Recenze: NEVINNÝ ZÁSKOK (Lizzy Dent)

Zábavné oddechové čtivo

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Grada

U nakladatelství Grada - Cosmopolis vychází množství romantických knih pro ženy, stejně tak třeba díla velmi populární spisovatelky Julia Caplin, kterou jsme si zamilovali pro její sérii Romantické útěky, či kupříkladu nejnovější oddechovka Nevinný záskok. Britská spisovatelka Lizzy Dent pro čtenáře připravila úžasné dobrodružství ve Skotsku, které je přesně tak milé, osvěžující a zábavné, jak titul slibuje.

Vypravování v ich-formě je silně atmosférické, emotivní a zábavné. Snadno vás vtáhne do děje už od první věty. Autorka má talent vše líčit velmi autenticky a představit vám příběh komplexně, takže nemáte pocit, že by vám snad něco chybělo. Zřejmě si o víně hodně zjišťovala, protože mě zkušenosti a vědomosti opravdu zaujaly, ač jako lajk nedokážu určit, nakolik jsou dle skutečnosti. Šikovné je, že Lizzy Dent vám pár kapitolami ze začátku ukazuje Birdinu minulost, která se týká jejího šíleného nápadu.

Lizzy Bird tímto způsobem přibližuje práci v restauraci, která prochází velkou rekonstrukcí a převážně láká zámožnější strávníky. Mívá vznešená meny spolu s vytříbeným viným lístkem. Chcete vědět, co všechno vlastně musí someliér obsatarat? Jaké pochutiny ochutnat a znát,a by vybral vhodné víno? Tak to si tedy rozhodně počtete, protože Birdy čeká spousta práce!

Birdie je holka do nepohody, která se ničeho nebojí a dokáže riskovat. Velkým riskem je přebrat práci za svou kamarádku, významnou someliérku Heather, která nemá sílu na to ji odmítnout, ale přijmout ji také nechce. Heather tedy přemlouvá Birdie a ta nakonec svolí, že jim zavolá a zaměstnání odřekne. Ale namísto, aby Birdie zavolala, že Heather nepřijede na domluvenou letní stáž, se na Loch Dorn sama vydá a přesvědčí všechny, že právě ona je skutečná Heather... v brzku ji čeká nejen práce, ale také vzdělávání, protože o práci someliéra a víně neví skoro nic.

Děj se odehrává ve Skotsku, vnímáte atmosféru, ale do příběhu to vlastně příliš nezasahuje. Především se totiž vše odehrává právě v Loch Dorn, kde se nejen tvrdě maká, ale také Birdie zažívá nová přátelství i okouzlení...

Charaktery jsou různorodé a působí velmi upřímně a živě. Od pijáckého barmana Billa, přes nejistého a pracovitého dříče Jamese, který dokáže být až svůdně okouzlující a chlapecký po přísnou a srdečnou Irene, která na vše dohlíží. Věřím, že stejně jako já, si celou partu zamilujete a budete s nimi prožívat každý den, kdy se starají o pohodlí hostů a přitom autorce se podařilo reálně rozehrát spoustu lidských osudů.

Co může trochu kazit dojem? Heather a Birdie by měly být nejlepší kamarádky, ale já měla pocit, že to přátelství není tak skutečné, jak si Birdie myslí a že spíš jen touží po tom, aby bylo, protože Heather, ač ji poznáváme méně, mi k srdci vůbec nepřirostla a nechápu, co na ni rozpustilá a osobitá Birdie vůbec vidí. Stejně tak je tomu i se závěrečným odhalením tajemství, které je lehce účelové a tak trochu vše dramaticky obrací, i když naštěstí nekazí kvalitně vytvořenou atmosféru. Pro romantické dušičky by mohlo být více té romantiky, ale upřímně... tohle je jeden z důvodů, proč je publikace okouzlující. Nestojí totiž jen na milostné romanci, ale nabízí toho mnohem víc.

Romantická linie je pozvolná, milá a jemná. Autorka se rozhodla zaměřit se směrem zábavné oddechové četby, které nedominuje romance, což je silně osvěžující, čtete-li převážně červenou knihovnu. Ke všemu čtenáře v závěru čeká překvapení, působící trochu méně uvěřitelným až účelovým dojmem, jelikož doposud o tom nebyla ani zmínka. Najednou se děj stává zamotanějším a na povrch vychází informace, které si někdo schovával pro sebe. Pěkně to zamíchá příběhem a Birdie strhne drama. Jak její letní dobrodružství nakonec skončí? To už si budete muset přečíst sami.

Nevinný záskok je rozhodně skvělou oddechovkou, vhodnou nejen pro letní období! Zaujal vás námět? Tak hrdiny si rozhodně zamiluje a ačkoliv si obvykle hrdinky mé sympatie nezískají, tak svobodomyslná Birdie mě bavila od prvních chvil a neskutečně jsem jí držela pěsti, aby měl ten její šik podraz úspěch. Je to správná holka do nepohody a snad právě díky ní jsem si Doch Lorn zamilovala. Doporučuju čtenářkám, které touží po zábavné, lehce romantické osvěžující oddechovce. Podle mě si zaslouží plný počet bodů, i přes tu nehezkou umělou knižní ilustraci, kterou se vážně nenechte odradit.

Heather má novou práci…

V čem je háček? Heather není ta, za koho se vydává.

A už vůbec se nejmenuje Heather.

Birdie a Heather jsou nejlepší kamarádky a spolubydlící. Heather je zodpovědná a má v životě jasno. Birdie je tak trochu střelec a neví, co se sebou. Když se Heather překvapivě vydá s novou lásku do Itálie a zruší tak vysněnou letní práci someliérky ve Skotsku, rozhodne se za ni Birdie zaskočit. Vždyť co na tom může být tak složitého? K masu červené, k rybě bílé…

A tak Birdie stráví léto v luxusním pětihvězdičkovém resortu. Dokáže ale obalamutit bohaté zákazníky při servírování vína, kterému na rozdíl od své spolubydlící ani za mák nerozumí? A hlavně – dokáže se neprozradit před hezkým a sympatickým kuchařem Jamesem, prvním mužem, který se jí doopravdy líbí?

Nakladatelství: Grada

Žánr: romány pro ženy

Počet stran: 368