Recenze: LUKÁŠ KVAPIL - SLZY RYTÍŘE Z DAKARU (Robert Sára)

Dramatický osud elitního vojáka a motocyklového závodníka

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia Group

Chci zakoupit tento titul u Knižního klubu!

Lukáš Kvapil, ač o něm na internetu vyhledáte převážně rozhovory, a vlastně žádný osobní profil, je všemi známý a to i těm, kteří vlastně nesledují Rallye Dakar. Jelikož se o jeho zásahu mluvilo všude, pomohl v nouzi, byl a je opěvovaným motocyklovým závodníkem, ale málo kdo ví o jeho životě víc. To však napravil publicista Robert Sára. Tito dva společně spolupracovali na memoáru Lukáše Kvapila a netradičně vám předkládají jeho život takový, jaký skutečně je.

Titul vyšel u nakladatelství Brána jako horká novinka a pro fanoušky Rallye Dakar je to nejspíš #musthave dílo, které nesmí chybět v knihovničce.

Memoár je pojatý netradičně. Sepsaný z menší části beletristickými texty, které uvádějí do příběhu, na který po chvíli autoři navazují formou otázek a odpovědí, tedy klasického rozhovoru, ve kterém však dotazovaný Lukáš Kvapil nic neskrývá a přichází tak s kůži na trh.

Zpracován je tedy autorův život, především dospívání, rozhodování o dalších krocích, hodně se zaměřuje také na svou vojenskou kariéru a rovněž také na Dakar. Jestli toužíte dozvědět se víc, například o tom, kde byl, když se mu narodilo jeho první dítě, kolik kdysi vydělával nebo proč se dostal do dluhové pasti, tak je tento titul rozhodně studnicí vědomostí. Stejně tak fanouškům Rallye Dakar představí, jak to na takových závodech vlastně probíhá a co všechno závodníci prožívají - nejen ty kladné, ale i záporné emoce a chvíle, které jim čtenář nejspíš závidět nebude.

Lukáš Kvapil, ač je představován jako hrdina, sám sebe takhle přímo neprezentuje. S pokorou líčí svůj život emotivně ze všech stran a snaží se pomoci nahlédnout i na záporná fakta, která se o něm čtenář mohl dozvědět. Působí, že se svěřuje opravdu až na dřeň, což na někoho může působit trochu pateticky, ale pravdou je, že ty emoce jsou opravdu citelné a každý je bude vnímat a posuzovat jinak. Taková osobní zpověď určitě nezůstane bez odezvy.

I na Lukáše Kvapila padly těžké časy, kdy se musel potýkat s posttraumatickým stresem a navštěvovat psychologa, aby mu pomohl dostat se ze svých osobních démonů. I o tom je jeho příběh, o síle ducha, o tom, že se nepoddal a bojoval, protože život za to stojí. Někteří v jeho textech mohou najít potřebnou naději a podporu. Už na první straně je totiž šokující scéna, kdy se autor rozhoduje o sebevraždě a píše dopis na rozloučenou...

Publikace obsahuje také množství barevných fotografií, které odkazují na život Lukáše Kvapila a ukazují jej i v nepříjemných situacích, jako například po nehodě. Také se dočkáte fotografií přímo z Rallye Dakar, které jsou na první pohled opravdu poutavé.

Emotivní zpověď Rytíře z Dakaru zasáhne především fanoušky, kteří mu po léta drželi pěsti a přihlíželi jeho výhrám i prohrám. Nyní mohou skrze tuto knihu zažít vše, o co se s nimi Lukáš Kvapil podělil a vnímat ho mnohem více jako člověk než jako hrdinu, kterým se pro nás stal.

Co na titul říká Chensie? Byla jsem překvapená zpracováním. Čekala jsem zprvu prostře příběh jeho života, opravdu beletristické zpracování, které však bylo minimální. Více prostoru zabraly rozhovory, které byly sice poutavé, ale atmosféra, která vždy byla započata šikovnými texty se tak vytratila a nahradila ji spíše pocit, že před vámi sedí Lukáš Kvapil a Robert Sára a vedou vážný rozhovor na mnoho poutavých témat. To mi přišlo asi jako jediné mínus. Fanoušci Rallye Dakar a samotného Lukáše Kvapila si určitě přijdou na své a budou nadšení, kolik se toho o svém hrdinovi dozví.

Veřejnost ho znala jen jako hrdinu ze slavné Rallye Dakar. Lukáš Kvapil na nejdrsnějším motoristickém závodě pomohl těžce zraněnému soupeři, na což později sám vinou vyčerpání doplatil. Nicméně po návratu domů sbíral ceny fair play, dostal nálepku „Rytíře z Dakaru“, aniž by někdo tušil, že profesionální voják, který se účastnil tří misí, trpí posttraumatickým stresovým syndromem. Že žije v ničivé dluhové pasti, která vyvrcholila osobním bankrotem, a že se s žádným ze svých čtyř dětí nestýká. A že ho trable dohnaly až k pokusu o sebevraždu. Přečtěte si jeho otevřenou zpověď.

Nakladatelství: Brána

Žánr: Memoáry, Biografie

Počet stran: 174