Recenze: KLUCI ZE HŘBITOVA (Aiden Thomas)

Pětihvězdičková queer roztomilost!

Za recenzní výtisk děkuju Euromedia Group

Americký trans spisovatel Aiden Thomas silně obhajuje zastoupení queer, trans a latinoameričanů. Jeho debut Cemetery Boys vyšel v září 2020 a letos se dostal i do české republiky. Pod názvem Kluci ze hřbitova jej vydalo pod Euromedia Group nakladatelství Yoli a potěšilo tak všechny fanoušky LGBT tvorby.

Kamenem úrazu se pro někoho mohou stát španělská slova, u kterých by byl zřejmě vhodný slovník. Z počátku budete možná googlit, ale později předpokládám s tím budete bojovat snadněji. Čtenář, který španělštinu ovládá, je samozřejmě ve velké výhodě. Na druhou stranu však, ačkoliv je cizích slov poměrně dost, opakují se a tak si brzy zvyknete a dokonce se i o nějaké pojmy obohatíte. Navíc to knize dodává správný šmrnc a silně podpoří atmosféru. Já bych třeba byla pro poznámky pod čarou, které by čtenářům umožnili prožít příběh už od začátku snadněji. Bohužel znám nejeden případ, kdy prostě milovník knih titul odložil právě z tohoto důvodu a ke Klukům ze hřbitova se moc vracet nechce, protože ačkoliv má být čtení relax, v tomto případě působí složitě a tak některé odradí. Což je ale opravdu velká škoda, příběh je vážně skvělý!

Já jsem předpokládala, že pro mě bude čtení složitější, ale díky skvělému překladu jsem se hned vžila. Nepotřebovala jsem žádný slovník. Jakmile jsem se začetla, sama mi slova napovídala, co znamenají a rozuměla jsem bez obtíží. Vše se dá velmi lehce domyslet a prostředí jsem si doslova zamilovala, bylo to vážně osvěžující a kultura latinx má opravdu mnoho, co nabídnout.

Styl psaní je silně atmosférický, dává důraz na emoce i zajímavé popisy. Počin tak nepostrádá tempo, takže vás žádná situace nezačne nudit a nezbrzdí vás. Navíc se skoro pořád děje nějaké menší drama, ať už se jedná o nepřijetí Yadriela jako chlapce, tak pátrání či objevování nových poznatků o Juliánovi a jeho životě či smrti... Vypravování se odehrává v er-formě, takže má širší záběr a netýká se pouze jedné postavy, ale pěkně vám představuje převážně dva ústřední hrdiny. Některé postavy se jen mihnou a působí tak plošším dojmem, jiné jsou propracovanější.

Součástí děje je i detektivní linie, ve které se snaží Yadril odhalit, co se stalo Juliánovi a tak trochu se chce také zapojit do hledání svého bratrance, ale na to mu nějak nezbývá čas. Probíhající pátrání představuje Juliana v novém světle, dává širší náhled na jeho minulost, ale i blízké osoby, na kterých mu záleží. Ani Miguelova absence nezůstane bez rozřešení. Vše se velmi šikovně a nápaditě spojí v samotném závěru, kde vás tedy čeká ohromné překvapení a drama.

Mezi tématy vám autor silně přibližuje obtíže trans lidí, kteří se často nedočkají přijetí. Odhaluje se před vámi tak i psychické rozpoložení Yadea, chlapce, který se narodil do dívčího těla. Ke všemu tedy obsahuje také námět smrti a její oslavy. Spisovatel se rozhodl zabrousit do žánru fantasy a téma v lehce hororovém módu rozvinout, díky čemuž vám představí také zajímavé rituály či schopnosti, kterými oplývají brujx.

Titul se bude mezi českými vyjímat nejen tématy, ale také prostředím, ve kterém se odehrává. Opravdu málo knih nám tak věrohodně představuje latinoamerickou kulturu a prostředí, v němž Yadriel žije. Nejsme na takové dějiště zvyklí, takže pro některé to může být trochu oříšek, pro jiné vítaná  změna.

Romantická linie... Na tu se většina z vás těší, a v rámci žánru nezklame, je neskutečně roztomilá. Sice se nesetkáte s vášní, ale to vůbec není potřeba. Pouto je věrohodné a jakmile se vás Yade a Julián získají, přejete jim to.

Trochu vám tyhle kluky přiblížím. Yadriel to nemá jednoduché. Ačkoliv otec přijal, že si změnil jméno a cítí se jinak, stále ho považuje za ženu. To je pro něj opravdu bolestné, protože se tak podle své rodiny nemůže stát skutečným brujo. Jenže, co když to je možné? Julián je bad boy, který si vás však získá. Je to správný kluk, což poznáte později, a navíc je s ním opravdu legrace. Tihle dva rozhodně mají, co nabídnout.

Tohle je vážně pětihvězdičková queer roztomilost s kvalitním příběhem. Můžu doporučit všem fandům ya lgbt, kteří touží zažít něco netradičního a dobrodružného! Já jsem si čtení moc užila a ráda se k Yademu a Juliánovi zas jednou vrátím. Jejich příběh vážně vtáhne do zajímavého světa.

Trans kluk Yadriel by se rád zavděčil své latinskoamerické rodině, která má problém přijmout jeho gender. Aby jim dokázal, že je pravý brujo, rozhodne se s pomocí své sestřenky a nejlepší kamarádky Maritzy provést rituál s cílem vyvolat ducha jejich zavražděného bratrance. Něco se ale zvrtne a Yadriel místo něj vyvolá ducha Juliana Diaze – kluka z místní střední, který neměl zrovna nejlepší pověst. Yadriel by se ho milerád zbavil, ale Julian nehodlá odejít jen tak. Je odhodlaný přijít na to, co se mu stalo, a zbavit se tak pout, která ho na tomto světě drží. Yadrielovi nezbývá než Julianovi pomoci. Čím více času spolu však tráví, tím méně si Yadriel přeje, aby Julian odešel...

Žánr: Young adult, LGBT

Počet stran: 392