Recenze: RODINA PŘEDEVŠÍM (Karen M. McManus)

Rodinné drama

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia
Yoli na FB

Chci zakoupit titul v Knižním klubu!

Americká spisovatelka Karen M. McManus si nás získala především svou úžasnou dilogií Jeden z nás lže. Její stejnojmenná prvotina nasadila laťku opravdu velmi vysoko a stala se nejlepší z jejích děl, již navždy zůstane v popředí young adult thrillerů. Mezi samostatné romány patří Dva tajemství neudrží a nyní čtvrtý počin Rodina především, který se nejvýrazněji odlišuje. Co vlastně nabízí?

Koncept je na young adult poměrně komplikovaný, jelikož vás čeká ne jeden, ale tři aktivní linie psané v ich-formě, a retrospektiva ve formě osmnáctileté Allison. Styl psaní je čtivý, podmanivý a emotivní, rozhodně nepostrádá atmosféru. Ale už od prvních stran se pro někoho kamenem úrazu stává právě složitější přístup, kdy se čtenář musí vyznat v neznámých charakterech, a ne v jednom, jako obvykle. Ke všemu vás může zahltit velké množství postav, ve kterých není snadné se vyznat. Pro lehčí orientaci je k dispozici ještě před samotným začátkem rodokmen, který podává pomocnou ruku, ale jestli čtete s odmlkami nebo ne dosti pečlivě, nemusí to stačit.

Ústřední charaktery jsou zajímavé a propracované, i když ne každému budou sympatické. Potíž je však s těmi ostatními. Hovoří se totiž i o těch, se kterými se čtenář poznává jen jako vedlejší postavy či se o nich mluví, zkrátka proto, že jsou z rodiny. A že je ta rodina velká!

Abraham a Mildred Story totiž měli čtyři děti, kteří už jsou dospělí. A tři z nich mají své protějšky a své vlastní děti. Do toho je v daném komplexu, kam jsou pozvaní, další množství lidí a to se vrší a vrší, přičemž si ještě musíte zvykat na ty, které teprve poznáváte a neznáte, takže to na vás může působit nejen tajemně, ale především zmatečně. Mám za to, že o to autorce šlo. Aby vás nechala zabřednout mezi množství méně či více poutavých postav, což už je samo o sobě matoucí a pak je snadnějši navršit taje a záhady na sebe a vyskládat netradiční příběh. Ovšem pozapomněla, že ne každý se bude chtít proklestit tímto mumrajem až k výsledku.

Tato kniha je svým způsobem odlišná od předešlých a tak, ačkoliv se vám líbily autorčiny předchozí romány, můžete a nemusíte být nadšení. Pravdou je, že se vše odehrává v prostředí, které je lákavé samo o sobě. Zkrátka resort, který by kdekdo chtěl navštívit, ať už jako turista či jako pomocná síla, stejně jako naši hrdinové. Prožívají tak své prázdninové dobrodružství a snaží se ohalit tajemství...

Těch je více. Tím prvním a hlavním je, co se stalo, že najednou matka přestala komunikovat se svými dětmi a poslala jim nic neříkající vzkaz. Karen M. McManus však myslí na všechno a právě i k tomu se vrací formou návratů do minulosti, kterých je pár, a ukazuje tak minulost, odehrávající se v roce 1966. Co se ten rok odehrálo? A jak to ovlivnilo dění rodiny Storyových? Jaké jsou další taje, které rodinka ukrývá jako kostlivce ve skříni? Mladší osazenstvo o tom mnoho neví, ať už se vyptávají nebo je to nezajímá, a tak je na čase se konečně začít pídit po minulosti...

Všechno to začíná u Milly, zkráceně tedy Mildred. Ano, tato hrdinka je jmenovkyní své babičky, která jak se zdá svou rodinu kdovíproč odepsala. Milly nemá nejlepší vztahy se svou matkou a tak nějak se vydá na prázdniny k babičce jen proto, aby matce vyhověla. Tak trochu se nechala podplatit, což její charakter lehce koření. Milly je rozhodně zajímavá osobnost, ale ne každému se bude líbit.

Pokračuje to u Aubrey, která je velmi šikovná plavkyně. Její otec na její závody obvykle nechodí, ale co když je sleduje někdo zcela jiný? Aubrey je sama sebou, i když trochu nejistá a občas jí chybí odvaha, ale i ji prázdniny změní a dají jí odhodlání. Od té chvíle, co rozhodnutí vydat se na resort, udělala Milly už nějaký čas uběhl a tak skáčeme rovnýma nohama do doby, kdy si tito tři už vyměnili několik slov, přestože se před tím neznali...

Když do hry vstupuje sám Jonah, už jsou spolu v cíli a mají za sebou setkání s podstatným obyvatelem ostrova, ovšem babička se stále neukázala. Kdy se s nimi setká, když je pozvala? A má to vůbec v plánu? Protože ať po ní Jonah spolu s děvčaty pídí, nějak se jim vyhýbá. Ovšem mimo Jonaha, který není přesně takový, jak se na první pohled zdá, se již seznamujete s ostatními... jako je třeba Chaz, Donald Camden, Reid a další. Rozhodně začíná zábava, je čas se na ni připravit!

