Recenze: ZE SÍDLIŠTĚ (Jonas T. Bengtsson)

Silné dílo o životních osudech, které vám vezme dech

Za recenzní výtisk děkuji Euromedia

Chci zakoupit tento titul v Knižním klubu!

Dánský spisovatel Jonas T. Bengtsson získal za svůj debut Amininy dopisy cenu Literární debut roku. I jeho druhý román sklidil úspěch a dokonce se dočkal filmového zpracování. A to je jen začátek, i nadále autor získává ceny a ocenění a vydává nová a nová díla. V České republice jsou k dispozici jeho tituly Pohádka z roku 2012, která rovněž byla zfilmována. Následoval počin Dívka jménem Sus a nejnovější z řady Odeon se stává Ze sídliště.

Vypravování tří dějových linií v er-formě je okořeněno pasážemi, které nahlížejí na minulost. Vše působí odosobnělým dojmem, jako bychom na hrdiny nazírali z daleka. Ovšem charaktery jsou propracované, díky detailům a činům má čtenář možnost snadno poznat postavy a sblížit se s nimi. Silně reálná atmosféra může na někoho působit lehce depresivním až nostalgickým dojmem. Obsahuje také emoce, ale spíše lehce, než aby dílo působilo nadbytečně srdceryvně. Bengtsson má vše působivě vyvážené, stejně tak neočekávaně suchý, místy až cynický, humor jako kupříkladu v případě scén, kdy vězeň vařil podle receptu své zesnulé ženy, kterou vlastnoručně uškrtil či trochu zábavné klišé, kdy policisté okusí ve službě hašiš, aby ochutnali kvalitu materiálu, jež zabavili. Přesně pro takové okamžiky si vyprávění zamilujete.

Ze sídliště tedy odhaluje osudy ústředních protagonistů, přičemž jako prvního představuje Dannyho. Už od dětství se věnoval krádežím a násilnickým činnostem, putoval z jednoho zařízení do druhého a nikdo si s ním nevěděl rady. Ačkoliv by si měl odsedět ještě nějaký čas, z basy ho vykřeše starý známý a Dannyho život se začne opět roztáčet... Není snadné být zas mezi běžnými lidmi, chybí mu rutina i stařá známí. Zkrátka zapracovat se do normálního života, i když jde třeba jen o nákupy, není jednoduché. Ještě, že má po ruce svého kamaráda z dětství...

Christián se kdysi po boku Dannyho ubíral špatným směrem, ale nyní je z něj otec od rodiny a také inspektor z protidrogového, žijící jako správný občan, i když má možná lehce netradiční způsoby získávání informací.. Snad díky tomu zpočátku připomíná publikace lehounce populární seriály s detektivem či policistou v hlavní roli, který se pohybuje až na hraně zákona. Ikonická postava s jemně komickými prvky zlobivého kluka pobaví, ale také se stává potřebným prvkem, aby se Danny alespoň pokusil o návrat do společnosti.

Jak do všeho zapadá černošský muž Malik, po kterém se Danny začne shánět? Tyhle tři pojí cosi dávného, obdiv a přátelství, ale jak se osudy těchto lidí ze sídliště zamíchají v době, kdy je všechno jinak? V čase, kdy se Danny vrací a netuší, co je na něj nachystané a že ho někdo přizval do hry, která už je dávno rozehraná?

Jak se píše v doslovu, autor využívá populárních námětů, které nadchnou širokou veřejnost. Nelze šlápnout vedle, jestli vás zajímá zařazení do společnosti v případě dlouho trestaného vězně, finanční problémy, vztahy, atd. Autor si libuje v detailech, které vás navádí k myšlenkám, co všechno má za sebou nebo jakým způsobem na takové zajímavosti přichází, když kupříkladu zmiňuje, že záchodové prkénko má tisíce škrábanců od přípravy lajny kokainu. Běžný čtenář nemá takové zkušenosti, takže může být takovými maličkostmi nadšený. Je jich nespočet a dodávají dílu kontroverzní příchuť, ač se Bengtsoon vlastně pohybuje na hraně a do žádných šokujících námětů se nepouští. To je jen dobře, zbytečně by své dílo, které je bezpochyby právě takhle dokonalé, překombinoval.

