Recenze: POHOUPEJ MEDVÍDKA (Sally Arnold)

Mindfulness pro nejmenší a jejich dospělé

A*

Za výtisk děkuji nakladatelství Portál

Tahle publikace je hodně originální a obávám se, že i výjimečná, jelikož podobných knih s takovým zpracováním a námětem bohužel příliš není, ač je téma pro děti a rodiče velmi nápomocné při zvládání denních obtíží. Co víte o mindfulness? Je to cesta, jak zvládat stres a tím netrpí jen dospělí, ale také děti. V knížečce je návod, jak pomoci svým dětem se uklidnit, pojmenovat své obavy a poklidně je vnímat. Ač je to pro děti, věřím, že i mnozí dospělí, trpící na úzkosti a panické stavy, najdou v textu techniky, které znají nebo je zaujmou a vyzkouší je spolu s dětmi.

Sally Arnold je  mezinárodně známá lektorka vědomého přístupu k životu, známé tedy pod pojmem mindfulness. Také je mluvčí a spisovatelka, koučka rodičovství, která vystudovala ošetřovatelství a psychologii, hloubkově se věnovala metodice vzdělávání ve vědomém přístupu k životu.

Grafické zpracování působí uvolněným dojmem. Možná to někomu bude připomínat první třídu, jelikož je písmo velké a příjemné na pohled. Tím líp, knihu si tak sami mohou přečíst malí čtenáři a aplikovat na sobě techniky, když na to třeba rodič v danou chvíli nemá čas. Ovšem nejlepší je dle mého být u takových technik s dětmi a podpořit je, ukázat jim, jak na to a případně opravit to, co se jim nedaří.

Překvapivě dílo působí skutečně jako psané přímo pro děti. Obsahuje dokonce i barevné ilustrace. Mně osobně to připomíná publikace pro zcela nejmenší nebo kroniky pro zaznamenávání pokroků miminek. Velmi líbivým dojmem budou zřejmě na všechny působit i okraje, které jsou mnohdy různě barevné, a přesto ne příliš výrazných, ale jemných barvách. Kniha je tak dotříbená do detailu nejen ohledně technik, ale i způsobem, jakým na první i druhý pohled působí. Jakmile ji tak otevřete před dětmi, abyste se pustili do společného cvičení, nadchne je.

Jednotlivé techniky jsou snadno a stručně popsané, lehce pochopitelné. Vůbec se neztrácíte. U některých technik je třeba nějaký prostředek či věc, ať už se jedná o pastelky nebo plyšové medvídky. Předpokládám, že vše, co autorka vyžaduje, doma máte k dispozici a tak není nutné nic nakupovat. Cvičit se dá s jedním či více dětmi, stačí jen, když vám poklidně naslouchají, zaujímají pohodlnou či určenou polohu a zkrátka se nechají stejně jako vy vést autorkou.

Je znát, že Sally Arnold má zkušenosti a dokáže je aplikovat na své čtenáře i prostřednictvím počinu. Pokud si vytvoříte správnou atmosféru. Já kupříkladu vytvořila tiché prostředí, pohodlné sezení na zemi s polštářem pro pohodlnější sed, svíčky a praskání krbu. Děti mi naslouchali a společně jsme se pustili do prvních úkolů. Nebylo to snadné, jelikož jsou oba hyperaktivní, ale přesto je to zaujalo a my jsme společně prožili něco, co se nám všem líbilo. Taková chvilka klidu a přívětivosti pro nás všechny, kterou jsme se od té doby snažili opakovat čím dál častěji. Upřímně, netuším, jestli to na děti má ten správný vliv, ale říkají, že se po tom cítí dobře a já doufám, že jim techniky pomohou najít klid i ve chvílích, kdy není vše růžové. Zkoušela jsem s chlapci tři a sedm let, přičemž jsem jim nevysvětlovala základy, jen, že si vytváříme společnou pohodu a mohou se takto příjemně uvolnit. Každý může přistupovat jinak, ale za mě jsou to velmi báječné techniky, které při hledání klidu a meditaci snadno využije i dospělý.

Pohoupej medvídka je podle mého naprosto jedinečná kniha, která vám pomůže naučit děti techniky, které se jim rozhodně budou v životě hodit. Každý zažívá stres, záleží jen na nás, jak se s ním popereme a jak pomůže už v dětství dětem tento problém zvládat. Jako průprava v dětství i do života je to naprosto fantastická publikace.

Kniha her seznamuje děti s technikami mindfulness velmi jednoduchým a věku přiměřeným způsobem. Jednotlivé hry podává dětem jednoduše, jejich zklidňující a terapeutický záměr dokáže zaobalit činností, která je pro děti jasná, zábavná a lehce představitelná. Neoperuje s termíny, ale nechává děti si aktivity užít. Na základě vlastního prožitku pak děti a jejich rodiče či vychovatele vede k porozumění a pochopení toho, co bylo a je cílem cvičení. Učí děti o svých prožitcích mluvit a sdělovat je ostatním. A co v neposlední řadě: kniha je uživatelsky příjemná pro samo dítě.

Kniha je určena dětem od 4–8 let a jejich rodičům, terapeutům, učitelkám a vychovatelkám v mateřských školách a na prvním stupni základních škol.

Žánr: meditace

Počet stran: 104