Recenze: TAJUPLNÝ SVĚT VIRŮ A BAKTERIÍ (Karsten Bresing, Katrin Linke)

Napínavé čtení pro děti a dospělé

Za recenzní výtisk děkuju nakladatelství Kazda

V době koronavirové, kdy se náš život točí kolem viru, je na místě znát informace. Znalost se týká nejen dětí, ale také dospělých, snad proto nakladatelství Kazda vydalo na první pohled velmi pozoruhodnou publikaci o tajuplném světě virů a bakterií.

Kniha se dělí na tři ústřední témata: V říši mikrobiologie, Nemoci a co proti nim můžeme dělat a také Naši přátelé a jak spolu žijeme. Celkem se celé učení rozkládá na sto osmdesáti dvou stranách. Hned v úvodu se autoři obrací k aktuální situaci, tedy skoro aktuální, protože momentálně jsou už školy otevřené. Hovoří ve zkratce o tom, jak byla doba těžká, ale také o tom, co děti a dospělé v publikaci čeká.

Obsahuje Infoboxy, které působí jako část stránky ze sešitu a obsahuje dodatečné informace či zajímavosti.

Prvně nás tedy autoři zavádí do Říše mikrobiologie a počátečním tématem je právě Koronavirus, kdy se snaží dětem vysvětlit, co se vlastně odehrálo, že to mělo na jejich životy takový dopad. Autoři tedy začínají postupně zobrazovat viry a neopomínají i informace, které možná pro děti budou méně stravitelné. Záleží na jakém stupni školy jsou. Představují jim totiž nejen choroby (některé pro děti určitě neznámé), ale také DNA, proteiny či lidské tělo s ohledem na viry a bakterie.

Bez anatomie by to nešlo. A tak autoři urychleněji představují také lidské tělo. Děti si mohou prohlédnout kresbu dělohy, což je taková zajímavost. S ohledem na viry se dotýkají i témat jako je rouška a její nošení, zobrazují druhy respirátorů a roušek. Mezi zajímavosti může patřit i to, že informují děti o imunitním systému jako celku, ale dodávají v následujícím textu poznámku o tom, jak čich ovlivňuje i volbu našeho partnera a že tak dokonce zamezuje také incestu a dědičným chorobám díky výběru.

Na přetřes nutně muselo přijít také očkování. Fotografie malé holčičky, která se injekce vůbec nebojí, je velmi hezkou ukázkou, jak děti mohou kladně vnímat očkování. A z čehože se vakcíny vyrábí? I nejeden dospělý zřejmě bude překvapený, pokud se tomuto námětu nevěnuje. Autoři neopomněli ani výhledy do budoucna.

Podstatné jsou také přátelské bakterie a viry, bez kterých bychom byli ztracení. Děti se tak seznámí s důležitými bakteriemi našeho těla, ale také přírody. A co by to bylo za naučnou publikaci bez rejstříku odborných termínů, který je přizpůsoben cílovým čtenářům? Samozřejmě nechybí a je stejně tak dotříbený jako předešlé texty.

Kniha obsahuje také různé dotazy, na které během čtení děti narazí. Neví-li si rady, stačí nalistovat v závěru kapitolu Odpovědi na otázky.

Titul je graficky velmi krásně zpracovaný. Není stránka, která by malé čtenáře nepřekvapila barevnou kresbou. Obvykle se jednalo o vtipně ztvárněné nebo s nadhledem zobrazené bakterie a viry. Někdy je kniha doplněná i o autentické fotografie, které mají dokreslený rámeček. Tvůrčí přístup je rozhodně velkým plusem celé publikace, ať už se jedná o prezentaci kreseb a fotografii či informací.

V závěru si můžete také přečíst o autorech. Dr. Karsten Brensing vystudoval mořskou biologii, čemuž se také věnoval ve svých předešlých dílech. Katrin Linkeová vystudovala medicínu a biologii a stejně tak není tento počin jejím prvním. Skvělou práci odvedl také ilustrátor Nikolai Renger.

Tajuplný svět virů a bakterií je rozhodně působivým počinem pro děti i dospělé. Jelikož nejsem lékař, nemohu posoudit, jak moc jsou fakta kvalitní, ale mohu říct, že i mě některé zajímavosti či názory autorů překvapily. Vyzdvihnout musím grafické zpracování, to je pro děti to pravé a zaujme na první pohled.

Máte doma zvídavé děti? Zajímá je věda a biologie? Kladou vám často všetečné otázky, na které neumíte odpovědět? Nevadí! Kupte jim knihu Tajuplný svět virů a bakterií – zábavnou formou se v ní dozví množství zajímavostí o tom, proč jsou některé viry a bakterie pro nás nebezpečné, a bez jiných bychom byli naopak zcela ztraceni. Děti pochopí, čím se zabývá mikrobiologie a proč je pro nás tak důležitá – nejen v době pandemie.

Nakladatelství: Kazda

Žánr: populárně naučná, věda, pro děti a mládež

Počet stran: 192