Recenze: LES NEMLČÍ (Madlen Ziege)

Jak spolu houby, rostliny a zvířata komunikují

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Kazda

Publikací o komunikaci přírody je poměrně hodně. Dokonce jich několik na obdobné téma vyšlo i u nakladatelství Kazda, které vydalo i počin Les nemlčí. Například Tajný život stromů, Propletený život, Moudrost lesa či Naslouchání mechu. Nejprotřelejším autorem z této oblasti je zřejmě Peter Wohlleben, jehož tvorba je opravdu rozsáhlá a dokonce je k dispozici i množství kvalitních překladů. Německá spisovoatelka a bioložka Madlen Ziege debutovala nejen v ČR dílem Les nemlčí, který není českým, ale ani zahraničním publikem, přijímán nikterak kladně. Proč tomu tak je?

Možná za to může zavádějící podnázev. Zdá se, že spíše než aby se obsah týkal propojenosti přírody a její komunikace, jak je nás nabádáno, tak se kniha týká spíše zajímavosti z lesního světa. Ty jsou působivé, ovšem ne vždy vhodně představované, jelikož odbornější publikum může najít v textu ne vždy vhodně použité termíny. Netuším, jestli se jedná o převzetí z originálu, ale každopádně jsem si toho v malé míře všimla nejen já, ale i ostatní čtenáři.

Některá fakta, která nám autorka představuje, jsou známější, jiná méně známá. Pravdou je, že pokud máte již načtené jiné tituly, pojednávající o přírodě, nejspíš vás dílo neoslní. Šikovné je, že Madlen Ziege představuje téma široké veřejnosti, takže se snaží představovat i to, co je některým sečtělým či odborníkům známé, ale běžný čtenář bude překvapen. Tomu je přizpůsoben i styl psaní, který je čtivý, nadlehčený a působí trochu přelétavým dojmem, jak se spisovatelka přesouvá z jednoho námětu na druhý a občas zmiňuje něco i náhodně. Takové trochu neobratné, ale je vidět, že Madlen je nadšená a své myšlenky představuje prostší formou a snaží se vás vtáhnout do svého nadšení. Kladem jsou určitě kratší, čtivé kapitoly.

Počin se dělí na tři podstatné části plus úvod. V tom se dozvíte, k čemu je tato kniha dobrá a jak autorka shrnuje svět plný informací. Počátek čítá čtyři pasáže a není příliš dlouhý, což je dobře, i přestože je poutavý. Každá kapitola v části má ještě podkapitolu a podle všeho mi připadají lehce poetické. Mám pocit, že sama autorka občas sklouzne k něžnému porovnávání přírody a jistému jemně poetickému přednesu, což je poměrně příjemné, jelikož tak vytváří příhodnou tajemnou a přitom křehkou atmosféru. Líbivé je, že Madlen Ziege šikovně pracuje kupříkladu i s filmy, takže zmiňuje třeba scénu z legendární díla Casablanca.

Část I.

Jak se vyměňují informace?

Když život vysílá

Když je život na příjmu

Část II.

KDO si vyměňuje informace s KÝM a PROČ?

Jednobuječní - komunikace na nejmenším prostoru

Mnohobuněční - řeč hub a rostlin

Mnohobuněční - komunikace vpravdě živočišná

Část III.

A co když se všechno změní?

Když zvířata opustila les

Pravda, v porovnání s nynější tvorbou nakladatelství Kazda, která už má poněkud odlišné grafické schéma, působí dílo chudě. Ale předpokládám, že takhle prostě autorka svou knihu prezentuje. Je jasné, že vedle ní jiné tituly mohou vynikat kvalitnějším a bohatším dojmem, ale ve skutečnosti nevidím důvod, proč si obsah nepřečíst. Rozhodně má, co nabídnout.

Mimo textu jsou k dispozici černobílé ilustrace. Přesně sto padesát, jak je psáno v úvodu, a pracovala na nich samotná Madlen Ziege. Určitě se jí nedá upřít um, kresby jsou autentické. Je vidět, že si dala záležet. Někdy i pobaví, jako v případě kocoura, který má vtipný a velmi živý výraz.

Nejsem si jistá, jak titul hodnotit, protože ve mně vyvolal různé emoce. Chápu, proč někteří čtenáři hodnotí spíše negativně, ale osobně jsem tohle téma nemám tolik načtené a tak jsem byla nadšená. Autorčin styl by velmi příjemný, přišlo mi, že je nadšená a tento pocit přenáší i na mě. Zmiňovala zajímavosti, ale i známá fakta, ovšem jelikož nejsem bioložka, hltala jsem informace.

Knihu  bych tak doporučila spíše těm, kteří touží po zajímavostech a přírodu teprve objevují. Jste-li znalci, nejspíš okouzlení skutečně nebudete.

Věděli jste, že houby dokážou klást léčky? Nebo že ryby lžou? Nejen my lidé máme sklony k přehánění a nepravdám. Zvířata jsou mnohem nápaditější, jedná-li se například o to, jak získat partnera či partnerku. Etoložka Madlen Ziegeová nás zve do fascinujícího světa, v němž potkáme chameleonské rostliny, pavouky mávající lasem, ryby praktikující rybolov, ptáky, co tančí, a králíky, kteří stavějí navoněné ploty. Ukazuje nám přitom, že řeč přírody nám může pomáhat v každodenním životě - ať už jako inspirace, jak flirtovat, či jako návod, jak urovnat spory se sousedy.

Nakladatelství: Kazda

Žánr: Příroda

Počet stran: 240