Recenze: LOGOPEDICKÉ HÁDANKY 2. (I. Echlerová, J. Havlíčková)

Zamotané veršovánky k procvičování výslovnosti

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Portál

České spisovatelky a klinické logopedky už mají na svém kontě spousty knih pro děti, specializované právě na výslovnost. Já jsem vám představovala kupříkladu Najdu Edu na posedu, což je veselá a zábavná publikace, kterou si děti mohou číst stále dokola a bavit se. Dále můžete znát třeba tituly Já mám v krabici cukr a krupici, Velké logopedické pexeso 1 - 3, Logopedické pohádky, Kouká Mína do komína, Logopedické hádanky, Logopedické hry pro větší děti.

Příjemný úvod je cílený na děti a představuje jim stručně počin. Poukazují na to, že tohle čtení není jen pro děti, které chodí na logopedii, ale i pro ty, kteří své obtíže mohou ještě zkusit řešit doma či i pro malé čtenáře

bez obtíží s výslovností, jelikož si mohou s veršíky pohrát úplně stejně a rozšířit si slovní zásobu a smysl pro rým. A to kdekoliv, jak poukazují autorky, protože kniha není nijak velká, ani těžká, takže se s ní skvěle manipuluje a tak se pro ni v dětském batůžku určitě místo najde.

Barevné a veselé ilustrace připravila známá ilustrátorka Vendula Hegerová, která nemá problém ztvárnit věrohodně a přitom s lehkou nadsázkou cokoliv. I přesto děti vše jistě snadno rozeznají, jelikož obrázky jsou jednou z možností řešení hádanek...

Hádanek je několik na dvojstránce. Na jedné straně jsou k dispozici verše, na druhé kresby a společně jsou správná řešení propojená modrými cestičkami. Pokud tedy dítku nejde uhodnout rým, lehce jej nalezne na konci rébusu. Řešení samozřejmě nechybí, je uvedené v závěru a kdykoliv tedy můžete nalistovat vy nebo vaše ratolest a ověřit si výsledek, pokud si nejste jistí, ale předpokládám, že to nebude potřeba, protože ač děti díky své představivosti mohou vidět různé možnosti, dospělý uhádne snadno.

Veršované hádanky jsou zaměřené na problematická písmena, která si děti potřebují procvičit. Já si troufám hádat, že se jedná zřejmě o celou abecedu, jelikož mi nepřišlo, že by nějaké písmeno chybělo. Měla jsem pocit, že jsem s dětmi prošla vše potřebné a dílo mi tak přišlo celistvé. Navíc silně zábavné nejen pro mé malé čtenáře, ale i pro mě, jelikož nás poezie baví a často čteme rýmovačky.

Nemohu soudit, co se změnilo od vydání prvního dílu, ale tento druhý se mi velmi líbil a rozhodně mohu doporučit. Jelikož na publikaci pracovaly odbornice, věřím, že neuškodí a pomůže. Syn má s výslovností některých písmen lehké obtíže a postupně čtení takových knih mu skutečně pomáhá. Nejvhodnější budou hádanky pro děti, které je využijí s ohledem na výslovnost, ale určitě splní i to, co autorky slibují běžným dětem - tedy rozvoj slovní zábavy, zábavu i smysl pro rým. Článek i s ukázkami je k dispozici také na webu nakladatelství Portál.

Hádanky ve formě veršů jsou určeny k upevňování výslovnosti českých hlásek a současně rozvíjejí u dětí smysl pro rým, rytmus a jazykový cit. Dvouřádkové hádanky tvoří mezistupeň mezi nácvikem slova a básničky. Navíc jsou hádanky pro děti zábavné, protože se na jejich „přečtení“ samy podílejí tím, že hledají vhodné slovo.

Mgr. Jana Havlíčková a Mgr. Ilona Eichlerová jsou klinické logopedky, autorky knih Já mám v krabici cukr a krupici (Portál, 2009), Velké logopedické pexeso 1–3 (Portál, 2011), Logopedické pohádky (Portál, 2012) a Kouká Mína do komína (Portál, 2013).

Žánr: logopedie

Počet stran: 96