Jakmile si zvyknete na hrdiny, začne se rozvíjet detektivní linie. Danny pátrá po svém kamarádovi Malikovi, jehož životní osud vnímáte skrze třetí dějovou linii. Díky retrospektivním prvkům se v počinu můžete ztrácet, protože v danou chvíli si nejste jistí, v jaké časové ose se přesně nacházíte. Ovšem bystý čitatel se velmi rychle zorientuje.

Co se odehrává v pozadí, zatímco Danny se snaží najít Malika a stát se platným členem společnosti? Co si počne Christián se svými problémy a proč se blíží válka gangů? Mnoho otázek a na všechny se odpovědi dostane jednoduchým a přirozeným způsobem. Silný zvrat, který je ovšem promyšlený a propracovaný. Stačí, když se po přečtení zamyslíte a vrátíte se v myšlenkách zpětně do úseků, kde se nachází dané indicie, a máte jasnou představu o mozaice, kterou autor poctivě skládal dohromady. Žádná účelová schémata, tohle je skutečné a upřímné dílo o životních osudech, které vám vezme dech.

Ze sídliště sice pojednává o partičce přátel, kteří pochází z neutěšených míst a tíhnou ke kriminalitě, ale užije si jej především náročnější čtenář, toužící po živých a pestrých charakterech, psychologii a přirozeném, silně reálném vývoji. I v případě, že jste od autora nic nečetli, mohu doporučit!

Co na titul říká Chensie? Nevím proč, ale připadá mi, že všechny Odeonky mají obdobný styl psaní. Možná to mě z počátku trochu zaskočilo, ale jakmile jsem se začetla, do popředí se dostal autorův smysl pro detail, kterým mě doslova okouzlil, byla jsem doslova uhranutá. A pak už bylo snadné sledovat osudy hrdinů. Všeho je akorát, nepřidala bych snad ani slovo navíc, ani scénu, nic, Jonas Bengtsson má vše dokonale vyvážené a propracované natolik, abyste ho zbožňovali. Rozhodně mu nechybí literární um, umí pracovat s textem, promýšlet, zkrátka už z krátkého úryvku je patrné, že autor patří mezi ty, kteří píšou díla, na něž se nezapomíná. Ať už vás osloví sebevíc, zlomí vám srdce nebo prostě jen ukážou realitu z jiného úhlu pohledu. Zamilovala jsem si nebezpečného Dannyho, soucítila s Christiánem a toužila najít Malika. Užívala jsem si čtení od začátku až do konce a byla jsem natolik nadšená, že Ze sídliště rozhodně nebude jediným čtením, které si od autora pořídím a prožiju. Další na řadě je Pohádka... :)

Danny je nečekaně propuštěn z vězení, kde si odpykával osmiletý trest za násilnosti a ublížení na zdraví. Přijíždí do Kodaně, aby vyhledal své nejstarší a v podstatě jediné přátele, Malika a Christiana. Všichni tři pocházejí ze stejného prostředí, vyrůstali na neutěšeném sídlišti, kde bylo násilí a kriminalita na denním pořádku. S mizerným dětstvím a mládím se však každý dokázal popasovat jinak… Z Dannyho je kriminálník, jehož majetek se vejde do dvou igelitek, Malik studuje na zubaře a snaží se udržet nad vodou otcovu restauraci a Christian pracuje jako policista na protidrogovém oddělení. Danny chce nejdřív navštívit Malika, od jeho rodiny se však dozvídá, že před několika týdny zmizel. Během pátrání po něm se pozvolna odkrývá nejen Malikův osud, ale i okolnosti Dannyho odsouzení stejně jako Christianovy finanční problémy. Do centra pozornosti se pozvolna vkrádá zásadní otázka: proč byl vlastně Danny předčasně propuštěn právě teď?

Nakladatelství: Odeon

Žánr: Světová literatura

Počet stran: 304