Recenze: CVIČEBNICE TVŮRČÍHO PSANÍ (Alžběta Bublanová, Andrea Selzerová)

I Shakespeare nějak začínal...

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Tento počin vyvolal menší vlnu nesouhlasu. Někteří autoři nesouhlasí s návodem, jak na tvůrčí psaní, jiní naopak jsou rádi za takové publikace. Nezáleží na tom, k jakému stanovisku se uchylujete vy. Podstatné je, co vám tento počin může předat a čím vás obohatí.

Podílely se na něm dvě české spisovatelky. Alžběta Bublanová je lektorkou tvůrčího psaní, získala za svůj debut cenu Máchovy růže od Akademie literatury české. Spolupracuje na projektu Kurzy z obýváku, kde učí tvůrčí psaní online i na živo. Je také vydavatelkou časopisu Náměstník. Andrea Selznerová, zakladatelka projektu Kurzy z obýváku, vytvořila online platformu pro studium tvůrčího psaní Začni psát a je spoluautorkou 21denního spisovatelského zápisníku.

Je tedy vidět, že autorky mají v daném oboru zkušenosti a znalosti, které se nám pokusily předat formou této publikace. V první řadě musím poukázat na originální grafické ztvárnění. Fotografie jsou matné a stejně jako celá kniha působí dojmem, že jste na ni mohly narazit spíše v dřívějších letech. Na rozdíl od jiných knih se totiž vrací ke grafice, která byla kdysi, ač v moderním hávu, a jde tak proti proudu. Tento originální nápad mohu jen pochválit, už při prvním prolistování na vás dýchne atmosféra, nápaditost, kreativita a osvěžující přístup.

Návrat ke klasické literatuře prostřednictvím grafického odkazu jen podtrhuje informace, které na vás čekají. Autorky se rozhodly pro představení těchto ústředních témat:

• Než začnete psát
  • Nespoléhejte na múzy
  • Vytvořte příběh
  • Poznejte svou postavu
  • Budujte děj
  • Kdo je vypravěč?
  • Jak se bude vyprávět
  • Jak na dobrý dialog
  • Příběh ukončete
  • Mé spisovatelské já

Obě spisovatelky vám v úvodu představují, čím vám chtějí touto knihou přispět a co pro vás může znamanat. Pravda, začínají pomalu a zlehka. Ukazují, že záleží právě na vašem přístupu. Textu není mnoho, naštěstí jsou autorky stručné. Dělí své příspěvky na kratší odstavce, takže se necítíte být zahlcení informacemi a můžete si snadno jednotlivé kapitoly ještě dělit či postupovat podle vlastního úsudku.

Pisatelky vám předkládají tvůrčí i spisovatelské rady, poučné příklady, cvičení (celkem čtyřicet sedm) či úkoly přímo na míru dané pasáži. Za každou kapitolou je k dispozici volná dvojstránka, do které můžete vpisovat své vlastní postřehy. To je na knize celkem šikovné, že můžete psát přímo do ní, i když se nebude každému psát příjemně. Jako bonus si můžete počíst citáty od známých či méně známých spisovatelů.

Líbí se mi, že se A. Bublanová a A. Selzerová zaměřily nejen na kladný přístup, ale také poukázaly na chyby, které autorům občas kazí dílo. Musím uznat, že kniha je opravdu napěchovaná informacemi pro začínající spisovatele. Mně osobně přijdou některé rady logické, ale ne každý to musí vidět stejně. Jak budete vnímat podněty může být také dosti subjektivní, protože každý má na psaní svůj vlastní názor a občas je každý kritik a mistr zároveň. Dobré je, že je vidět, že spisovatelky mají zkušenosti i znalosti a ty vám předkládají s nejlepšími úmysly. Jak s nimi naložíte je už čistě na vás.

Chcete-li napsat své první dílo a máte malé či žádné zkušenosti, tak si myslím, že tato publikace je rozhodně velmi zajímavým pomocníkem při psaní. Pomáhá vám nejen znát to potřebné, ale dokáže naladit i na tvůrčí vlnu, což je dle mého opravdu důležité. Jednoduché, stručné, poutavé. Takhle můžete úspěšně projít svým prvním kurzem tvůrčího psaní, aniž byste museli mít online či živě před sebou lektora. Postačí počin, tužka, vaše nadšení a touha zkusit něco nového.

Já jsem byla mile překvapená především grafickým ztvárněním a přístupem. Obávala jsem se, že texty budou rozvleklé a zahlcující, ale nic takového. Svěží přístup, spousta informací, ale šikovně dávkovaných. Takové čtení kamkoliv, u kterého se poučíte, ale i zabavíte, jestli vás téma zajímá. Mohu doporučit. To, co cvičebnice nabízí, také hravě splňuje, ale je mi jasné, že autoři, kteří už mají na svém kontě více knih ji rozhodně neocení a budou ji vnímat spíše jako triviální. Na druhou stranu, když něco znáte, už vám to přijde jednoduché, že?

Cvičebnice je určená pro všechny, kteří chtějí psát, anebo si psaní vyzkoušet a kreativně se vyjádřit. Provede vás od prvotního nápadu přes jednotlivé části psacího procesu a také poradí, co dále dělat s hotovým textem.

Psaní je také řemeslo, a pokud jej chcete ovládat, je užitečné dobře znát nářadí, se kterým budete pracovat. Je třeba vědět, co všechno si s literární postavou můžete dělat, jaké jsou možnosti vyprávění a jak překonat tvůrčí blok. Zkuste si roli spisovatele hravou formou, která vás bude bavit a která vám předá ucelený přehled o tvůrčím psaní. I Shakespeare nějak začal...

Nakladatelství: Grada

Žánr: Populárně naučná

Počet stran: 160