Young adult v podání této spisovatelky je samozřejmě okořeněný o romanci, i když  nyní je to hodně takové hodně nadlehčené a vedlejší. Neodradí tak ty, kteří milostnou linku nechtějí a potěší ty, kteří o ni naopak stojí. No, není tím hlavním, protože na předních příčkách stojí taje, rozhodně také silné emoce, lži a podrazy, jak vás láká první strana knihy. A to je také splněné, koktejl lží a polopravd však skutečnou pravdu nezakalí a vy si ji tak budete moci vychntnat, až bude odhalena. Malé varování, jestli se vžijete, rozhodně budete nadávat a prožívat vše s hrdiny, takže pozor na úskoky a podrazy...1

Příběh připomíná několika prvky spíše stručnou tajemnou rodinnou ságu, nebo seriál, kde se řeší finance a záhady samotné rodiny. Ne všechno je přímo uvěřitelné, něco může náročnějšímu čtenáři připadat účelové a některé záhady jsou tenké jako papír a prohlédnete je, ovšem nápaditost a osobitost se dílu upřít nedá. U dalších si budete říkat, že k nim možná nevedly žádné indicie a autorka tak trochu vaří vody a chytá se stébel jako tonoucí, ale nepředbíhejte, přece jen neznáte vše, co se nové partičky týká. Ať tak či onak, tušíte, že jelikož doposud vše bylo komplikované, ani závěrečné vyvrcholení nebude prosté a tak to také je. Karen M. McManus dokáže šokovat, ukázat prstem na závazná témata a někdy se jich i dotknout. Jelikož se jedná o tajemství, nemohu vám náměty bohužel představit, ale vězte, že jsou atraktivní a prakticky se McManusová vydala po svých vyšlapaných cestičkách, takže se máte nač těšit.

Rodinné drama s thrillerovými prvky ve stylu young adult bych doporučila všem, které zaujala anotace a touží se s Aubrey, Milly a Jonahem podívat do resortu, kde se skrývá pravda... Stejně jako v předešlých počinech vás autorčin příběh chytí a nepustí!

Co na knihu říká Chensie? Nevím proč, ale všechny knihy Karen M. McManus jsem si oblíbila, až na tuhle. Námět a především postavy mi vůbec nepřišly vhod. Neoblíbila jsem si je a ačkoliv jsem byla chvílemi šokována odhalením či zvratem, který se odehrál, nesvedla jsem se vžít. Bylo tam na mě moc hrdinů, kteří mě otravovali. Zlatá mládež, která řeší jen své vlastní problémy, a tváří se nadneseně a přitom jedním okem šilhá po dědictvím a druhým po záhadné minulosti mě zkrátka za srdce nechytila. Mám raději autorčiny běžnější charaktery, kteří mi přijdou upřímnější. Navíc se mi příběh četl špatně, protože jsem čekala tak trochu něco jiného a tušila jsem, co asi nastane, takže mě sice něco překvapilo, ale hodně jsem toho poznala sama, protože už jsem to očekávala. Autorka má nastavené stejné vzorce a po čtvrté knize je mi jasné, jakým způsobem nás chce šokovat. Sice nepředvede nic nevhodného, ale... Na Jeden z nás lže, která je naprostý top, to prostě bohužel nedosáhlo ani omylem. Nemyslím si, že je příběh špatný, to rozhodně ne, jen nebyl pro mě. Přesto nevidím důvod, proč by se nemohl líbit zrovna tobě, protože uznávám, že autorka literární um nepostrádá a dokáže si své čtenáře získat. :) Užij si čtení a dej mi vědět, jak se kniha líbila právě tobě. :)

Již čtvrtý young adult thriller z pera autorky bestsellerů Jeden z nás lže, Dva tajemství neudrží a Jeden z nás je na řadě.

Sestřenice Milly a Aubrey a jejich bratranec Jonah se skoro neznají. Jejich bohatá samotářská babička totiž vydědila jejich rodiče ještě před tím, než se vůbec narodili. Nikdy se s babičkou nesetkali, proto jsou všichni překvapení, když každému z nich dorazí dopis, v němž je babička zde do svého ostrovního resortu... Jejich rodiče mají jasno – tohle by mohla být příležitost, jak se vetřít zpět do babiččiny přízně. Dětem nezbývá, než se na ostrov vydat. Když však dorazí, hezky rychle se ukáže, že babička s nimi má úplně jiné plány. A čím déle na ostrově zůstávají, tím více přicházejí na to, jak tajemná – a temná – je minulost jejich rodiny. Ať už rodinu před lety rozdělilo cokoliv, ještě to neskončilo. A oni se letos dozvědí proč.

Počet stran: 328