Recenze: ROČENKA (Holly Bourne)

Young adult drama se závažnými tématy.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart

Holly Bourne, velmi úspěšná a populární spisovatelka young adult knih, které se obvykle týkají závažnějších témat. U nakladatelství Slovart - #Booklab jich vyšla již pěkná řádka a všechny se točili kolem psychologie a většinou i feminismu. Jsou psané především pro dospívající dívky, jelikož se autorka svými díly snaží o jistou osvětu bez nátlaku, ale na své si přijdou i dospělé čtenářky.

V ich-formě se před námi plynule, avšak v poměrně pomalém tempu, odvíjí životní etapa mladé dívky jménem Paige, která je nešťastná a má pocit, že pro všechny neviditelná. Emoce jsou velmi autenticky sepsány, stejně tak i myšlenky a prožitky ústřední hrdinky. Problémem může být, že se v jejím životě takřka do poloviny nic neděje a tak zažíváme malá a větší dramata, kterými Paige proplouvá, aniž by se ozvala nebo proti nim zakročila. Přihlížení nemusí každého bavit, ale rozhodně oceníte, jak silné a upřímné čtení je. Holly Bourne je jednou z nejkvalitnějších spisovatelek young adult, které prostřednictvím svých knih chtějí dokázat jistou osvětu a daří se jim. Ke všemu překlad využívá typický středoškolský slovník bez vynechání vulgarit, což všemu dodává ještě mnohem víc uvěřitelnosti. Někoho striktního může tento přístup pobouřit, ale upřímně, já jsem ráda, že se k tomu uchýlili, hned to bude cílové skupině bližší a vezmou si z toho zásadní ponaučení, které se jim Bourne snažila předat.

Autorka tímto titulem naráží na domácí nepohodu, přímo zesměšňování či šikanu, žádné zastání se nekoná. Naopak se vše točí kolem bratra Adama, a tak se Paige stává zapomenutou veličinou, která je většinou navíc. Ve škole raději mlčí, protože šikana je i tam a spolužáci dokážou být velmi zlí a především nefér. Zuby nehty se drží těch, kteří jsou ve vedoucích pozicích a nechtějí si připouštět, že jejich chování je leckdy nejen hrubé, ale hlavně opravdu zlé a ponižující. A tak Paige utíká do světa knih, díky kterému se seznámí s někým, kdo by se mohl stát její spřízněnou duší... Závažných témat je opravdu mnoho a jsou aktuální, od těžkostí dospívání přes nesnadný post outsidera až po problémy v rodině.

Někomu může vadit, že daná postava, která má být schovaná za slovy psané červenou propiskou uvnitř knih se stává někdo naprosto neznámý. Tak nějak jsem čekala, že se o ní autorka zmíní dříve a my tak budeme moci s Paige pátrat. Jenže ne. Nic takového se nekoná a do děje vchází někdo, kdo je sice zajímavý, ale někomu tak může zkazit jistá očekávání či navodit pocit, že je spíše nastrčený, než by šlo o přirozený vývoj. To je u Bourne překvapivé, obvykle se k takovým krokům neuchyluje, ale záleží na vás, jak prvek zapůsobí.

Co se týče života s otcem, který je jako nášlapná mina, tak to je opravdu fantasticky sepsané a mnohé okouzlí věrohodná psychologie postav i jejich chování. Věnujete-li se psychologii, můžete je zkusit i analyzovat a věřte mi, že se autorce daný profil velmi povedl. Navíc je Paigin bratr, jako první dítě, předobrazem rodičovské lásky, která se někdy více zaměří na toho prvního...

Motiv knih, ve kterých se Paige schovává, je nejen poutavý pro milovníky četby, ale také poskytuje spousty knižních tipů, z nichž některé jsou, pravda, trochu ohrané, jelikož se jedná o klasiku, např. Dickens, apod. Ale jelikož se snaží hodnotit a zaměřovat se na citáty, tak je díky tomu dílo zajímavé.

Šikana ve škole. Tak tu mají na svědomí ti nejvlivnější, doslova celebrity, kterými jsou ony tři dívky, zmíněné již v anotaci či na prvních stránkách knihy. Paige se s nimi i proti své vůli pravidelně setkává a tak je nám naprosto jasný jejich charakter. Zatímco naše ústřední hrdinka je sympatická, skromná a upřímná dívka se správnými morálními zásadami, tak ony působí tím správným plochým dojmem. Jenže Paige má také své vady. Není odvážná. Bojí se zakročit proti bezpráví, které je na škole činěno. A tak je pod velkým stresem nejen doma, kde je celá napnutá a obává se udělat krok špatným směrem, ale i e škole, kde se snaží být neviditelnou. Sice na ostatní může působit, jako by byla nad věcí, ale pravda je bohužel někde jinde. Ačkoliv Paige není ve škole objektem šikany, vidí, co se děje... Vidí to a nezakročí stejně jako ostatní. Tedy až do doby, kdy řekne konečně dost!

