vás Stephen King znovu chystá!

Nakladatelství: Beta

Žánr: Fantasy