Recenze: UŽ JSEM NORMÁLNÍ?!? (Holly Bourne)

Román, který je pro nás ženy ten pravý!

Bude mě někdy někdo milovat nebo jsem až moc velký magor? (Str. 48)

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Slovart - #BOOKLAB
Slovart na FB

Chci zakoupit knihu Už jsem normální?

Young adultka odpočinkového rázu, která se však v průběhu napojuje na podstatná témata naší doby. Nejedná se o debut Holly Bourne, v zahraničí jí totiž vyšly již dva romány, které jsou hodnocené také velmi dobře a byly úspěšné. Autorka se zajímá vždy o nějaké vážné náměty a tím si získává své čtenáře. Nakladatelství Slovart se mi tímto románem trefilo do noty a věřím, že nejen mně... ale spousty ženám a dívkám!

Styl psaní v ich-formě minulého času je příjemný, dynamický a velmi čtivý. Obsahuje vtipné obraty, originální metafory a silně zobrazuje osobnost hlavní hrdinky. Do děje jsou zapracované také různé druhy fontů, díky nimž působí obsah kreativně a přitáhne oči čtenářek.

První stránky vás přivítají v reálném světě, přímo v životě hlavní hrdinky Evelyn, která se vám krátce a zábavně představuje. Ukazuje své slabé i silné stránky a snaží se pozitivně doufat, že už bude normální. Chce žít jako všechny ostatní šestnáctileté dívky. Chodit na rande, do školy a bavit se s kamarádkami bez toho, aby se musela děsit své duševní choroby...

Evie je sice milá a hezká blondýnka, ale uvnitř sebe je velmi nejistá Bojuje ze všech sil, aby byla stejná jako její vrstevníci. Je to tvrdý boj, který vede každý den a vy máte možnost sledovat nesnadné bytí člověka, který podléhá psychické nemoci.

Charaktery jsou reálné, rozmanité a rozhodně ne černobílé. Autorka jde do hloubky a zobrazuje je tak, jak by se vám prezentovaly postavy samy, kdybyste je někde potkali naživo. Holly Bourne vás s nimi seznamuje postupně, nezahrnuje do děje zbytečné hrdiny, kteří pro příběh nejsou nutní. Díky tomu se čtenář neztrácí, dokáže si vytvořit velmi dobrou představu o všech a najít si své oblíbence či si utvořit na ně názor.

Možná... slovíčko naděje. Možná si nezničím celý život, jen mládí. Možná, že jednoho dne budu stejná jako ostatní. Možná, že jednoho dne budu šťastná. (Str. 192)

Nejpodstatnější na této knize jsou právě témata, kterým se spisovatelka věnuje.

* Jak jsem již informovala u představování hlavní hrdinky, jedná se o duševní choroby - ačkoliv se věnuje především té jedné, získáte byť krátký přehled i o dalších, které jsou víc než zajímavé. Přiblíží vás to k lidem, se kterými se můžete klidně běžně setkat, aniž byste o tom věděli. Ukazuje vám, jak je správné reagovat a jak rozhodně nejednat. Svým způsobem vám otevírá oči a pomáhá vám najít tu správnou rovinu v reálném životě při setkání s lidmi, kteří chtějí být jako my, ale potřebují více pomoci, aby mohli žít normálním životem.

* Další námět knihy neocení muži, ale ženy naopak získají lepší náhled na feminismus. Na tuto idealogii každý nahlíží jinak a má o ní také odlišné (někdy až zavádějící) informace. Autorka vám pomůže se v konceptu feminismu více orientovat, snadno vám zobrazí o čem vlastně je a že není důvod ho zatracovat. Záleží jen na vás, jak se k tomuto komplexu filosofií, sociálních teorií a politických hnutí a názorů postavíte. Pokud jste měli zkreslená stanoviska, pomůže vám najít tu správnou rovinu a utvořit si ten názor se správnými informacemi.

* Ženské téma, které je obvykle tabu, ačkoliv se jedná o přirozenou věc - Menstruace. Probírána sympaticky, zobrazována přesně tak, jak by podle mého měla být.

