Recenze: POSILOVÁNÍ STRESEM (Pavel Kolář)

Cesta k odolnosti

Za recenzní výtisk děkuju
Euromedia
Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Celosvětově uznávaný fyzioterapeut a odborník na celostní medicínu Pavel Kolář se rozhodl věnovat námětu stres a otázkám, které se kolem něj rojí. Může nám stres pomáhat? Jaký vliv má na náš duševní a tělesný stav? Umíme plně využít svůj potenciál odolnosti? Jak se stát proti vlivům stresu silnějším? A řada dalších dotazů, které zpracoval ve své nejnovější publikaci, která vyšla u nakladatelství Universum pod společnosti Euromedia Group.

Kniha není autorův debut. Na svém kontě už má diagnostický a terapeutický koncept Dynamická neuromuskulárrní stabilizace, který se stal světově uznávaným rehabilitačním postupem. Autor je tedy na dané téma odborníkem na slovo vzatým a můžeme věřit faktům, informacím a terapeutickým poučkám, které nám předkládá. Také jej možná znáte díky knihám Labyrint pohybu, Dítě, sport a zdraví či Základy klinické rehabilitace.

Již v úvodu se věnuje aktuální situaci, kdy na nás díky situaci s Covid-19 stres útočil ještě mnohem víc než běžně. Dílo se dělí na několik ústředních kapitol, které jsou dále rozvíjeny a vysvětlovány v podkapitolách. Pavel Kolář se daným námětům plně věnuje.

• Co znamená resilience?
  • Biologická přirozenost versus rozum a vůle
  • Naslouchejme více vnějšímu a vnitřnímu světu
  • Odolnost v kvalitě pohybu
  • Jsou před naši odolnost důležitější geny, nebo prostředí?
  • Stresory a homeostatická (stresová) reakce
  • Únava i odpočinek nás dělají odolnějšími
  • Duševní odolnost
  • Emoce v naší odolnosti
  • Odolnost a enviromentální stresory
  • Odolnost v dechové funkci
  • Obezita nás oslabuje

Jak vidíte, autor se postavil k podstatným tématům čelem a opravdu zodpovědně je také rozvíjí, takže jsem byla překvapená, jak široké obecenstvo má sílu zaujmout. Nejen náročné, ale i nenáročné čtenáře, kteří se zajímají o stres, jeho působení i odolnost proti němu má sílu omráčit svými zkušenostmi a vědomostmi.

Ráda vám dílo přiblížím ještě trochu víc. Pavel Kolář se například zaobírá myšlenkou komfortu, tedy jak nás oslabuje? Představí vám také duševní stres aneb když nás něco vyděsí ve stylu panických atak, poukáže na nebezpečí chronického stresu a stejně tak i důležitost optimismu, to představuje kupříkladu v kapitole Nemějme katastrofické myšlení.

Není potřeba znát psychologii, i když rozhodně neuškodí. Autor to bere hezky zeširoka a nevynechává například ani archetypy chování, podvědomí, uvědomění či motivaci. Už zřejmě víte, že čich, sluch i zrak také ovlivňují naše vzpomínky a autor na ně také nezapomíná. Zabývá se nejen tím, ale také emocemi či bolestí. Jak moc podstatný je pohyb? Nebo víte vůbec, co je to genom? Není třeba ustupovat, autor vysvětlí a přednese poutavým stylem.

To a mnohem více nabízí tato kvalitní studie, která je opravdu vhodná pro nenáročné i náročné čtenáře. Autor sice nezachází úplně do laických detailů, ale vše je v jeho prezentaci pochopitelné a zajímavé. Dokáže podmanivě hovořit a přitom představovat fakta. V případě, že vás téma zajímá a máte slabost pro psychologii, je kniha sepsána přímo pro vás.

Já mám psychologických publikací načteno už pěkné množství, ale samotný stres mi byl doposud skrytý. Byla jsem nadšená, když titul vyšel a navíc u velice důvěryhodného autora, kterého jeho zkušenosti předchází. O Pavlu Kolářovi jsem už totiž něco četla, takže pro mě byl spíše ukázkou kvality díla a především proto jsem se rozhodla po takové knize sáhnout. Musím uznat, že byla mnohem obsáhlejší, než jsem očekávala. Autor snad zodpověděl naprosto všechno a učaroval mi. Hodně jsem se toho dozvěděla a pomohlo mi to zapracovat i na sobě. Rozhodně mohu doporučit!

O stresu se hovoří zejména jako o umělé, lidstvem vyrobené zátěži. Člověk se musel naučit porozumět a vzdorovat rozmanitým stresovým vlivům od počátku své existence. Tělesná zátěž, zima střídaná horkem, nedostatek jídla a tekutin, bakterie, viry, nedostatek spánku či bolest zasahovaly do našich životů od nepaměti. V dnešní době vnímáme stres především jako významnou příčinu vzniku řady tělesných a duševních onemocnění, a chápeme jej jako nebezpečný. Pavel Kolář, celosvětově uznávaný fyzioterapeut a odborník na celostní medicínu, ve své knize Posilování stresem – Cesta k odolnosti mimo jiné rozebírá opačnou úlohu stresových vlivů, a to zejména z hlediska zvýšení odolnosti našeho organismu. Naše tělo a duše v sobě skrývá obrovský potenciál udělat nás nejen silně odolnými, ale také šťastnými. Využijme ho a vezměme odpovědnost za své zdraví a kvalitu svého života do vlastních rukou!

Nakladatelství: Universum

Žánr: Psychologie

Počet stran: 376