Koncept celé knihy je provázený kresbami v podobě plakátů, výzev či tučných textů v kurzívě, které jsou vlastně záznamy v Paigině deníku. Díky tomu působí dílo kreativně a svěžejším dojmem a přitáhne oko čtenáře. Stejně tak obsahuje pasáže s názvem Jak to bylo doopravdy, kde se poukazuje na to, jak je skutečnost prezentovaná celou školou nebo těmi předními celebritami a jak se opravdu odehrála.

Dějem se lehce rojí otázky. Jako kupříkladu Kdo byla/je ta Ruby, kdysi nejlepší kamarádka ústřední hrdinky? Jak řešit domácí násilí v rodině, když si oběť nechává všechno líbit a visí na svém trýzniteli? Chápe Paigin bratr, jaké to je být v její kůži? Součástí je také humor, ale minimálně. Paige nějak nezažívá nic veselého nebo šťastného, její život je spíše depresivní. Ale vkrádá se do něj i romance ve stylu young adult...

Rozhřešení. Možná se celou dobu, stejně jako já, budete těšit na to, jak to Paige natře těm zlým holkám v ročence, jenže... Podstatné drama se odehraje vlastně až v závěru a týká se především Paigina soukromého života. Přečtete si o tom, jak najde ročenku plnou hrůz, a také o tom, jak ji přepracuje, ale velké finále tak nějak chybí. Jedinou reakcí na tento poprask je vlastně novinový článek předposlední straně knihy. To mnohé může velmi zklamat, jako mně, takže věřím, že teď když už víte, jak to bude, budete číst příběh s lepším očekáváním a nebudete natolik zklamaní, ale naopak budete jasně vědět, nač se těšit.

Na posledních stranách je pasáž: Potkalo vás něco podobného?, ve které se dozvíte, kam se v případě šikany obrátit a jak ji můžete řešit. Předpokládám, že tyto informace nakladatelství upravilo tak, aby kontaktů mohli využít čeští čtenáři.

Holly Bourne. Dramata a traumata. Je to již o sedmou knihu skvostné autorky young adult, kterou jsem přečetla, a ačkoliv byla kvalitně zpracovaná, líbila se mi prozatím nejméně. Zklamání z účelové postavy přebil nedostatečný závěr, na které jsem se celou dobu těšila. Možná za to mohla anotace, která ve mně vyvolala pocit, že se dozvím něco víc - ročenka je nejlepší místo, kde s tím začít. Jako by šlo o začátek, jenže to byl právě že konec. Ten začátek stejně jako cesta k přepracování oné ročenky je poněkud trýznivá a za mě i unylá. Měla jsem problém se tím prokousat, protože ač bylo téma šikovně zpracované, nebavilo mě. Měla jsem pocit, že Paige jen přežívá, což skutečně dělala, takže vystižené to bylo výtečně, ale snad proto může některým čtenářům působit obtíže titul přečíst. Hodnotím tedy spíš průměrně, ačkoliv Paige jsem si moc oblíbila a držela jsem jí po celou dobu palce. I jiné postavy mi přirostly k srdci, Bourne opravdu umí sepsat poutavé a chytlavé charaktery.

Komu bych knihu doporučila? Toužíte po díle, které vám představí šikanu z několika úhlů pohledu a nápaditě? Pak rozhodně máte před sebou čtení, které není jednoduché, je plné složitostí, je velmi emotivní a mnozí v něm možná část sebe poznají, ale nečekejte akční drama nebo něco, co vám představí dynamický život. Ne, ne, to, co prožívá Paige je plyne klidně, ale o to trýznivější to je... Nebudu psát, užijte si čtení, to se k této publikaci nehodí. Spíše... si z toho vezměte své ponaučení, jako ze všech knih, které Holly Bourne pro cílové čtenáře sepsala. A jak vidíte, nejen cílovky si její tvorbu oblíbí. No, možná by neuškodilo zkrátit dílo třeba o sto stran, pak by byla dynamičtější a čtení přijatelnější.

Jak najít svůj hlas? Jak se zamilovat? Jak říkat pravdu? Středoškolačka Paige Vickersová, která pracuje pro školní noviny, je na vylhané příběhy zvyklá. Patří mezi ně třeba řeči o tom, jak je nejpopulárnější spolužačka Grace úžasná. Jenže to je lež. Jak Laura přebírá kluky jiným holkám. To je taky lež. A jak je její vlastní rodina dokonalá. I to je ale… lež. Teď populární Grace a její kamarádky vybírají do chystané ročenky ty „nejlepší středoškolské příběhy“. Jenže tyhle příběhy nejsou jen vylhané, jsou toxické! Page už má lží plné zuby. S pomocí Elijaha, jediného kluka, který ji kdy chápal, je odhodlaná povědět všem pravdu. A asi tím dostane pár lidí na kolena.

Počet stran: 423