Recenze: PŘÍBĚHŮM O LÁSCE VĚŘIT ZAKÁZÁNO (Javier Ruescas)

Nadějeplný román o lidských osudech

Za recenzní výtisk děkuji Knihcentrum

Španělský spisovatel Javier Ruescas nás ve svém young adult počinu přenese do Španělska, kde se setkáváme s několika zajímavými hrdiny, pozorujeme jejich životy a sledujeme, jak nacházejí sami sebe. Autor má v zahraničí na svém kontě již množství knih, ale v České republice debutoval právě díky této publikaci u nakladatelství Šulc-Švarc.

Vypravování v ich-formě z úhlu pohledu sedmnáctileté Cali je silně realistické, emotivní a poutavé. Snadno vtáhne do děje a přesvědčí vás, že vládnoucím pocitem se stává osamělost a smutek, přesto však není dílo srdceryvné nebo depresivní, aby vás vtáhlo do nepříjemných vod. Lehce nadlehčené spíš ponouká k odhalování tajů, týkající se Héctora, tajemného filmu, života zmatené Cali a dalších...

Cali, která se vlastně jmeuuje Calipso, ale oslovením celým jménem nemá v oblibě, je citlivá dívka, která se cítí ve své rodině nepatřičně. Všichni jsou zaujatí svým youtuberským projektem, který zabírá většinu času a rozhovorů. Cali prakticky už nemá s rodiči hlubší vztahy, protože i interní záležitosti jsou vysílané živě a ona se snaží stáhnout a být sama sebou a hlavně mimo dosah kamery. Její maminka je sexuoložka, otec kuchař a bylo jejich nápadem, aby vznikl youtuberský kanál jejich rodiny. Snažili se tak zachránit své manželství. Cali má ještě starší sestru Néfer (přesněji Nefertiti), se kterou si už tolik nerozumí, a ačkoliv bydlí ve stejném domě, nijak zvlášť se nevídají.

Cali se spíše spoléhá na svou nejlepší kamarádku Tesu. Také má milenecký vztah s jejím bratrem Gerardem, který je známým youtuberem a stejně jako Caliina rodina, i on žije pro své poslání. Další zajímavou postavou je rozhodně osobitý Silas, umělec a spolužák.

Héctor je jedním velkým tajemství. Hezký, drzý a svobodomyslný. Dokáže překvapit a pobavit, ale stejně tak je velmi uzavřený. Žije v dětském domově. Působí jako lichá veličina, protože ač je zřejmě společenský, přátelé nehledá a ani si nikoho nepouští k tělu. Za klišé se dá považovat fakt, že je překvapivě velmi inteligentní a ačkoliv školu nevnímá jako něco potřebného pro život, všemu skvěle rozumí. To je asi méně uvěřitelný prvek, ale nic nového, jelikož autoři se jej dopouští u takových postav často.

Charaktery působí v rámci young adult mají i přesah, což je příjemným kladem. Stejně tak se i v první polovině zdá, že autor putuje do hloubky, ale bohužel s ohledem na účelový závěr tomu tak není. Dílo je tedy povrchnější, což byste z počátku neřekli, ale nevadí, čtete-li jej jako oddechovou četbu či jste čtenáři daného žánru. Během čtení se Javier Ruescas zaměřil nejen na budování přátelství a něčeho víc mezi ústředními hrdiny, ale také se dotýká námětu sociálních sítí a soukromí, které na nich sdílíme. Jak moc jsou videa či fotografie daleko od skutečných vztahů, jenž jsou předváděny na internetu? Velkým otazníkem je Héktor a jeho minulost. Nemusíte se obávat, že byste nedostaly odpovědi na tyto otázky.

V závěru se vše nakrásně vyřeší. Ačkoliv během čtení panuje spíše nostalgie, tak v poslední třetině se do příběhu okázale vetře i naděje, která svým způsobem všechno otáčí a mění. Objevují se však účelové náhody a je jich více, než byste očekávaly a ačkoliv do sebe hezky zapadají a dílo se tak stává dojemným a poutavým, ne každý takový způsob ukončení ocení. Jako by spisovatel nevěděl, jak dál a proto sáhl po do očí bijících berličkách, které náročnější čtenář rozhodně neocení. Poučení se svým způsobem dá najít, ale některé názory ohledně viny aneb kdo za to může jsou zřejmě odrazem žánru a cílový čtenář by se jimi neměl nechat ovlivnit, jelikož nejsou správné. Hrdinové nad nimi přemýšlí minimálně, což je škoda. Dalším problémem může být kolísající tempo, občas je lehce napínavé, jindy opravdu čtivé, ale průšvih jsou hluchá místa, na kterých se můžete zastavit a je těžké se rozečíst.

Příběhům o lásce věřit zakázáno nabízí opravdu hodně námětů od sebepoznání až po hledání sama sebe, svých kořenů a lásky. Dílo se dotýká především cílových čtenářek, jste-li však starší, zřejmě budete mít jiná očekávání a povrchnost příběhu vám nemusí vyhovovat.

Co na knihu říká Chensie? Začetla jsem se lehce, příběh začínal rozmanitě a byla jsem hodně zvědavá. Občas se vyskytly méně dynamické pasáže, které bylo těžší překročit, ale těšila jsem se na rozuzlení mnoha lidských osudů, se kterými si autor do té doby věrohodně pohrával. Velmi mě zklamal závěr, kde se literát rozhodl ustoupit od zamýšleného děje. a jako by nevěděl, jak vše vyřešit, sáhl po účelových scénách a postavách. Překvapuje mě, kolik děl má na svém kontě a že dokonce má i své kurzy o psaní, jelikož jeho literární um kolísá a rozhodně nemá na to, aby stál mezi předními spisovateli young adult žánru a postavil se kupříkladu k Holly Bourne. Nejen já zřejmě uvidím Příběhům o lásce věřit zakázáno jako průměrný titul, který může potěšit, ale i zklamat.

„Láska za časů YouTube“ Sedmnáctiletá youtuberka Cali se připravuje na maturitu a po svém se vyrovnává s popularitou na sociálních sítích. Nikdo ji nenaučil, jak to chodí, jak se smířit s tím, že je neustále na očích a sledovaná, nikdo jí neporadil, co všechno může sdílet, aniž by o sobě prozrazovala příliš. Přemýšlí, jaký obraz o ní videa podávají, jak ji ostatní vidí. Nechce s cizími lidmi sdílet úplně všechno, někteří pak mají pocit, že ji dobře znají, jsou drzí a chovají se, jako by jim snad patřila. Zatímco její matka klidně nasdílí téměř všechno a kameru v podstatě nedá z ruky, Cali by si ráda uhájila alespoň kousek soukromí. Zároveň však chce vyhovět rodičům, protože její rodinu všechna ta videa, spolupráce a reklamy nebo účast na akcích živí. Cali je zamilovaná do stejně úspěšného youtubera Gerarda a užívá si života zlaté mládeže, ale hluboko v srdci cítí, že to není ono… A do toho se objeví Héctor, obyčejný kluk z dětského domova, který se snaží vypátrat svoji rodinu a hledá svoje místo v životě. Cali díky němu postupně zjišťuje, že i její hodnoty se změnily, a objevuje úplně jiný svět.

Nakladatelství: Šulc-Švarc

Počet stran: 288