* Puberta je dalším prvkem, který vás knihou provází. Hrdinům je totiž povětšinou šestnáct a prožívají první polibky, erotické chvíle nebo randění. Láska totiž hraje prim spolu s těmi podstatnými náměty, což čtení krásně vyvažuje a zjemňuje. Věřím, že čtenátky si tuto stránku knihy rozhodně oblíbí, protože je víc než zajímavá. Romantika je nepřehnaná, lákavá, vášnivá, svěží... Erotika ve stylu young adult nikoho nezkazí. ,o) Zkrátka první lásky světu vládnou.

Co všichni vždycky říkají
„Vzpamatuj se.“„To nedává smysl.“„Jde ti o pozornost.“„Prostě přestaň. Je to snadné.“ (Str. 298)

První díl Klub odložených holek si vás získá především svou optimistickou a nadlehčenou atmosférou. Skvělý holčičí humor pobaví nejen mladší čtenářky, ale i ty starší. Někoho mohou lehce znudit holčičí rozhovory, které se odehrávají v zábavném duchu a řeší se nejen kluci! Není jich tak moc, aby knihu přeměnily v holčičí žvatlání, ale ani málo, aby vám přišla okleštěná o to, co jste od ní očekávali.

Co na vás zapůsobí?
Autorka se v poděkování přiznává, že některé zážitky skutečně prožila a použila je do příběhu. Díky tomu je děj ještě reálnější, ačkoliv nepůsobí surově.

Co vás může odradit?
I já jsem se zhrozila, když jsem se dozvěděla, že titul má i se vším všudy rovných 415 stran! Ovšem mějte na paměti, že ten počet zahrnuje právě i jiné a větší fonty textu, různé kreativní textové doplňky a písmo není bleší. Hlavně se Eviina příhoda čte tak snadno a krásně, že ani nebudete vědět, jak jste se najednou ocitli na samotném konci!

Závěr je stále ve stejném duchu, ale už autorka lehce přitvrdila a s vážností k vám prostřednictvím hlavní hrdinky promlouvá. To staví román zas o něco výš a víc osloví náročnější čtenářky, které nestojí o obyčejnou young adultku, ale chtějí titul k zamyšlení.

„Musíš se přestat nenávidět, Evie...“ (Str. 397)

Co si o knize myslí Chensie? Tak tímhle se mi nakladatelství Slovart opravdu trefilo do chuti. Přesně ta oddechovka, kterou jsem potřebovala. Jak jste si všimli, tak prakticky nic nevytýkám, protože to, co od knihy očekáváte, plně dostanete. Nabízí toho opravdu hodně a nemusíte mít obavu, když budete mít svá očekávání. Holly Bourne je skvělá autorka, která si dala záležet a zobrazila vám silná témata, krásný romantický příběh a hlavně nelehký život dívky s duševní poruchou. Pokud se nakladatelství Slovart rozhodne vydat i její další knihy, neměla bych obavu po nich sáhnout. Už jsem normální? rozhodně doporučuju stejně jako obdobnou young adult Moje sestra žije na krbové římse, která je ovšem spíše pro mladší čtenářky.

Komu nahlédnutí do života Eves přijde vhod?
Muži tentokrát knihu z jasného důvodu neocení. Feminismus je pro ně možná zajímavý, ale málokdo z pánů tvorstva je jeho zastáncem. Tento román je pouze pro nás! Pro všechny ženy a dívky (především nad patnáct let), které chtějí mít něco jen pro sebe a vnímat na chvíli život z jiného, složitějšího úhlu pohledu. Spojuje nás a ukazuje nám, že naše ženská síla je v nás a nikdo nás nepřekoná. Dodejme si sebevědomí a stůjme při sobě. Založme náš Klub starých pannen a budeme kout pikle! :o)) Užijte si čtení!

Perfektní. Hned si mě získala, protože je neobvyklá a přitom jednoduchá.

Román o skutečném holčičím přátelství a velké odvaze vypráví o středošškolačce Evie. Právě nastoupila na novou školu, kde ji nikdo nezná jako „tu holku, co se zcvokla“. Už nebere skoro žádné prášky, umí si poradit se svými úzkostmi a je na krok od toho, aby byla normální. Jenže co to je, být normální? Má skvělé kamarádky, chodí do kina a na koncerty. Ještě ji zbývá najít si kluka. Jenže vztahy s kluky jsou ošemetná věc, z těch by se zbláznila i normálně holka. Chytrý a vtipný bestseller, který by neměl chybět v žádné holčičí knihovně.

Nakladatelství: Slovart - #Booklab
Žánr: Young adult, Literatura pro dívky
Počet stran: 415