Recenze: TRÓJA (Stephen Fry)

Mýty se Stephenem Fryem potřetí!

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Beta

Máte v oblibě mytologii a chcete si přečíst kvalitní zbeletrizovanou verzi svých oblíbených mýtů? Pak by vám neměl uniknout britský spisovatel Stephen Fry a jeho tvorba. U nakladatelství Beta v roce 2019 vyšel jeho román Mýty, v roce 2020 Hrdinové a v loňském roce jste se mohli nechat zlákat románem Trója! Proč autorovy knihy stojí za to číst, jste-li milovníky mytologie? Jelikož vám nepředstavuje jen známá fakta, ale dodává i zajímavosti a hlavně také něco ze sebe, co je okoření.

Styl psaní, jak je jeho zvykem, se odehrává v er-formě někdy poměrně zrychleného příběhu, který se zaměřuje na podstatné milníky. Tak vám nic neuteče, ale přitom se nemusíte potýkat s méně dynamickými částmi, které by mohly pokazit tempo a napětí. Autor se v tématu vyzná, takže můžete očekávat, že se vám dostane faktů, ale i správných pojmenování oblastí či hrdinů. Stejně tak na to dbal i český překlad. Ke všemu, což u jeho děl obzvláště chválím, Stephen Fry využívá svého suchého anglického humoru a už takřka tradičně jím koření své příběhy. Díky tomu pobaví, ale přitom nikoho humorem neodradí či nedej bože neudělá z mytologického příběhu nevhodnou komedii.

Trója. Zřejmě jsme všichni slyšeli tuto báji, pojmenovanou podle města, kterou dle Homérovi Iliady založili Achájové. Z místa se nám cosi dochovalo, ale především než jeho trosky ho oslavuje právě mýtus o Tróje... A jinak, než jej znáte, vás zasvěcuje autor.

Ten se zaměřuje na božstvo, které podle mytologie, stálo za zrodem legendárního místa jménem Trója. Zjistíte, kdo vlastně Tróju založil a za jakým účelem. A proč je město prokleté...

Po krátkém úvodu se ocitáte na skále vedle Hésioné, která čeká na svůj konec. Jak ji její otec může ochránit před netvorem, který se jí má zmocnit? Jednoduše, zavoláme na Hérakla. Ten je zřejmě všem známý, stejně jako další hrdinové, o kterých jste četli, pokud máte mytologii načtenou.

Jak poznáváte, tak příběh je brán hezky zeširoka, ale přitom nezachází do zbytečných detailů. Žádná nevýrazná zkrácená verze, která by se začala dít odněkud z poloviny. Ne, ne, hezky od prvních počátků, které se k historii města vztahují a představují tak silný a celistvý příběh, plný emocí i fascinací.

Ačkoliv má samotný koncept rozsah nějakých tři sta stran, čte se velmi rychle a snadno. Pokud však nejste znalci mytologie, můžete se ohledně některých postav ztrácet. Samozřejmě jsou k dispozici vysvětlivky pod čarou, a v úplném závěru se kniha dělí na dvě podstatné kapitoly. V první s názvem Dodatek se dočtete pasáží s názvem Mýty a realita, kdy si autor dal práci a posoudit námět z pohledu skutečnosti. Druhou podstatnou pasáží se stává Seznam postav, který byl k dispozici i v předešlých knihách. Ten vhodně osvětluje krátkou či delší pasáži hrdiny. Opět dělitelný na několik podkategorií: Bohové a netvoři, Řekové, Trójané a jejich spojenci.

Titul má k dispozici očekávaně obsah, ale navíc ještě mapy, rodokmen a časová osa, díky čemuž se budete opravdu snadno orientovat a o to více vás příběh vtáhne. Předpokládám, že s ohledem na spousty berliček navíc se nebude ztrácet ani ten, kdo se s mytologií setkává poprvé.

Trója je román pro všechny milovníky mytologie. Vlastně... upřímně, všechny tři knihy Stephena Frye jsou naprosto senzačním čtením a jakmile si přečtete jednu, věřím, že stejně jako já si oblíbíte i druhou a třetí. Počiny na sebe svým způsobem volně navazují a já se na ně vždycky moc těším, protože jsem si autorův styl hodně oblíbila. Rozhodně doporučuju!

Po úspěšném převyprávění starověkých Mýtů (2018) a dobrodružství, která prožívali řečtí Hrdinové (2020), završuje Stephen Fry svou cestu do minulosti nejslavnějším antickým příběhem.

Čeká nás únos krásné Heleny, tisíce lodí, vyslaných dobýt hrdé a bohaté město, deset let krvavých bojů a mazaná lest, a to vše v nezaměnitelném humorném podání.

Nakladatelství: Beta