Recenze: RUDÝ VLK (Rachel Vincent)

Fantasy hororový ya thriller na námět Červené Karkulky.

Za reading copy děkuju nakladatelství Grada

Pro nás neznámá americká spisovatelka Rachel Vincent není na literární scéně v zahraničí žádný nováček. Na svém kontě má pěknou řádku knih, z nichž se k nám dostal první díl série Rudý vlk. Už u originální verze je jasná informace, že se jedná o převyprávění námětu Červené Karkulky, který autorka ztvárnila po svém a šikovně jej rozvedla... Ale pojďme blíže, ráda vám titul, který 9. února vychází u nakladatelství Cosmopolis - Grada představím.

Styl psaní je lehce pohádkový, zakládá si na silné atmosféře a snaží se popisy upřesnit nejen děj a prostředí, ale také emoce a myšlenky. Ty vás zasáhnou, ačkoliv je spisovatelka neomílá a seznamuje vás s nimi nepřehnaně, aby nezastínila podstatnější prvky. Musím uznat, že motiv Červené Karkulky je vážně jen takový lehký nádech, který Rachel Vincent báječně rozvinula ve stylu young adult a trochu i nad rámec. To potěší náročnější čtenářky, které tato paranormální romance naláká... Dějová linie je pouze jedna a představuje v ich-formě život hlavní hrdinky. Prostředí je vesnické, něco kolem středověku, kdy se teprve na vynálezy čekalo a nebyla zavedená školní docházka, elektřina či jiné rozvody. Zkrátka výtečný příběh ve stylu bratrů Grimmových pro nebojácné teenagery!

Ústřední hrdinkou je Adéla. Tak trochu mě mate české jméno v záplavě těch cizích, které není možná nejvhodnější, ale za to vám snadno utkví v paměti, jelikož se v žádném případě neužívá zdrobnělin a tvrdé jméno tak v knize má svůj vlastní důraz a stává se nezapomenutelným. Adéla je tedy šestnáctiletá dívka z vesnice Oakvile. Obyvatelé se zdržují jen ve vesničce, jelikož vše kolem obklopuje temný a nebezpečný les. Ten je plný krvežížnivých monster, toužících po lidském mase. Jediný, kdo se sám vydá po vyšlapané cestě do lesa, jsou strážci a také Adéla se svou matkou. Ostatní obyvatelé by neměli chodit samotní do temnoty. Adéla a její matka se prodírají lesní cestou jen proto, aby navštívili babičku, která bydlí mezi stromy v domě na malém plácku. Samotářka má své tajemství a nejen ona...

Ze začátku jsme stejně nevědomí jako sama Adéla. Ale pak přichází odkrytí největšího tajemství a postupně se dozvídáme víc a víc. Svět Červené Karkulky už náhle není tak plochý, ale naopak rozvětvený a sahající pěkně daleko. Ne všechno je v prvním díle vysvětleno, což není nic neobvyklého, ale už z toho, co vám autorka předvádí za kejkle, vnímáte, že vše má svou logiku a nic nevychází jen jako holý výmysl.

Počátky jsou volnější, méně dynamické, jelikož ještě netušíte, co vás čeká a navíc se toho mnoho neděje. Adéla má svého milovaného, který si sem tam ukradne dotek či pusu. Její nejlepší kamarádka Elena je zasnoubená a ona sama žádost o ruku také dostala, ale její matce cosi brání se vyslovit. Spolu s matkou pracuje v pekárně, kde žije i s mladší sestrou Sofií. Všechno se mění kolem sedmdesáté strany, kdy se Adéla dozví, jaké je její poslání a co všechno pro ni osud (nebo rodiče) naplánoval.

Od té doby už je vše mnohem dynamičtější, zajímavější a mnohdy pěkně napínavé. Autorce se podařilo skloubit hutné fantasy s hororovými prvky v jemném komorním stylu pro dospívající s ,lehkou milostnou linií, která více než doteky a intimity nabízí náhled na možné pouto. V některých recenzích se dočtete, že se jedná o netradičně uchopený milostný trojúhelník, což je rozhodně pravda. Předpokládám, že tohle klišé nebude nikomu vadit, jelikož je poutavě pojaté a je tím nejvábivějším, co ttul pro dospívající dívky, toužící po romantickém dobrodružství, nabízí.

Těšíte se na hororové prvky? Klidně můžete, ale musím vás upozornit, že se nejedná o typický horor, při kterém by vám po zádech přecházel mráz. Jelikož se v lese objevují různá monstra a bytosti od trolů až po vlkodlaky, tak titul nabízí spíše pohádkové děsy, které sice nevylekají, ale vtáhnou vás do velmi okouzlujícího prostředí.

A co fantasy? Autorka naráží na několik známých fantastických bytostí, ale přidává i neznámé tvory, jako je had s ostny či dva typy vlkodlaků. Rudovlci a Bělovlci. I o těch se dozvíte postupem času mnohem více. Fantasy využívá Rachel Vincent, jak se jí to hodí, ale přesto má své hranice.

Od první čtvrtiny se příběh nese ve velmi dobrodružném a napínavém duchu. V závěru se vše trochu zamotá, Rachel Vincent se vydává zcela jiným směrem, než bychom předpokládali a spoustu věcí se změní. Na konec některé čtenáře zasáhnou nevyřčené otázky o morálních zásadách a co všechno je nutné obětovat pro ostatní... Nejspíš stejně jako já zůstanete po uzavření knihy v mlčenlivosti a přemýšlení, jelikož autorka dokázala zapůsobit a přitom hlavně ponouknout k zamyšlení, jestli už to Adéla nepřehání a zda-li nakonec nezaplatí příliš velkou cenu.

Rudý vlk je dílo spíše pro cílové čtenáře, kteří budou mnohem více okouzlení světem, jež spisovatelka schopně vytvořila. Pro starší milovníky knih má počin jedno úskalí, a to, že není v dospělé verzi, která by nás položila na lopatky. Na jednu stranu je to velká škoda, na druhou se tento titul čte naprosto báječně a dokáže milovnice paranormálních romancí pohltit i v dospělosti, když touží po napínavé pohádce.

Jak vidí Rudého vlka Chensie? Začátek se mi moc nepozdával, bála jsem se, že to bude takové poklidné pořád, ale naneštěstí jsem se velmi rychle chytila na vějičku a zamilovala si změny, které nastoupily s odkrytím Adélina poslání a novými přírůstky do vesnice. Pak se mi podařilo dílo přečíst takřka za dva dny a ještě o ní přemýšlet ve chvílích, kdy jsem číst nemohla. Vážně vydařené a poutavé. Jediným mínusem je snad vážně jen fakt, že se jedná o zaoblenější a jemnější verzi pro děti... Kdyby to bylo pro dospělé, věřím, že bychom měli před sebou pořádnou výzvu!

Vesnice Oakdale je odjakživa obklopena temnými hvozdy. Mezi stromy neproniká žádné světlo, zato jsou lesy plné smrtelně nebezpečných příšer. Proto se jim také vesničané, a mezi nimi i Adéla, důsledně vyhýbají.

V den svých šestnáctých narozenin se však Adéla dozvídá, že patří k rodu, který již po staletí brání vesničany před zkázou. Aby dostála svým povinnostem, musí se vzdát muže, kterého miluje, a s ním i celé své vysněné budoucnosti. Adéla stojí před rozhodnutím, co všechno je ochotna obětovat, aby ochránila svou rodinu a sousedy.

Nakladatelství: Grada

Žánr: young adult, paranormal romance

Série: Red wolf 1.