Recenze: ČAJOVNA V TOKIU (Julie Caplin)

Tradice a láska v Tokiu podle úžasné Julie Caplin!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Máme tu nejnovější počin anglické spisovatelky Julie Caplin, jejíž díla vychází u nakladatelství Grada - Cosmopolis. Její série Romantické útěky už čítá šest knih a všechny mají takové odkazující názvy a velmi malebné knižní ilustrace od české ilustrátorky Kateřiny Brabcové, známé také jako Brabikate. Výtečný výběr, jelikož kresby opravdu úžasně představují obsah románů, které jsou prostě úžasným čtením pro náročné i méně náročné čtenářky. S radostí vám představím Čajovnu v Tokiu a její příběh...

Jak je zvykem, odehrává se dějová linie v er-formy ze dvou úhlů pohledů, ale převážně z úhlu pohledu ústřední hrdinky Fiony. Styl psaní je opravdu čtivý, dynamický i poklidný, autorka umí pracovat s textem. A překlad je také velmi povedený, je vidět, že si na něm dala překladatelka práci a využila slovní zásoby, aby pomohla autorce vytvořit přesvědčivou atmosféru.

Tak jako vždy i tentokrát nás Julie Caplin přivádí do zcela nové země, tentokrát je to Japonsko, opředené tradicemi i modernou a je skvělé, že autorka stejně tak i nabízí kulturní vyžití. Poukazuje na tradiční místa, ale také na ta zcela moderní. Na spojení tradice a technologie. Užijete si nejen turistických míst, ale také kupříkladu čajového obřadu. Zjistíte mnoho zajímavostí, mezi nimi například to, že v Japonsku je běžné snídat polévku. Dále i další japonské pokrmy či způsoby servírování. Je  opravdu okouzlující, kolik informací nám spisovatelka představí, aniž by nás zahltila. A přesto máte pocit, že si dala záležet, udělala mnoho rešerší či sama území navštívila, aby nám věrohodně představila Japonsko. Nikdy jsem tam nebyla, ale pro mě to bylo opravdu neskutečné a uvěřila jsem jí vše.

Fiona je vysoká nesmělá blondýnka, která si o sobě myslí, že je nešikovná a neohrabaná. Nemá zrovna vysoké sebevědomí a může za to špatně zvládnutý trapas, který se rozvinul natolik, že dokonce musela odejít ze školy. Od té doby, podporována úzkostlivou matkou, vede blog a navštěvuje zajímavá místa, o kterých píše. Pokud máte sérii přečtenou, tak jste se s Fionou určitě setkali v románu Kavárna v Kodani, kde byla i se svou kamarádkou Avril a dalšími.

Fiona má talent na fotografování a dostane se jí příležitosti, která se neodmítá. Návštěva Japonska, kdy se jejím mentorem stane slavný fotograf (není skutečný, googlila jsem ho), avšak dojde k nesnázi a namísto něj ji čeká nepříjemné překvapení. Jeho místo zaujímá Gabriel, taktéž slavný a talentovaný fotograf, který byl kdysi také učitelem, jehož kdysi políbila jako žačka. A právě díky tomu se všechno zničilo... Ona sama má jasnou představu, jak pro Gabe muselo být políbení hrozné, protože reakce mluvila jasně. Když se setkají na letišti, vypadá to, že si na ni nevzpomíná...

Ale z okouzlujícího muže je spíš nevrlý a nepříjemný až nesympatický průvodce, který na Fionu nemá čas a náladu. Vůbec jsem jí jeho společnost nezáviděla, protože byl vážně protivný. On sám zřejmě ztratil jiskru a touhu pro fotografování, namísto toho je stále omámený Jumi, dívkou, která se kdysi stala jeho múzou.

Fiona je zabydlena u tří žen. Tři generace japonských žen, které představují, jak tradiční, tak i moderní způsoby žití. Jsou to velmi citlivé a živelné ženy, každá jiná a přesto jsou si podobné. Musím uznat, že jsem si Haruko, její dceru i vnučku zamilovala. Byly to báječné společnice, citlivé a osobité. Každá měla svůj vlastní přístup či odlišné názory, ale přesto bylo cítit jejich pouto a přátelství, které nabízely.

Vyjmenovala jsem vám vlastně nejpodstatnější postavy, ale narazíte i na méně důležité vedlejší postavy. Všichni mají své charaktery, jsou něčím zapamatovatelné a jejich osud jim věříte. Julie Caplin nikdy nemá problémy vytvořit charaktery, které jsou upřímné a nepostrádají psychologii. Snad proto se její knihy tak často stávají těmi oblíbenými.

Už asi tušíte, že milostný vztah by tedy měli navázat Fiona a Gabe, ale... je potřeba velký vývoj, který je sám o sobě opravdu úžasný a spolu s Japonskou kulturou se s ním stává nezapomenutelný zážitek. Na závěr vás čeká takové romantické klišé, které ovšem autorce bez problému odpustíte, jelikož je báječným zpestřením a dojemnou třešinkou.

Musím uznat, že se mi kniha četla pomaleji s ohledem na náměty. Japonsko a fotografování nepatří mezí mé top témata a navíc byl Gabe opravdu nesympatický. Fiona mi naopak přišla velmi příjemná a sympatická už z počátku a s napětím jsem sledovala její cestu. Neměla jednoduché dobrodružství i s ohledem na úzkostlivou maminku či své vlastní obavy, ale byla odvážná, zaujatá svou prací a dokázala se nad věci povznést. Není divu, že jsem jí po celou dobu fandila a ten romantický závěr jí přála. Nakonec to bylo skvělé čtení a moc jsem si ho užila. Julie Caplin tak zaslouženě získala místo mezi mými oblíbenými autorkami s kvalitními romancemi za plný počet.

Komu bych knihu doporučila? Všem romatickým čtenářkám, které touží po čtivu na úrovni. Pokud jste četli předešlé díly, je to pro vás jasné muxthave. Jestliže se Čajovna v Tokiu stane vaším prvním dílem této autorky, užijte si ho a určitě sáhněte i po dalších! Věřím, že stejně jako mně se vám budou líbit! :)

Popadněte cestovní pas a vydejte se do země mrakodrapů, tradičních chrámů, čajových rituálů a rozkvetlých sakur. Užijte si romantiku s šálkem lahodného čaje a nechte se unášet příběhem, který si vás získá od první stránky.

Fiona je vášnivá fotografka, má cestovatelský blog a už dlouho se touží podívat do Japonska. Když vyhraje čtrnáctidenní cestu do Tokia, má pocit, že se jí splnil sen.

Jenže na místě s hrůzou zjistí, že jejím průvodcem je muž, který jí před deseti lety zlomil srdce – přitažlivý a úspěšný fotograf Gabe.

Čas strávený s Gabem je pro Fionu zpočátku za trest. Fotograf jí dává najevo, jak ho obtěžuje, že se jí musí věnovat. Tři generace místních žen ji ale přijmou mezi sebe a Fiona v jejich domě a rodinné čajovně nachází lásku a vřelost, která jí schází. Užívá si s nimi piknik pod sakurami, poznává pravý japonský čajový obřad. A právě díky nim se jí postupně vrací sebevědomí, které jí dávný incident pořádně pochroumal.

Mezitím k sobě s Gabem při toulkách Tokiem pomalu nacházejí cestu a začíná to mezi nimi znovu jiskřit…

Nakladatelství: Grada

Série: Romantické útěky 6.