Recenze: ZVÍŘECÍ AGENTI - NOVÍ KAMARÁDI (Riina a Sami Kaarlovi)

První lákavé dobrodružství Kati-e a Ti-bota!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

Finský umělecký pár Riina a Sami Kaarlovi mají pedagogické zkušenosti, které hojně využívají ve svých knihách. Zaměřují se na dětskou literaturu a v zahraničí již mají množství knih se zajímavými tématy. U  nakladatelství Grada - Bambook vychází dobrodružství Kati-e a Ti-bota v sérii Zvířecí agenti. První díl s názvem Noví kamarádi vás naláká na první zábavné chvíle s touto dvojkou!

Jako první jsem přečetla druhý díl, ale neměla jsem pocit, že mi něco uniká. Přesto mě jako dospělého čtenáře titul natolik zaujal, že jsem s nadšením prosila o další díla finských autorů. Musím uznat, že první kniha je zřejmě méně propracovaná, ale u každého pokračování je znát nejen postup v psaní či ilustracích, ale také dotříbení knihy. Kupříkladu první díl postrádá bonusovou minikapitolu, ve které autoři ve druhém a třetím díle představují nějaké zvíře, ničemu to nevadí, ale snad proto si spisovatelé své čtenáře získávají víc a víc.

Příběh samostatné a sympatické dívky Kati-e a jejího robotického kamaráda Ti-bota je představován v er-formě. Styl psaní je svižný, čtivý a už od počátku zaměřený na přátelství mezi lidmi, ale i mezi lidmi a zvířaty.

Kati-e žije ve svém domečku v nádrži, kde má množství domácích zvířatech, o které se poctivě stará. Seznámí vás také se svým kamarádem Timmym, který vám bude dělat společnost po celé tři díly. Timmy je správný kluk a nezkazí žádnou legraci, takže se děti mají nač těšit a ti rodiče, kteří předčítají, si ho také oblíbí.

Hned v úvodu je kapitola, ve které vám autoři krátce představují Kati-e, Ti-bota i jejich domeček a představují funkci Zvířecích agentů. Každá kapitola se zaměřuje na jiné dobrodružství, ale přitom je příběh celistvý a propojený. Na malé čtenáře tak čeká seznámení s asistenčním psem Holubem či záchrana veverky v nesnázích. Také je potřeba navštívit Leeviho a jeho nemocného kocourka Huga a pomoci mu uzdravit se.

Během čtení se děti dozvídají množství faktů o zvířatech a tím se samozřejmě učí. Taková poučná zábava, která obsahuje nejen emoce a poučení, ale také napětí či jemný humor. Mezi velká lákadla samozřejmě patří povedená grafická stránka publikace. Barevné a silně autentické kresby skvěle představují příběh a podporují dětskou představivost. Jsou lehce v japonském anime stylu, takže mají určitou jiskru a rozhodně zaujmou na první pohled.

Noví kamarádi, čtení pro malé i větší čtenáře o přátelství a zvířatech mohu s radostí doporučit. Já jsem předčítala svým synům a dobrodružství je bavila, přišla jim napínavá a emotivní. Mnohdy měli obavy o zvířátka, když jim nebylo dobře a divili se, kolik práce je s vyklízením či starostí o zvířata. My doma domácí zvířata nemáme, jelikož jsem toho názoru, že zvířata nejsou na hraní a je potřeba zodpovědnosti, aby je děti mohli mít. Ještě na to nejsou zralí, ale díky takovým publikacím jako jsou právě Zvířecí agenti si začínají velice dobře uvědomovat, že zvířata nejsou na hraní a je potřeba se o ně řádně starat. Chce-li vaše dítko zvířátko, pořiďte mu příběhy finských autorů. Zábava a poučení nezklame a navíc starost o knihy bude rozhodně menší než o domácí mazlíčky. :))

Kati-e nadevše miluje zvířátka a stejně tak i elektroniku a programování. S němými tvářemi to vážně umí. Vždycky ráda pomáhala sousedům a známým s domácími mazlíčky, ale prosby o pomoc se začaly rychle hromadit. Proto se rozhodla, že si vyrobí létajícího pomocníka Ti-bota. A tak se zrodili Zvířecí agenti!

Kromě mazlíčků v nesnázích si dvojice agentů hravě poradí i s problémy divokých zvířat. Kancelář Zvířecích agentů sídlí na střeše bytového domu v bývalém vodojemu, kde mají dost místa na všechny Katiny mazlíčky a počítače. Vedle Kati-e a Ti-bota ho obývá habešská kočka Mir, voříšek Mop, kakadu Bob se žlutou chocholkou a ochočení potkani Bit a Mód.

Zábavnou formou se děti dozvědí spoustu zajímavostí a užitečných informací o zvířátkách.

Nakladatelství: Bambook - Grada

Žánr: Pro děti a mládež